Vybíráme motodžíny. Volit můžeme různé střihy, materiály i míru ochrany
Text: Jan Rameš | Foto: Honza Zajíček | Video: Jan Rameš , Honza Zajíček | Zveřejněno: 31.8.2021 | Zobrazeno: 14 484x
Jestli byly před 10 lety motodžíny relativně čerstvou novinkou, určenou zejména pro městský provoz, dnes v nich jezdí kdekdo na čemkoli a kdekoli. V motocyklovém oblečení jde o fenomén, který má spoustu podob, a vlastně i ten název „motodžíny“ je hodně nepřesný. Pojďme si na šestici novinek ukázat, jaké jsou dneska možnosti.
Kapitoly článku
Motodžíny, motojeansy, kevlarové džíny, tohle všechno jsou označení, pod nimiž každý motorkář ví, co si představit, ale významově to prostě není vždycky to nejsprávnější označení. Protože ony to vlastně kolikrát nejsou ani džíny a taky nemusejí vůbec obsahovat kevlar. Zkrátka jde o motocyklové kalhoty, které vypadají jako ty na běžné civilní nošení, ovšem jsou přizpůsobeny jízdě na motocyklu – střihem, délkou, ochranou proti nárazu a prodření. Z normálních džín, v kterých chodíte do práce nebo do školy, fakt speciální motocyklové neuděláte tím, že si pod ně vezmete motokrosové chrániče…
Jak mají sedět?
Samozřejmě perfektně, ale ne při chůzi, nýbrž při sezení v pozici, v jaké jste na motorce. Na to nesmíte při zkoušení zapomenout – kupujete si motocyklový oděv, který jenom jako civilní vypadá. Nad čím u normálních džín v hypermarketu mávnete rukou, to vás na motorce může nekonečně štvát nebo dokonce ohrožovat. Třeba když jsou úzké nohavice, které na chůzi nevadí, ovšem když se posadíte do motocyklové pozice, zjistíte, že se vám zařezávají pod koleny a zaškrcují vám krevní okruh. Stejně tak můžete zjistit, že mají na vás moc nízký sed, tudíž vám z nich leze zadek – že to není zrovna pěkný pohled pro okolí, nechme stranou, tady jde o to, aby se vám při pádu nesvlékly! A dalším problematickým místem může být délka nohavic. Motodžíny se schválně šijí delší než ty civilní, abyste je měli přes kotníky právě i při pokrčených nohách, kdy se nohavice vyhrnují, nota bene když na kolenou máte chrániče. Pokud jezdíte výhradně ve vysokých botách, tak to není takový průšvih, ovšem pro „keckaře“ už je to hodně nepříjemné. Hodinu si nechat ofukovat kotníky, když je venku třeba i relativně vysokých 20 stupňů, fakt nechcete. Zkrátka motodžíny se zkoušejí trochu jinak než běžné kalhoty, vůbec se nestyďte dělat v nich větší gymnastiku, abyste si ověřili rozsahy pohybů a jestli vám stále dobře sedí.
Nohavice do bot, nebo přes boty?
Pokud jezdíte v motokeckách, je jedno, jak široké nohavice vaše motodžíny budou mít. Ovšem u vysokých bot už to jedno není a rozhodně byste si je na zkoušení kalhot měli vzít s sebou. Pokud chcete nohavice přes boty, musejí být džíny buď strečové, nebo se širším střihem, pokud do bot, je pro změnu záhodno, aby nohavice obepínaly vaši nohu.
Jakou zvolit ochranu
Na motorce se při pádu potřebujete chránit proti dvěma věcem – nárazu a prodření. Proti prvnímu slouží chrániče, které se dávají na kolena a boky (a dokonce už i na kostrč), proti tomu druhému je to nejčastěji podšití kevlarovou tkaninou. Tady je důležité si uvědomit, že potřebujete oba druhy ochrany, že chrániče vždycky budou trochu vidět a že když vezmete super bezpečné džíny, které jsou podšité kevlarem odshora dolů, tak se v nich budete pěkně pařit, protože to jsou prostě dvě vrstvy oděvu. Jako ve všem v životě, i u motodžín je to něco za něco. To platí i u chráničů, zatímco v textilním kompletu nebo kožené kombinéze zkoumáte, aby měly všechny ty Levely a téčka a byly velké a bytelné, u džín, pokud nechcete vypadat jako Robocop, se naopak často snažíte, aby byly skoro neviditelné. Takže to kolikrát jsou jenom takové měkké a povětšinou gumové plátky, které sice mají CE značku a svou práci udělají, ale nerozbitní s nimi rozhodně nejste. Tak na to myslete, až pojedete „palici“. A myslete i na to, abyste chrániče měli dobře nastavené v místech, kde je potřebujete. U kyčlí je to celkem jedno, tam dobře sedí snad vždycky, ale kolena bývají problematická. Musíte trefit správnou výšku, některé džíny mají třeba dvoustupňovou regulaci (kapsa na vložené chrániče přehrazená suchým zipem), jiné naopak plynulou, kdy se chrániče do kapsy vlepují suchým zipem.
