globalmoto_duben_nolan




Reevu - přilba se zpětným zrcátkem

Už při vyslovení tohoto spojení se mi to zdálo jako nemožné, pokud tam nebude baterie a malé kamery a nějaký LCD panel či zpětný projektor. Ovšem zdání klame a co se zdá jako nemožné, je v podstatě jednoduché jako facka. Jen někdo musí urputně myslet a zkoušet až se mu to povede. Takže první přílba s výhled vzad je tu. A jmenuje se Reevu.

Kapitoly článku

Design

Samozřejmě, že je otázkou jestli se všem bude líbit tento design, výrazný horní „tunel“, kde je uložená celá ta technologie přenosu obrazu z přilby dělá trochu exota. Pokud toto přehlédnete, jde o běžnou a docela esteticky vydařenou integrálku v decentních barvách. V černém provedení téměř nepoznáte rozdílný tvar horní části, v jiných lakování je horní tunel patrnější. Exotickému vzhledu také přispívá zadní trojúhelníkové lesklé „okénko“. Výrobce si ovšem dal velmi záležet na tom, aby zrcadlový tunel neznamenal kompromis v otázce bezpečnosti a přilba podstoupila kromě normovaných zkoušek ještě další testy a nárazové zkoušky. O bezpečnosti svědčí i použitý kompozitový materiál.
Dalším výrazným vnějším znakem je vysoké vybrání v zadní části přilby, které po nasazení končí až nad posledním obratlem krku. Vnitřek přilby je měkký a dobře tvarovaný z materiálu coolmax. Kolem uší je vybrání, které vytváří prostor i pro ušaté hlavy. Kompletní polstrování je vyndavací a dle výrobce není problém ho vyprat. Jisticí pásek zapínání je kompletně podložen ochranným pruhem látky potaženým coolmaxem. Zapínání je tvořeno plastovou přezkou a plastovým ozubeným jezdcem, který je potřeba dotáhnout a nastavit dle potřeby.
Přilba má dva vstupy pro vzduch. Jedním je bradový, který po otevření citelně ventiluje, a druhým je vstup nad čelem, který sic otevřený nedává tolik možnosti vstupu vzduchu. I přesto po jeho otevření je při předklonění znát aspoň lehký „průvan“. Spodní deflektor je z neoprenu a zakrývá skoro celou spodní špičku bradového oblouku. Nosní deflektor je plastový a bohatě dimenzovaný. I přesto mě nepřekáží, ovšem u lidí s „Pinochio“ efektem už to tak jednoznačné nebude. Mně končí max. 5 mm před špičkou nosu.

První dojmy

Ihned po nasazení je znát, že přilba má většinu váhy situovanou v přední polovině a hlavu to trochu táhne vpřed. Usazení na hlavě je na slušné úrovni až na pocit, že vzadu na krku nic nemáte. Přispívá k tomu vysoké vybrání skořepiny a vpředu kumulovaná váha. Ovládání plexi je intuitivní a dobře odstupňované, otevírá se cca po 2 cm krocích a drží v každé poloze. Plné otevření je vysoké a plexi je až nad otvorem ve skořepině. Výhled je výborný, otvor je velký, hodně vykrojený do boku a umožňuje slušné periferní vidění.
Komfortní vnitřek slušně obepne hlavu a jediné, co mě osobně lehce vadilo, byl výrazný tlak lícnic. V prvních okamžicích bych se při neopatrném žvýknutí klidně kousl do obou tváří, (samozřejmě zevnitř) toto se s pár hodinami lehce zlepšilo, přesto je to výraznější než u ostatních helem. Zapínání na plastovou přezku je docela tuhé a chce to trochu cviku, než si ho zažijete. Zatím nic podle mne nepředčilo klasické D kroužky, ale u cestovních helem se dbá více na komfort. Zatím jsem v této přilbě strávil něco málo přes dvacet hodin a zjistil jsem, že mě po dotažení tlačí jistící pásek pod bradou. Je to dáno hodně vzpřímeným posazem na enduru. Pokud jsem se posadil na sportovnější stroj, změnila se i poloha krku a tlak nebyl tak výrazný. Přilba bradovým větráním posouvá do přilby dost vzduchu a nikdy se mi nepodařilo plexi zamlžit, ani když jsem dýchal přímo na něj. Ale nebyla možnost ozkoušet to v dešti a za mlhy.
Takže mám nasazeno a pátrám, kde je vidět vzad. Jsem zklamaný, protože vidím jen 1 mm silný proužek světla. Přilbu posunuji na hlavě a výhled se nelepší. Až mi bleskne hlavou, že ten malý plastový imbus, co vypadl při rozbalování, k něčemu bude. Takže zpět k návodu a je to jasné. Právě tím kolíčkem se dá výhled vzad velmi dobře nastavit. Při nasazení imbusu do toho správného otvoru a lehkým otáčením se zrcadlo posouvá dolů do zorného pole, výhled vzad se rapidně zlepšuje. Nyní je výhled vzad zprostředkovávám obdélníkem o stranách 15 x 80 mm a i v místnosti s běžným světlem je výhled vzad velice solidní. Jsem schopen bez problémů rozeznat obličeje lidí co stojí metr i tři metry za mnou.

Za jízdy

Honem ven, na motorku a jedeme. Co musím předeslat je to, že přilba je až do 120 km/h hodně tichá. Tady se může klidně rovnat s mou Arai RX7. Stále pokukuji do prostoru „zprostředkování obrazu“ a nestačím se divit, co vše je vidět. Pokud trochu hnete hlavou do strany, stačí dva tři cm, je pěkně vidět i do boků. Je to trochu nezvyk vytáčet oči vzhůru, ale za tu zkoušku to stojí. Kontroluji pohled v zrcátkách motorky i přilbě. V podstatě se mi zdá, že čím je předmět za vámi blíže, tím víc se zvětšuje.
Trochu šokující je ovšem první pohled v zatáčce. Obraz je zrcadlově otočený a vy máte naklopeno např. doleva a v zrcátku uvidíte do zatáčky, která se točí doprava. Ovšem za provozu to nijak nepocítíte, protože v náklonu v zatáčce bude málokterý jezdec sledovat v zrcátkách provoz za sebou.
Pokud jedete rychleji, nedoporučuji otáčet moc hlavou do stran, protože proud vzduchu se opře právě do toho zvýšeného tunelu a proud vzduchu vám zacloumá hlavou. Při 160tce už to je dost znatelné. I když se konstruktéři snažili toto určitě vyeliminovat plavným přechodem, přeci je tam prostor k tomu, aby se do přilby vzdušný proud opřel a obtékání vzduchu je tím pádem složitější než u klasického tvaru „koule“. Co je ale hlavní, v přímém směru se přilba chová příkladně neutrálně.
Výhled vzad v přilbě je vskutku zajímavý a dodává řidiči celkem dost informací co se za ním děje. Na můj vkus je toho někdy až moc a sledování, co se děje vzadu, rozmělňuje pozornost o tom co se bude dít vpředu, což je o dost více důležité než to jaké má slečna v kabrioletu za vámi pěkné …………plíce. Je potřeba si uvědomit, že tento výhled vzad je doplňkový a řidič nesmí stále zírat co je za ním.


Po 50 ti hodinách

Ticho do 120/140 km/hod je skoro příkladné a nemusím požívat špunty. Je krásně slyšet projev motoru i okolní zvuky. Sice tlumenější, ale slyšet jsou. Jedině nad 160 na naháčích začíná šum a svistot být výraznější. Za plexi u sportovních motorek, kdy jde při zalehnutí proud vzduchu na přilbu, je přilba stabilní i při rychlostech 200+, ale ticho už si neužijete, což ovšem nejde u žádné přilby za tyto peníze.
Výhled vzad jsem si zažil používat a přijde mi v určitých situacích velmi dobrý a vhodný. Jen když je slunce nad obzorem a řidič ho má v zádech neubrání se i přes sluneční ochranu v zadní části zábleskům do očí a to i v momentě kdy to nejméně čeká. Také jízda v noci přinese určitá specifika. Auto za vámi se houpne na hrbolu a jeho světla někdy bliknou do očí. Také se mi stávalo, že přeostření zraku ze silnice na „zrcadlo“ a zpět trochu víc namáhalo oči.

Závěr

Přilba Reevu dává zajímavou alternativu ke klasickým přilbám. Maximálně ji ocení ti, kteří mají horší výhled ze zrcátek na svém stroji nebo dávají prioritu plnému přehledu o tom, co vše se za nimi děje. Její využití je sice omezené pouze na jízdu bez spolujezdce, ale na druhou stranu ji oceníte třeba při jízdě ve skupině, kdy máte dokonalý přehled o svých kamarádech na motorkách za vámi. Na její používání je třeba si chvíli zvykat, ale jakmile se naučíte její výhody využívat, nebudete se s ní chtít rozloučit.

Cena přilby je 7690 Kč s DPH.
Hmotnost je 1600 g.


Oficiální propagační video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (27x):



TOPlist