Vybíráme interkom Cardo
Text: Honza Zajíček | Foto: Honza Zajíček | Video: Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Zveřejněno: 1.7.2025 | Zobrazeno: 5 080x
Víte, kdo vymyslel Bluetooth motocyklový komunikátor alias interkom? Byla to před více než 20 lety právě společnost Cardo, která dnes patří k nejdůležitějším hráčům v oboru. Dnes si představíme kompletní řadu produktů Cardo a řekneme si, pro koho je co vhodné.
V roce 2003 založil Dr. Abraham Glezerman firmu, která se věnovala primárně bluetooth příslušenství k mobilním telefonům, především sluchátkům s potlačení hluku. Jednoho dne ho ale při jízdě na motorce napadlo, dát takové zařízení do voděodolné krabičky a nabídnout motorkářům možnost komunikovat za jízdy. O rok později se dostal na trh model Scala Rider a dal tak vzniknout interkomům tak, jak je známe dnes. Úspěch Scala Rideru také redefinoval směřování firmy, která se vykašlala na ostatní příslušenství a stoprocentně se zaměřila na motorkářské komunikátory. Tahle sázka se vyplatila, protože dnes je tahle izraelská společnost jedničkou v Evropě, celosvětově je potom druhým největším výrobcem intekomů.
Aktuálně má ve své nabídce tři řady interkomů a v nich vždy několik modelů. Ještě než se na ně podíváme důkladně, podívejme se, co všechno výrobky Cardo spojuje. V první řadě to je voděodolná konstrukce a snadná instalace bez nutnosti používat nářadí, což jsou věci, jaké dnes od interkomu člověk očekává. Dále ve všech případech dostanete podporu rychlého nabíjení a konektivitu s mobilní aplikací, prostřednictvím které dostáváte aktualizace. Už žádné zdlouhavé připojování k počítači. Nejzásadnějším je otevřenost respektive kompatibilita - interkomy Cardo se bez problémů spojí s kterýmkoli jiným bluetooth interkomem na trhu.
Základní řada Spirit
Kdo nemá velké požadavky a stačí mu, že se propojí s mobilem případně spolujezdcem, tomu bude stačit některý ze základních modelů. Řadu Spirit tvoří klasické bluetooth interkomy, které se umí spojit se dvěmi zařízeními, typicky tedy s mobilem a spolujezdcem, případně s mobilem a navigací nebo navigací a spolujezdcem. Samozřejmě zvládá také komunikaci mezi dvěma motocykly, tam už je ale dost limitující dosah. Základní model nabídne 400 metrů, vyšší verze Spirit HD 600.
Vyšší model k většímu dosahu dokáže nabídnout také o něco lepší zvuk, jednak má na výběr ze 3 zvukových profilů, hlavně má ale větší 40mm reproduktory, zatímco základ má jen 32mm. S většími reproduktory se přece jenom počítá, že budete poslouchat i nějakou tu hudbu, proto má Spirit HD zabudované FM rádio s 6 předvolbami pro uložení stanic a posledním benefitem je o něco větší baterka s udávanou výdrží až 13 hodin. Na druhou stranu je i těch 10 hodin u základní verze pro nenáročného uživatele dostačující.
Zlatý střed Freecom
Kdo chce za slušné peníze hodně muziky, sáhne po prostřední řadě Freecom. A to především kvůli tomu, že dostane 40mm reproduktory od JBL. Pokud by někdo tuhle firmu náhodou neznal, tak jde o amerického audio specialistu, který krom komerčních sluchátek a reproduktorů vyrábí také profesionální techniku pro ozvučení kin nebo koncertů. Už tohle je pádný argument pro každého, kdo chce za jízdy poslouchat muziku. Základní verze Freecom 2x už by mohla posloužit i párům, kteří jezdí na dvou motorkách a moc se od sebe nevzdalují, protože nabízí dosah 800 metrů.
Řada Freecom může být také slušný základ pro menší skupinku 4 jezdců. Jen už musí sáhnout po vyšším modelu Freecom 4x. Ten má už dosah 1,2 kilometru a když se připojí maximum možných jezdců, tedy čtyři, můžou si povídat až na vzdálenost 3,6 kilometru. Bonusem 4x je hlasové ovládání Nature Voice Operation, díky kterému nemusíte mačkat tlačítka, ale stačí interkomu diktovat, co má dělat.
Velkým rozdílem řady Freecom proti základnímu Spiritu je ale technologie Live Intercom přinášející lepší uživatelskou přívětivost. Klasický bluetooth komunikátor musíte manuálně párovat, a to i v případě, že jen ztratí signál. Live Intercom proti tomu umí spojení automaticky navázat, navíc je připojení samo o sobě stabilnější, což se hodí hlavně při jízdě ve skupině. Live Intercom navíc díky širokopásmovému zvuku nabídne kvalitnější přenos hlasu, takže hovor zní jako z moderního telefonu.