Zkrátka co motodžíny, to jiný střih, materiál, přístup k bezpečnosti atd., a jelikož každá značka tento druh motocyklového oděvu vyrábějící nabízí více modelů, je nabídka prostě obrovská. Vzali jsme proto šestici nových modelů od tří značek ve střední a vyšší cenové relaci, na kterých si ukážeme, jaké možnosti zhruba dneska jsou.
Klasika: Dainese Classic Slim
Pokud potřebujete vypadat slušně a solidně, v motodžínách trávíte spoustu času v kanceláři nebo na jednáních, kam se dopravujete na skútru, budete hledat klasicky vypadající motodžíny s minimem vizuálních odlišností od běžných kalhot. Takové přesně jsou Dainese Classic Slim, tady byste rozhodně netipovali, že jde o motocyklový oděv. Nejsou to ani vysloveně džíny jako spíš takové elegantní kalhoty ve Slim Fit střihu z tkaniny připomínající denim, jenomže on to denim není. Je to Armalith, tedy inovativní kompozitní materiál vymyšlený ve Francii, který kombinuje bavlnu (57 %), Lycru (10 %) a materiál se složitým názvem UHMWPE/Ultra High Molecular Weight Polyethylene (33 %). Ten je v porovnání s tradičním kevlarem prý 5x odolnější proti prodření, o 40 % lehčí a má 2,5x větší pevnost v tahu – dostali jsme vzorek, abychom ho roztrhli, a bez šance. Žádný div, že tahle látka má hodnocení odolnosti AAA. Hned tyhle první motodžíny tak nejsou kevlarové, nýbrž celé ušité rovnou z „bezpečného“ materiálu, takže jsou jednovrstvé, což je příjemnější na nošení – akorát na zadku je pro sichr ještě jedna vrstva přidaná. Chrániče jsou tady jen takové slabé měkké plátky Pro-Shape 2.0 (aby byly co nejméně viditelné), a to jak na kyčlích, tak i kolenou, kde jsou umístěné v kapse s nastavitelnou výškou do dvou poloh a jdou vyměnit za masivnější Pro-Armor. Cena: 6870 Kč.
Kapsáče: Dainese Combat
Ležérní kalhoty pro ty, kdo se nejlépe cítí v pracovním oděvu a má rád ten pocit volnosti a zároveň odolnosti festovního materiálu. Combaty jsou nejvyšším modelem od Dainese a jsou to široké dlouhé kalhoty s úzkým pasem v Regular Fitu příjemném pro chození i sezení na motorce. I tyhle kalhoty jsou celé ušité z Armalithu a mají ještě další vrstvu na zadku, ovšem proti Classicům je tady ještě vyšší míra ochrany. Chrániče kyčlí Pro-Shape jsou stejné, na kolenou ale najdete velké tvrdé plastové chrániče známé z klasických motocyklových textilních kalhot, které však díky volnějšímu střihu nejsou zvenčí skoro vidět. Čtveřice předních a zadních kapes se zapíná na druky, boční Cargo kapsy (další ochrana) jsou na zip. Dole se nohavice stahují gumičkou. Cena: 9620 Kč.
