globalmoto_duben_nolan




Honda Zoomer

Pár podivně tvarovaných trubek, dvě oči, jako by si to Triumph rozdal s Hondou, a nekonečná porce zábavy – to vše si můžete představit pod skútrem. Že by to byl nesmysl? Ale on to není ledajaký skútr, seznamte se, to je Honda Zoomer.

Kapitoly článku

Zoomer byl představen v roce 2002 pro americký a japonský trh. K nám se dostal o něco později a v roce 2005 byl pro evropský trh vybaven vstřikováním na rozdíl od verze pro americký trh, která má stále karburátor. V Americe, kde se těší největší oblibě, ho můžeme nalézt spíše pod oficiálním názvem Honda Ruckus. Zoomer vyrábí továrna v japonském Kumamoto.

Historie, design a výbava

Na tom, proč je mezi ostatními skútry výjimečný, má velký podíl jeho design. Pozornost upoutají jak dvě velká kulatá světla, tak i jednoduchost bez zbytečných plastů a pneumatiky do lehčího terénu, což je na skútr víc než nezvyklé. Často se setkávám s udivenými pohledy. Jednou se mě dokonce jalo předjíždět auto a zůstalo na mé úrovni, jen aby si chlápek v něm mohl prohlédnout tento podivný stroj. To, že jede v protisměru, ho už ale netrápilo. Nenajdeme zde ani malý přední štítek, jen jednoduchý budík s ukazatelem rychlosti a celkového počtu najetých km. Na barevné krabici před sebou najdeme dvě kontrolky – ukazatel paliva a kontrolku přehřátí motoru. Nádrž je umístěna pod nohama, což výrazně přispívá k nízkému těžišti a tím pádem lepší ovladatelnosti, která je již tak umocněna nízkou hmotností v podobě 90 kg s náplněmi. Zoomer zvednu i jednou rukou ve srovnání s mou jenom o 17 kg těžší motorkou, která má ale těžiště proklatě vysoko. Pod sedlem nenajdete typickou schránku na přilbu a všechny možné věci, ale naopak je zde velká díra, ke které se dostanete, když jej odklopíte. Zespodu na sedle je velmi dobře schovaná skříňka na drobné nářadí a manuál, kterou jsem objevila omylem snad až po roce ježdění. 
I když na to nevypadá, Zoomer je doslova nabitý nejmodernější technikou včetně již zmiňovaného vstřikování, avšak jeho slabinou jsou nepříliš dobré brzdy. V Hondě nejspíš počítali s uvedenou konstrukční rychlostí 45 km/h, a tak Zoomer dostal obě dvě brzdy bubnové, které byste měli používat nejlépe zároveň, abyste bez větších problémů dostali stroj do klidu. Na druhou stranu, brzdy jsou velmi vhodné pro začátečníky, jelikož při držení a nepovolení brzd máte spoustu času, než se kola zablokují, a i přesto je skútr ještě notnou chvíli stabilní. Na uvedenou konstrukční rychlost jejich účinnost samozřejmě stačí, ale která padesátka dnes zůstane bez úprav? Ale o tom později.

Motor a jízdní vlastnosti


Tento malý skútřík je poháněn vodou chlazeným čtyřtaktním motorem o objemu 49 ccm, který ze sebe dokáže dostat milých 5 koníků při 8000 ot/min. Díky vstřikování nastartujete jen zavaděním o startér za jakýchkoliv podmínek včetně teplot výrazně pod nulou. Nicméně i přesto je Zoomer vybaven nožním startérem. I s tímto nevalným výkonem vyrazíte na semaforu vždycky první a můžete se bavit úšklebky řidičů sedících v autech. Od 40 km/h však již rychlost stoupá jen velmi pozvolna. Celý chod motoru je velmi tichý a téměř bez vibrací, a tak často nepoznám, jestli je nastartovaný, pokud opodál stojí jiná nastartovaná motorka. Občas tak nezbývá, než se podívat, zda svítí světla. Ač je Zoomer opatřen malými koly a podivným obutím, s nerovnostmi se vypořádává velmi obstojně a na skútr má až překvapivě skvělé jízdní vlastnosti. Když poprvé přesednete z normální motorky na tento skútr, máte za jízdy pocit, že se vznášíte jen těsně nad zemí, nebo že snad poklidně plujete. To vás sice může na chvíli vyděsit, ale zvyká se na to až velmi dobře. Hravě si poradí s lehčím až středně těžkým terénem, a když ho zahodíte, máte jistotu, že se nemá co ulomit ani poškodit. Je to zkrátka pracant k neunavení, kterého jsem vyzkoušela v nejrůznějších podmínkách. On jede tam, kam já už se bojím. Respektive, on projede všechno, záleží, co projedete vy. Se mnou se projel jak po serpentinách, tak v lese. A v některých pasážích měl díky snadné manipulaci navrch před mým „endurem“. Nebo to bylo řidičem?
Kvůli absenci jakékoliv ochrany proti větru jste nelítostně vystaveni dešti i cloumání větrem, což je pro skútr, jakožto praktické vozítko, dost velké mínus. V zimě to vyřeším termodekou a návleky na řídítka a zima se klidně může stavět na hlavu, ale já si jí prostě nevšimnu. Když je opravdu silný vítr, stává se, že nás se společnými 140 kg odvane třeba do protisměru. Co se týče ostatních aspektů pohodlí, Zoomer má jednoduché a dostatečně pohodlné sedlo. Co by mohlo být problémem pro vyšší postavy, jsou rozměry tohoto skútru. Pokud máte trochu delší nohy, je dost možné, že vaše kolena budou někde na úrovni řídítek. Celková stavba je taky nízká a to nejen z hlediska výše položení sedla, ale právě i řídítek. Nicméně, díky svým malým rozměrům nemá Zoomer problém zaparkovat absolutně nikde. V základu je opatřen jen centrálním stojanem. Ten můj dostal ještě stojan boční, ale používám oba dva asi stejně. Je nezbytné podotknout, že skútr je jednomístný, a tak za sebou nikoho nesvezete.
Sériové pneumatiky KENDA jsou obstojné na suchém povrchu a dovolí i náklony, o jakých se vám na skútru nesnilo. V dešti však trošku ztrácejí své dobré vlastnosti a Zoomer začíná být nejistý, naštěstí mě ale nikdy nezradily. Kritika nemine ani ta tolik diskutovaná světla, která sice vypadají efektně, ale ve tmě poslouží opravdu jen na nějaký nouzový dojezd. Co se týče údržby, Zoomer je nenáročný, olej potřebuje vyměnit každých 4000 km, což je na skútru docela velká porce kilometrů. Při výměně spotřebních materiálů, jakým je třeba svíčka, je k ním však horší přístup, a tak právě třeba ke svíčce se dostáváte malým otvorem poblíž nádrže. Když jsem ji chtěla sama vyměnit, chvilku jsem s tím zápasila, jelikož i po odstranění malého plastu u nádrže byl problém se dostat blíž. Naštěstí jsem byla ale později ujištěna, že to nemehlo nejsem já, ale že nemám k dispozici jen dostatečně dlouhé nářadí.
Své nepraktické mínusy dohání Zoomer na spotřebě v podobě asi 1,5 litru na 100 km, a tak je dojezd na nádrž více než skvělý. Nádrž je pětilitrová a při zbývajícím litru začne svítit kontrolka. Občas mi připadá, že musí jezdit na vzduch.

Úpravy

Jelikož Zoomer provokuje svým neobvyklým vzhledem, jsou na něm často prováděny úpravy nejen motoru ale i designu. V České republice není příliš oblíben zřejmě kvůli své vysoké ceně, která se pohybuje kolem 65 000 Kč, a také kvůli své nedostupnosti. U nás se většinou majitelé zmůžou akorát na úpravu maximální rychlosti, která je omezena v řídicí jednotce, což je docela velká komplikace. Přestože jsem se několikrát dočetla, že musíte z kapsy vytáhnout 20 000 Kč, abyste skútr rozpohybovali alespoň na 60 km/h, je možné ho k této rychlosti dostat asi jen za 2000 Kč, které utratíte za jiný variátor.
To ale neplatí pro Ameriku či Japonsko. V těchto zemích se často mění i řídicí jednotka, výfuk, variátor a další věci, a tak není divu, že se občas tyto stroje dostanou až na maximální rychlost 100 km/h. Nutno však podotknout, že s takovou změnou je nezbytné přizpůsobit rám, kola, brzdy – a to už je drahý počin. A taky, trápit čtyřtaktní padesátku s takovou rychlostí mi přijde jako hazard. Někdy narazíme za celou výměnu motoru za dvoutakt. Fanoušci Zoomera již dávno skandovali, aby Honda vyrobila verzi ve 125 ccm se stejným vzhledem. Honda na to reagovala, ale tak nějak podle sebe. Vyrobila takzvaný Big Ruckus o objemu 250 ccm, který má sice několik společných prvků se svým padesátkovým bráchou, jako třeba světla, ale jinak se celkem výrazně liší. Vzhledová stránka nezůstává pozadu a mezi nejčastější změny patří ještě větší snížení sedla, větší rozvor, který musí být ale doprovázen zpevněním rámu, jiná světla, ještě širší pneumatiky, přídavné stupačky, ale i dozdobení originálními doplňky, kterých Honda nabízí docela dost. Pro inspiraci jsem vybrala některé fotografie úprav.

CSholka


Informace o redaktorovi

Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (42x):



TOPlist