yamaha_tenere_duben




Rok v sedle KTM 890 Adventure R

Kapitoly článku

Doplňky na motorce

Většina motorek v dnešní době poskytuje možnost upravit si motorku širokou paletou příslušenství dle libosti. Také já jsem se rozhodnul upravit motorku tak abych zvýšil její cestovatelský potenciál, veškeré příslušenství a úpravy, které jsem vyhodnotil za potřebné a zkušenosti popíšu v příštích řádcích.

Fortelná ochrana motoru

Důvod: původní šusplech je sice lehký ale připadal mi křehký, síla hliníku byla sotva milimetr a nelíbilo se mi, že se opírá o nádrž, tudíž při pádu ji zatěžuje.
Potřebnost: vysoká pro jízdu v terénu
Odolný šusplech jsem koupil od značky ACD Racing, síla hliníku 5754 je 4mm, je relativně lehký a krásně sedí. Překvapila mě přesnost výrobku. Jediným negativem byly relativně ostré hrany laserem řezaného hliníku, které jsem pro jistotu obrousil.

Vyhřívané rukojeti

Důvod: vyhřívané hefty prodlužují sezonu, jsou dobré v dešti
Potřebnost: střední
Vyhřívané rukojeti jsem koupil KTM Powerparts univerzální, nikoliv ty, které mají řídící jednotku a spouštějí se přes menu, protože není možné zakoupit zvlášť rukojeti, kde se může zalomit kabel nebo sedrat grip. Tím pádem jsem šel levnější variantou, když se zničí koupím další. Jsou gumové, nikoliv plastové (jako třeba Oxford, které se pořád kroutí), dobře sedí, ovšem pro montáž je potřeba ořezávačem zřezat navulkanizovanou gumu na rychlopalu.

Kovové blástry

Důvod: kovové blástry zachraňují páčky při pádu
Potřebnost: vysoká pro jízdu v terénu
Původní chrániče byly sice plastové, docela fortelné, ale když se jezdí v terénu tak se to ulomí jedním pádem. Koupil jsem KTM powerparts, protože jsem je vyhodnotil jako páčky s nejlepším poměrem ceny a kvality. Ještě před nimi jsem koupil univerzální, ovšem nebylo možné je namontovat.

Úprava výfukového systému

Důvod: původní výfuk má mizerný zvukový projev, katalyzátor je blízko tlumiče a vyhřívá ho
Potřebnost: nízká
Rade Garage výfuk se zvodem mě zaujal cenou a designem, protože svod výfuku je dál od tlumiče. Výfuk sedí perfektně, zvuk je krásný, ovšem hlasitý. Proto jsem namontoval dovnitř, dB killer (pro slip-on výfuky) který zachoval hluboký pěkný zvuk ale není tolik hlasitý, tudíž se dá na motorce jezdit celý den aniž byste přišli o uši. Nevýhodou je, že teplo které produkuje dB killer přepaluje výfuk v jednom bodě, kde byla i nálepka, dokud neuhořela.

Automatické mazání řetězu

Důvod: komfort, nechci čistit a mazat řetěz na cestě
Potřebnost: nízká
Podtlakový scottoiler, nejjednodušší systém s jednoduchou montáží. Po letech na kardanu se člověk nechce umazat u řetězu. Jedinou nevýhodou je, že nalepovací pracky nedrží na zadní kyvce.

Rottweiler Performance kompletní sání

Důvod: zahraniční reporty o špinavém airboxu při Offroad použití
Potřebnost: střední
Původní vzduchový filtr je papírový, vkládá se docela divným směrem a celý airbox je obrovský. Nové sání má dokonalé místo pro scottoiler, docela jednoduše se vybere, dá se proprat a funguje dál. Montáž byla jednoduchá a vše sedělo jak má. Filtr je doručen suchý, což jsem byl poněkud zklamán, při té ceně. Jako bonus je lepší odezva na plyn (která je beztak skvělá, žádná prodleva jaké poznáme z Hond) a vyšší výkon prý o 10%, co neumím potvrdit, protože motorka rozhodně netrpěla nedostatkem výkonu.