Elastické: Racered Falcon
Italská značka Racered vyrábí hlavně stylové motodžíny a Falcony jsou momentálně jejím top produktem. Co je pro ně charakteristické, je vnější voskovaný materiál, složený z bavlny a vysokého procenta elastanu, takže tyhle kalhoty máte těsně na tělo a je to celkem příjemný pocit. Fakt o nich skoro nevíte. Co se bezpečnosti týče, jsou Falcony certifikovány jako AA, celý vršek do půlky stehen je podšitý kevlarem a zesílená jsou i kolena. Zajímavé jsou chrániče, na bocích najdeme poměrně velké paměťové z Viscofoamu (Level 1), ovšem na kolenou jsou velké Sas-Tecy úrovně Level 2 splňující i T+/T-. A co je na Raceredech zajímavé, že tyhle kolenní chrániče jdou vyjmout zvenčí! Takže přijedete do kanclu, rozepnete sucháč na kolenou, chrániče vyndáte a máte (skoro) normální džíny. Jelikož jsou poměrně dost členité a mají i boční kapsy na sucháč, tak ty kolenní kapsy vlastně ani nevypadají rušivě. Cena: 6330 Kč.
Módní: Racered New Tuono
Světlé džíny se spoustou designových blbinek pro ty, kdo mají rádi módu – ani na motorce přeci nemusíte vypadat nudně. Použitý denim má jen minimum elastanu, dobré usazení na těle ale zajišťují ty „harmoniky“ nad koleny a na zadku. Ačkoli New Tuona jsou certifikována „jen“ jako úroveň A, ochranu mají prakticky stejnou jako Falcony. Počítat tedy můžete s podšitím kevlarem nahoře, zesílenými koleny, Viscofoamy na bocích a hlavně level-dvojkovými Sas-Tecy na kolenou, opět vyjímatelnými zvenčí. Cena: 6590 Kč.
Spousta kevlaru: Held Crane Stretch
Kalhoty klasického vzhledu pro maniaky do co nejlepší ochrany. Tyhle Heldy mají jako vnější materiál použitu elastickou bavlnu, takže dobře padnou (nejsou však úplně na tělo), zevnitř jsou ale kompletně podšity druhou vrstvou, kterou tvoří z větší části kevlar – najdete ho na zadku, kolenou i bocích a je ho tam fakt hodně. Vlastně akorát v rozkroku a dole na holeních je bavlněná podšívka, tam kevlar nepotřebujete. Tyhle kalhoty mají v základu pouze měkké chrániče kolen v takových suchým zipem nalepovacích kapsičkách, u nich se totiž počítá s tím, že si je dále vybavíte. Na bocích jsou kapsy na chrániče a na kolenou také, ale tam jsou obrovské a dostanete do nich zespodu i velké závodní, které nalepíte sucháčem zevnitř. Aby vám kalhoty dobře držely, mají i odnímatelnou gumu pod patu. Vybavení pro ty, kdo jezdí sportovně a nechtějí se svého jízdního stylu vzdát ani tehdy, když na sobě zrovna nemají koženou kombinézu. Cena: 4950 Kč.
Tepláky: Held Jump
Ano, i „obrněné“ tepláky s kapsami na stehnech a zavazováním na šňůrku si na motorku můžete pořídit! Jak vidíte, pod označením „motodžíny“ fakt najdete kalhoty různého ražení. Held tento model charakterizuje jako lehké textilní kalhoty, nicméně to „lehké“ se bude týkat spíše vzdušnosti, protože jinak nějaké to deko váží. Aby ne, když vnější krepová strečová látka je zespodu významně podšita, a to z menší části bavlněnou podšívkou a z větší (zadek, boky, kolena) ochrannou textilií nazvanou Held Armaprotec – není to kevlar, jak jej vyrábí DuPont, ale něco podobného. U Jumpů jsou zajímavě řešené chrániče. Na kyčlích i kolenou jsou měkké a samozřejmě certifikované, přičemž ty kolenní jsou v samostatných kapsičkách, na kalhoty se lepí suchým zipem a abyste je měli stejně vysoko, je tady nakreslený v obou nohavicích metr. A pozor, na zadku je ještě malá kapsička na samostatně dodávaný chránič kostrče SaS-Tec! Cena: 5490 Kč.
Jak vidíte, pod označením motodžíny se ukrývá nepřeberné množství kalhot různých střihů, barev i materiálů. Než vyrazíte na nákup, je dobré si udělat přehled, co vlastně chcete v otázce typu kalhot i požadované bezpečnosti, a hlavně se potom na krámě nerozpakujte si kalhoty pořádně vyzkoušet a nechat si poradit od prodavačů. Nekupujete si džíny, nýbrž motocyklový oděv, který jen jako civilní vypadá!
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)