globalmoto_duben_nolan




Nolan N103

Přinášíme výsledky dlouhodobého testu novinky pro rok 2008 - odklápěcí přilby Nolan N103. Nolan tuto přilbu ještě vyšperkoval o vnitřní sluneční clonu a po modelech N101 a N102, kde byla clona z vnější strany plexi, ji zakomponoval dovnitř, což je podle mne významné plus. Navíc je možné i k této přilbě zakoupit bluetooth komunikační systém N-COM, který je možné přímo implementovat do vyhrazeného místa ve skořepině.

Technické info

Skořepina je vyrobena vstřikováním a lisováním polykarbonátu GE Lexan EXL, který svou tepelnou odolností a odolností vůči nárazu údajně prokazuje jednou takové hodnoty než ostatní běžně používané materiály. Skořepiny Nolanek jsou výrobcem testovány v aerodynamickém vzduchovém tunelu a při nárazových zkouškách v tzv. crash testech. Hi-Brite - ochranné vytvrzení zalakované skořepiny zajišťuje dlouhotrvající ochranu jasu a kvalitu ekologických barev. Na plexi je použit vysoce kvalitní materiál Lexan EXL OQ s UV 400 Nm, který splňuje evropský homologační standard EC/ONU 22-05. Plexi má oboustrannou ochranu proti poškrábání a je připraveno pro protimlžící systém NFR (Nolan Fog Resistant).
Vnitřní skořepina je vyrobená z pěnového polystyrenu vstřikováním a lisováním, což zajišťuje správnou reakci helmy v případě pohlcení nárazu dle požadavků mezinárodních standardů.
Vnější skořepina je v zadní části vybavena aerodynamickým spoilerem, má inovovaný systém kompletně zapuštěného větrání a velmi přilnavé plexi. Příznivě působí i kovové zámky otevírání, deflektor brady proti větru, vylepšený a vyjímatelný a pratelný interiér Clima Comfort s hygienickou a antialergickou úpravou a nakonec systém odklápění DUAL ACTION snadno ovladatelný jednou rukou. Váha se pohybuje od 1700 g do 1795 g což je o nepatrně více než se pohybují váhy ostatních integrálních přileb u Nolanu i konkurence.

První nasazení

Přilbu je třeba si opravdu dobře vyzkoušet. Zavřenou přilbu si v tomto případě rozhodně nenasadíte a je potřeba ji otevřít. To v prvních okamžicích vyžaduje trochu zručnosti, pokud již nějaké zkušenosti s vyklápěčkami nemáte… Pak není problém do helmy vklouznout o dost pohodlněji i třeba s dioptrickými brýlemi, které si vůbec nemusíte sundávat.


Přilba mi od první chvíle sedí velmi dobře, jen se mi zdají trochu volnější lícnice v dolní oblasti. To se vše okamžitě změní po doklapnutí otevřeného dílu. Přilba okamžitě „ztuhne“ a nedovolí jen náznak nedosedání. Pásek je tvořen částečně plastovou sponou, která zapadá do přezky. Možná je na škodu, že je to přímo pod bradou, kde člověk má poměrně měkkou část krku, částečně se dá posunout do boku, aby tolik netlačila např. při náhodném polknutí na ohryzek apod. Zatím nemám výhrad, jen je nezvyklá při vyklopené přední části trochu jinak rozložená hmotnost.

První jízda

Přilbu jsem hned vyzkoušel na svém Transalpu. A první, co mne trochu zaskočilo, bylo hlučnější plexi v levé části. Z integrální Araiky jsem nečekal až takový nárůst hlučnosti. Při krátkém svezení se vše až na větší hlučnost, než na jakou jsem zvyklý, jeví jako velice komfortní.
Na delším výletu po první hodině jízdy jsem zřetelně cítil, jak se vnitřní skořepina tvaruje podle mojí hlavy. Zvyknout na plastovou sponu pod bradou není také těžké a přilba slušně větrá. Užíval jsem si i možnost při slunci snadno použít sluneční clonu a nemuset zastavovat a nasazovat sluneční brýle a případně v tmavším místě lesa „čumět chvíli do tmy“. Stačí jen nahmátnout posunovací mechanismus a během okamžiku je průzor z přilby opět čirý. Je to opravdu jednoduché a účelné.

Další zkušenosti

V přilbě mám za sebou cca 50 hodin. Oceňuji snadnou manipulaci, možnost nechat si přilbu a jen s vyklopenou přední částí si na zastávkách povídat s ostatními nebo tankovat. Přilba slušně větrá, ale musíte mít přilbu více skloněnou, aby tak přední tak horní náfuky nabraly co největší objem vzduchu. Pokud se posadíte na skútra s velkým plexi, je už proudění málo účinné. Ne že by z vás tekl pot, ale teplotu v přilbě pociťujete jako znatelně vyšší.
Osobně bych spíše tuto přilbu doporučil na naháče, endura a pro cestovní motocykly, kde plexi příliš nebrání v přísunu vzduchu a řidičům díky vyklápění poskytne slušný až vyšší komfort. I když co jsem měl možnost konzultovat, uživatelé s brýlemi si ji pro velký komfort berou i na supersporty.
Po delší době (7 hodin) v kuse strávené v přilbě mě osobně tlačí na obou stranách čelistí jistící pásek přilby, který nelze více vtlačit do lícnic. Možná se to ještě vstřebá dalším používáním. I tento jev není příliš rušivý a dost jsem ho vyeliminoval použitím bavlněné kukly. Přilba se chová neutrálně jak v nízké, tak vysoké rychlosti. Není problém ani s rychlostmi 200+. Zbytečně se netlačí na obličej a její rozložení tlaku ve vysokých rychlostech je perfektní.

Prozatímní závěr

Helmu Nolan N103 používám bez problémů a jde o solidní přilbu s vysokou užitnou hodnotou. Na hlučnější plexi se mi slíbil podívat přímo prodejce v Kladně p. Hamouz, kde mi prý jednoduše pomůže vyeliminovat tento stav znovu usazením těsnící gumy kolem plexi. V testech na našem serveru můžete přilbu vidět přímo v „akci“. Určitě otestujeme i sadu N-COM a její použití právě v této přilbě. Další případné informace získáte na serveru www.nolan-helmets.cz.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist