yamaha_demo_tour




Honda XRV 750 Africa Twin

Když jsem na jaře v roce 2000 kupoval motocykl Honda XRV 750, splnil jsem si svůj sen. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem našel tu pravou Afriku, ale stálo to za to. Cenou odpovídala představám mé peněženky a stavem mým perfekcionistickým požadavkům. Při roku výroby 91 měla na tachometru 35 tisíc km, ale tuto cifru jsem považoval za upravenou směrem dolů. A to nejen vzhledem k stáří motorky, ale také podle opotřebení brzdových kotoučů. Mě ale zajímal hlavně technický stav a ten byl dobrý.

Kapitoly článku

Časem jsem zjistil, že starší model (89 - 92) je lepší než ten novější (94 - 03), u kterého výrobce odebral možnost seřízení podvozku a místo toho přidal displej na přístrojovku, který se svými funkcemi nijak neliší od běžného tachometru na kolo. Na druhou stranu byl model od roku 95 a výš schopen ještě nižší spotřeby. Dle vlastního srovnávacího testu na 9 800 km, měl ročník 98 oproti 91 v průměru o dvě deci menší spotřebu benzínu natural 95, zřejmě díky snímači polohy škrtících klapek karburátorů. Nejlepší ročník afrik je zřejmě 93. Tento přechodový model měl všechna plus z obou typů. Po doplnění o vyhřívané rukojeti, zásuvku na přídavné spotřebiče, padací rámy a nosiče kufrů je afrika ideální stroj pro cestování po světě. Motor nemá velký výkon (59 k), od roku 93 se změnou sání a výfuku (60k), a krouťák (62 Nm), ale jinak nemá chybu, je velmi pružný. Od volnoběhu plynule táhne až k maximu svých otáček, tj. 8250 ot./min. Cestovatele potěší nízkou spotřebou paliva a žádnou oleje. Servisní interval pro výměnu oleje je výrobcem stanoven na 10 000 km, kdy motor s převodovkou a filtrem vymlaskne sympatických 2,7 l oleje.

Moje osobní zkušenost se spotřebou je víc než uspokojivá. Při cestovní rychlosti kolem 80 - 120 km/h ve dvou se spotřeba pohybovala kolem 5,5 l/100 km. Při velikosti nádrže 24 l tak má afrika slušný dojezd. Za čtyři roky jsem s afričkou najezdil 67 tisíc km s jednou jedinou závadou, kterou byl spálený regulátor dobíjení. Afrika je výborná motorka na silnici i mimo ni. Projede skoro všude, je dobře chráněna proti poškození při pádu a při kontaktu podvozku se zemí. Různé možnosti skoků na silnici, např. železniční přejezdy a horizonty zvládá i plně naložená bez problémů. Při sportovní jízdě je limitovaná použitým obutím a také výkonem motoru. Na našich rozbitých cestách podvozek umožňuje rychlou jízdu a tím snižuje handicap nižšího výkonu, kdy drží krok i se silnějšími stroji. Pokud jde o jízdu v terénu, musí se to umět. Jestliže někdo říká, že to nejde, tak to prostě jen neumí. Já nejsem žádný závodník, ale terénu se nevyhýbám a umím si ho vychutnat. Zkusil jsem několikrát i motokrosovou trať, jen tak na zkoušku, ale nejradši se jen projíždím volnou krajinou, ve dvou a s bagáží.
Afrika startuje kdykoliv na první stisk spouštěče startéru. Bohužel, i když už motor běží, což zjistíte při použití tankvaku, když zahnete doprava. Na nočních jízdách oceníte výborné osvětlení prostoru před sebou. Nejen uprostřed, ale i po stranách silnice, kde včas odhalí oči nočního zvířete. Brzdy jsou na dobu vzniku výborné, z dnešního pohledu už jen dobré. Barevné provedení XRVček je docela pěkné, mně se nejmíň líbí poslední kombinace, kde se výrobce snažil aspoň barvou omladit vzhled afriky a to jí dle mého názoru moc nesluší. Pokud hledám něco záporného, napadá mě jen sedlo, které je na cestování dost úzké a tvrdé. Hlavně pro řidiče, spolujezdec je na tom o něco lépe. Proto jsem ho nechal trochu vypolstrovat a přešít. Není to rozmazlenost, ale po měsíci v sedle už zadek dávál zřetelně najevo, že toho má dost. Celkem vzato se vyšší pořizovací cena vrátí nízkými provozními náklady a vysokou spolehlivostí motocyklu. V současné době po ukončení výroby XRVčka nemá Honda žádnou náhradu za legendární enduro, která by navazovala na tuto kategorii motocyklů. A to je podle mě škoda.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):
Motokatalog.cz



TOPlist