Přídavné nádrže Rade Garage

Důvod: lepší využití prostoru zadních bočních panelů, které poskytují minimum úložného prostoru
Potřebnost: nízká
Dojezd 500 km je z jednoho úhlu pohledu zbytečný, na druhé straně když nestojíte na tankování, stojíte tam kde se vám líbí. Druhou výhodou je, že dojezd je pěkný i při vyšších rychlostech, spotřeba při přesunu po dálnici je kolem 5,5 l/100 km. Motor s extrémně vysokým kompresním poměrem 13,5:1 předpokládám že bude náchylný na detonace, proto je vhodné si zde vozit vysokooktanové palivo, v případě že jezdíte do krajin s mizernou kvalitou benzínu. Nevýhodou je, že nádrž nelze uzamknout, bylo by pěkné mít zde šroubovací kohoutek jako na hlavní nádrži. Vyřešil jsem to drobnými palivovými kohoutky, původně na kosačku. Přepojení nádrže T kus je plastový, nahradil jsem ho mosazným, také palivová hadička bya volně plantající, kolem spojkového koše. Upevnil jsem ji vyrobenou úchytkou. Nepodařilo se mi nalepit nálepku celou, protože mi neseděl tvar, zkrátil jsem ji. Ovšem při prvém tankování potekla a začala se odlepovat. Tyhle nádrže je potřeba plnit pomalu a obě společně poskytují objem 4,8 litru.

Odstranění ventilů nádrže

Důvod: nádrž se tlakovala, jakmile se motor zahřál v létě, také když svítilo slunce na motorku
Potřebnost: Vysoká
Ventilky v nádrži na odvzdušnění a propad jsou extrémně těsné a udrží neuvěřitelný tlak, co může způsobit stříkání benzínu z nádrže při otevření víka, jak se to stalo mě. Také pravděpodobně tenhle tlak přetěžuje palivovou pumpu, co je častý problém všech KTM. Odvzdušnění a přepad jsem spojil s odvzdušněním přídavných nádrží do jediné hadičky a vyvedl ven, na opačnou stranu jak je veden výfuk.

Odstranění zásobníku provozních kapalin

Důvod: bezpečntnostní riziko, nachází se nad výfukovým zvodem
Potřebnost: vysoká
Jestli jste někdo viděli video hořící KTM 790/890 (lze najít dvě), může to být právě tím, že mu někdo vyměnil přepadovou hadičku s hadičkou odvzdušnění. Jak jsem psal výš, jsou vyvedeny na opačnou stranu, pod motorku. Signalizaci plného zásobníku jsem pouze zaslepil.

Spojka na jeden prst

Důvod: pro jízdu terénem je dobré mít delší záběr pro lepší dávkovatelnost
Potřebnost: nízká
Sériová spojka jde krásně lehce, po přestupu z BMW R1150 GS kde spojka stejně není nijak tvrdá, je tohle už v sérii jiný vesmír. Tu krásnou dávkovatelnost však ocení každý kdo to myslí s terénem vážně. Nevýhodou je, že je potřeba jí dobře namontovat, tak aby neškrábala po nádrži.

Tlumič řízení

Důvod: původní tlumič není stavitelný
Potřebnost: nízká
Prý je jízda se Scotts tlumičem řízení něco, co ti změní život, to jsem četl někde na internetu. Cítil jsem rozdíl při běžné terénní projížďce, najednou byla motorka klidnější. Když jsem ji naložil, začala být poněkud nestabilní nad 100 km/h, přitáhnul jsem jeden klik za jízdy a vše vyřešeno. Život se mi nezměnil.

Zesílení upevnění přední veže

Důvod: Reportované ulomení držáků
Potřebnost: vysoká
Plech ohnutý Číňanem jsem montoval po tom co jsem zaznamenal hodně příspěvků s ulomenými drážkami přední věže.

Neoprénové nohavice USD vidlice

Důvod: prodloužení životnosti gufer
Potřebnost: vysoká
Reportovaná životnost gufer je vesměs kolem 25.000 kilometrů.

Kapsa místo tanvaku

Dôvod: během cestování po Maroku jsem zjistil že bez tankvaku jsem byl jako bez ruky
potřebnost: nízká
Vynikající voděodolná kapsa Enduristan, která je dobře zkonstruována, po drobném zabroušení je možné namontovat ji nad tlumič řízení a její objem je postačující. Neomezuje pohyblivost jezdce a neomezuje ani výhled na displej. Jedinou chybičkou na kráse je prasklý držák mobilu, kde jsem měl telefon umístěn pouze jednou.

Drobnosti: zásuvka potažena na záď motorky, pod sedlo, malá hrazda, navigace s držákem, ochrana palivové pumpy (při použití sériové nebo plastové ochrany motoru má své opodstatnění, jinak ne), ochrana předního světlometu, skladatelné boční nosiče, topcase.

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZdenalH přispěl 15 Kč
Jacob_M800 přispěl 15 Kč
Cafi přispěl 15 Kč
b1mBo přispěl 15 Kč
SJ90 přispěl 15 Kč
temor přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist