Dlouhodobý test řetězu ČZ
Text: Marek Hrodek | Foto: Marek Hrodek | Zveřejněno: 31.1.2011 | Zobrazeno: 29 813x
Na začátku sezóny jsem se pustil do testování řetězové sady ČZ 525 SDZ na své Hondě Transalp 650. O řetězech ČZ jsem slyšel leccos, a nebyly to vždycky jen pochvaly… Jak můj test probíhal a jaký na mě udělala řetězovka domácí výroby během 6 tisíc km dojem, o tom si můžete přečíst v následujícím článku.
První dva tisíce
Suché mazivo PDL pro mě bylo obrovským překvapením. Maže se lehkým nástřikem. Aplikace vždy probíhá na hlavním stojanu. Venkovní strany jsem mazal zezadu na rozetě, vnitřní strany pod kyvkou. Stále jsem ale nevěděl jak poznat, kde mazáno bylo a kde ne, a tak jsem si občas na boku řetězu udělal čárku fixem. Po páté aplikaci šlo už o rutinu a myslím, že už lze v pohodě odhadnout, jak nenamazat málo ani moc.
Cestovní balení maziva jsem vozil stále pod sedlem. Je tak akorát na šířku kastlíku a zbytečně nezabírá místo. Jedno balení vydrželo tři namazání v uváděném intervalu (550-600 km). Není proto od věci vozit na delší výpravy balení rovnou dvě.
Tisíc kilometrů bez maziva?
Polsko (2800km)
Kdo projel Polsko, nikdy nepochopí, jak je možné, že už se tam všichni neválejí po škarpách. Jakýkoli kus silnice je totiž neustále rozkopaný a opravovaný. Když přijde déšť, musí se dávat pozor na časté lesklé plochy na silnici, je to vyteklá nafta, nepříjemně klouže a naneštěstí je to snad v každé zatáčce po celé délce. Nebýt toho, bylo by placaté centrální Polsko jedna velká nuda. Naštěstí pobřeží kolem Gdaňsku je paráda.
Za deště mažu poctivě každých 150 – 200 km (podle zastávek na kávu a osušení). Bohužel jsem zjistil, že PDL nedokáže spolehlivě vytlačit vodu a i po večerním máznutí řetězu je ráno na válečku sem tam rezatá mapa od zaschlé vody. Rez jde dolů pouhým hadrem a jemným přetřením. Jednou jsem ale vynechal, protože jsme prostě pořád jeli, a namazal až po 350 km v dešti. Posledních 20 km už bylo slyšet zvuky jasně upozorňující na potřebu mazání. Řetěz prostě bzučel hlasitěji a hlasitěji. Další mazání tedy proběhlo tak, že jsem řetěz otřel hadrem a pak teprve mazal. V hustém dešti to ale bylo houby platné, ráno bylo na řetězu zas „zrzavo“. Průvěs řetězu byl nicméně pořád na původní úrovni, a to je po 6000 km dost slušný výsledek.
Když jsme dorazili k pobřeží, snažili jsme si cestu prodlužovat různými „zkratkami“ po polňačkách a těsně kolem moře. Kolega na Deauvillu to musel brzo vzdát, bahýnko dosahovalo hloubky 10-20 cm a cesta se hodila spíš pro traktor. Řetězovka byla od bahna, bahno jsem měl všude, ale to byl v podstatě důvod, proč jsem tady. Opětovný podvečerní deštík naštěstí smyl skoro vše. Na mazání došlo až poté, co jsem hadrem odstranil zbytky písku a jílu. Zbylých 1 200 km jsme už pokračovali v suchu a po silnicích.
Za deště mažu poctivě každých 150 – 200 km (podle zastávek na kávu a osušení). Bohužel jsem zjistil, že PDL nedokáže spolehlivě vytlačit vodu a i po večerním máznutí řetězu je ráno na válečku sem tam rezatá mapa od zaschlé vody. Rez jde dolů pouhým hadrem a jemným přetřením. Jednou jsem ale vynechal, protože jsme prostě pořád jeli, a namazal až po 350 km v dešti. Posledních 20 km už bylo slyšet zvuky jasně upozorňující na potřebu mazání. Řetěz prostě bzučel hlasitěji a hlasitěji. Další mazání tedy proběhlo tak, že jsem řetěz otřel hadrem a pak teprve mazal. V hustém dešti to ale bylo houby platné, ráno bylo na řetězu zas „zrzavo“. Průvěs řetězu byl nicméně pořád na původní úrovni, a to je po 6000 km dost slušný výsledek.
Podzimních 600 km
V září jsem se ještě jednou vydal na komorní sraz lidiček, co se známe už dvě dekády. Řetězovka byla mazána před cestou zpět a po zastavení doma v garáži. Jel jsem opět nějakých 200 - 220 km v dešti. Asi 10 km před Brandýsem (tedy těsně před cílem) si řetěz zvýšeným bzukotem opět začal říkat o mazivo. Takže v garáži hned osušit a namazat! A jak to vypadalo? Patrné byly první známky „setření“ zlatého povrchu na vnitřní hraně řetězu. Průvěs se zvětšil o 0,3 mm na 3,8 cm (přitom tolerance dle výrobce je 3-4 cm), za celý test jsem ale na napínáky ani nesáhl.
Sezónní závěr
Co se řetězovky týče, přestávám věřit hospodským plkům o mizerné kvalitě ČZ řetězů! Tato ČZ sada mě zcela jasně přesvědčila, že její kvalita je naprosto srovnatelná s ostatní konkurencí. Za sadu, která obsahuje kromě 118 článků řetězu ČZ 525 SDZ ještě řetězovou spojku, patnáctku kolečko a rozetu se 48 zuby, zaplatíte příjemných 2 690,- Kč plus nějaké to poštovné. A navíc si od firmy motořetězy.cz můžete proti dvoutisícové záloze zapůjčit na deset dní nýtovačku na řetězy.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?