Nejvyšší řada Packtalk
Kdo ale jezdí ve skupině často, případně má jeho banda hodně členů, ten už by měl mířit na nejvyšší řadu Packtalk. U Freecomu už se ve skupině jezdit dá, ale pořád to má svá omezení, která u řady Packtalk s technologií DMC 2.0 prakticky odpadávají. DMC je zkratka pro Dynamic Mesh Communication, což znamená moderní flexibilní síť, do které se může připojit až 15 jezdců s dosahem až 8 kilometrů, základ je přitom 1,6 km. Hlavním benefitem DMC je jeho flexibilita a bezstarostnost. Klasické bluetooth připojení funguje jako řetěz, kde jsou interkomy spojené za sebou a jakmile kterýkoli z článků vypadne, ať už kvůli vzdálenosti nebo třeba vybité baterii, celkové spojení se zhroutí. V mesh síti je ale připojený každý s každým, na koho tedy dosáhne, zařízení přitom neustále vyhledává nejbližší a nejlepší spojení. Jakmile jeden vypadne, zařízení si hned najde dalšího a takhle dokáže skupina automaticky fungovat. Kdokoli se může kdykoli odpojit, síť přitom funguje dál, stejně tak se dokáže automaticky zpět připojit. Je přitom úplně jedno, z jaké strany. Modelový příklad? Parta jede na dovolené, přední člen potřebuje z jakéhokoli důvodu zastavit nebo si udělat zajížďku, takže odbočí, automaticky se odpojí, zbytek skupiny si přitom dál normálně povídá. A když potom vše vyřídí a zpět dojede skupinu zezadu, připojí se do ní, jako by se nic nedělo. Nikdo přitom nemusí nic mačkat ani řešit. Nebo vám někdo zavolá. Vy si vyřídíte hovor, po dobu jste samozřejmě odpojení, aby vás neslyšeli ostatní, a jakmile dotelefonujete, zase se automaticky zpět připojíte. Je pravda, že tyhle situace částečně řeší Live Intercom řady Freecom, síť mesh je ale ještě flexibilnější, intuitivnější, stabilnější a pohodlnější na používání. Hlavní výhodou tak je, že nemusíte řešit párování, odpojování a připojování, vše řeší síť sama, je tu také velký dosah, navíc můžou plynule hovořit všichni zúčastnění v reálném čase tak, jako by seděli vedle sebe u stolu.
Základní vstupenkou k technologii DMC 2.0 je Packtalk Neo. Tenhle komunikátor nabídne vše, co předchozí modely, jen neumí fungovat a zároveň se dobíjet.
Pro tuhle vlastnost musíte sáhnout po prostředním modeluí Packtalk Edge, který k tomu přidává ještě pohodlnější magnetické uchycení. Všechny nižší interkomy jsou totiž klasicky „cvakací“ do plastu. Příjemným bonusem je potom delší tříletá záruka.
Tu nabízí i nejvyšší model Packtalk Pro, stejně jako magnetické uchycení. Navíc má ještě větší 45mm reproduktory, samozřejmě JBL, ostatně jako celá řada Packtalk a navrch ještě dvě prémiové funkce navázané na akcelerometr a gyroskop. První je automatické vypnutí a zapnutí. Pokud se delší dobu nehýbete, vypne se a šetří baterii. Jakmile se rozjedete, zase se zapne, reaguje ale i na hlas, takže k jeho probuzení stačí začít mluvit. Druhá fičura je bezpečností, interkom totiž dokáže rozpoznat havárii. K tomu už je třeba telefon s aplikací, ve které si zadáte krizový kontakt a jemu v případě nehody skrz aplikaci interkom vyšle nouzovou zprávu o tom, co a kde se stalo. Samozřejmě se přitom myslelo i na plané poplachy, takže vám na telefonu po dobu 30 sekund visí možnost odeslání zprávy zrušit.
Cardo Edgephones
Na závěr tu máme jednu specialitku pro všechny trenéry nebo tatínky, ale třeba také pro jezdce side-by-side, kteří nejezdí v helmách. Jak už název napovídá, jde o sluchátka s mikrofonem a přípravou pro interkom Packtalk Edge. Jednoduše potom váš svěřenec krouží a vy mu můžete dávat instrukce, co dělat lépe, případně můžete volat kolegovi do druhé buginy. Myslí se přitom i na to, že se sluchátka budou často používat v terénu, existuje totiž i odolnější offroadové provedení.
Teď už byste tedy měli vědět, jaké řešení je pro vás nejvhodnější. Často ale rozhoduje také peněženka. A jak Cardo dokáže pokrýt širokou škálu situací, pokryje i širokou škálu financí. Základní interkom vychází kolem 3 000,- a s tím nejlepším, co Cardo nabízí, atakujeme desetitisícovou hranici. Vše je přitom možné pořídit ve výhodných balíčcích se dvěmi interkomy v krabici.
Tímhle představením to ale samozřejmě nekončí. Teď si v redakci představené modely rozebereme a pustíme se do testování, abychom vám mohli zprostředkovat, jak komunikátory Cardo fungují v praxi.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.