Clevertex: Jak se jezdí v českém termoprádle do nepohody?
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 30.10.2025 | Zobrazeno: 9 064x
Funkčního spodního prádla je na trhu tolik, že by se dalo přehazovat vidlemi. Vyloženě motorkářského je ho o něco méně, pořád je ale výběr hodně široký. Ve firmě VÚB a. s. z Ústí nad Orlicí přesto nenašli takové, které by plnilo jejich představy, a tak si navrhli vlastní. Je určené do chladnějšího počasí, podložené vědou a vyrobené s vysokým podílem přírodních materiálů.
Kapitoly článku
Hlavní motivací pro vývoj a výrobu vlastního prádla byly hned dvě věci. První souvisí s měnícím se podnebím a počasím, které přispívá k prodlužování sezóny. I když už je půlka října, nedá se pořád mluvit o sychravém podzimu, takže i když teploty padají níž a níž, silnice jsou pořád relativně suché a dá se jezdit. Druhou motivací byla absence prádla specificky vyvinutého pro tohle konkrétní užití, tedy jízdu na motorce v teplotách kolem 10ºC a níže. Zatímco nepromokavých a větruodolných motorkářských bund se zateplením je dost, s prvními vrstvami cílícími na „zimní“ ježdění je to horší. Dle lidí z VÚB a. s., kde funkční prádlo s registrovanou obchodní značkou Clevertex vzniká, je hlavní problém v tom, že každá část lidského těla reaguje na chlad jinak, ten navíc na sedícího jezdce na motorce působí jinak, než na cyklistu nebo lyžaře, kteří se hýbou, makají, tím pádem se dokáží zahřát.
Ví se třeba, že břicho je na chlad citlivější než hrudník, stehna, kolena a bérce pocit chladu snášejí lépe a nebo, že úplně nejcitlivější na chlad je obličej a zadek. S těmito vědomostmi ve VÚB a. s. vyvinuli set trička se spodkami se specificky řešenými částmi tak, aby se zabránilo prochladnutí. Zároveň ale nejde člověka „utemovat“ pod izolací, je třeba vyřešit odvod vlhkosti. Mokrá záda tepelnému komfortu nijak nepomůžou, ba naopak. Výsledkem je prádlo, kde se pracuje s vrstvením materiálu v kritických oblastech. Základem je osvědčená vlna merino. Ta je proslulá svými výjimečnými termoregulačními schopnostmi, kdy se o ní říká, že v zimě hřeje a v létě chladí. Dokáže navíc skvěle absorbovat vlhkost a odvádět ji od těla, aniž by působila mokře, takže i když se zpotíte, nedostaví se pocit mokrých zad. Navíc nesmrdí, protože je přirozeně antibakteriální a je také příjemná na dotyk. Materiál, ze kterého je Clevertex ušitý, ale není čisté merino. Hlavním materiálem je pletenina, kde je vlna zastoupena 54% podílem a doplňují ji dva další materiály. Z 21 % to je Porexil, ten pomáhá ještě lépe dostat vlhkost pryč od těla a zrychluje schnutí. Dalších 21 % tvoří Tencel, který opět skvěle odvádí vlhkost a k tomu je příjemný na dotyk. Zbývající 4 % jsou obyčejný polyamid. Z této směsi je ušita vnitřní vrstva, vnější je už 100% merino kvůli lepší izolaci proti chladnému vzduchu.
Na kritických místech, jako je u trika břicho a u kalhot kolena, je do tohoto sendviče přidaná ještě jedna vrstva. Jde o materiál Viloft, což je laicky řečeno přírodní krátkosrstý fleece. Vyrábí se z celulózy (dřeva) a jeho vlákna mají oválný průřez. Díky tomu mezi nimi zůstávají vzduchové kanálky, kde se drží vzduch. To opět brání průvanu. Viloft umí také odvádět vlhkost, navíc jde o lehký přírodní materiál. Samostatnou kapitolou jsou spodky, které v sedací části na trojitý sendvič nesází. Místo toho jsou v oblasti zadku, kostrče a boků našité pěnové podložky. Ty na první pohled vypadají jako chrániče, ale jsou zde opět kvůli tepelné izolaci. To, že zpříjemňují sezení, je už jen takový bonus.
Právě vložky na zadku jsou z mého pohledu trochu kontroverzní. Chce to si na ně zvyknout. Hlavně když člověk nesedí na motorce, připadá si jako v cyklistických elasťácích s gelovou vložkou. Jakmile ale jede, ani o nich neví a naopak to může být plus pro lidi, co řeší tvrdost a nepohodlnost svého sedla. I když to by v nich musel člověk jezdit celoročně, že... Osobně většinou nemám problém se zmrzlým pozadím a rozdíl mezi Clevertex spodky s vložkou a jiným prádlem bez ní asi nedokážu posoudit. Jen když se přes den na sluníčku dostala teplota na příjemné teploty, už mi přišly spodky na zadku až moc teplé a neprodyšné. Je ale znát, že merino dělá svou práci na 100 %, protože nemůžu říct, že bych byl vyloženě zapařený. To samé můžu říct i o zbytku sestavy. Několikavrstvá směs merina a ostatních materiálů je vážně teplá, navíc příjemná na dotek, ale i když jsem cítil, že mi je teplo, nedá se říct, že bych se potil, zapařil nebo se cítil jakkoli špatně. Vlastně ani na okruhu ve Vysokém Mýtě, kde jsem se při deseti stupních ceslsia hýbal přeci jen víc než obvykle nebo v lomu při offroudění jsem se z Clevertexu nevysvlékl mokrý.
To je ale dost specifické použití. Co to, na které je testovaný komplet vyvinutý? Protože jde o první vrstvu přímo na tělo, líbí se mi, že je fakt příjemné, hřejivé, asi opravdu tak snadno neprofoukne, ale nečekejte zázraky, že by to bylo proti běžné produkci řádově jinde. Jako že by si třeba člověk vzal tohle spodní tričko, bundu a mohl jezdit do aleluja. Zvlášť my, které bůh neobdařil tulení výbavou s dostatečnou vrstvou podkožního tuku, musíme vrstvit a toho jsem se v teplotách pod 10ºC stejně nevyhnul. Je to ale strašně individuální otázka člověk od člověka, motorka od motorky, každopádně když Clevertex porovnám s mým jiným zimním prádlem, které sice má windstopper ale je z uměliny, tak je Clevertex příjemnější, člověk se v něm tolik nezapaří a přitom si myslím, že blokování větru je srovnatelné.
Když člověk koukne na ostatní merino produkty nabízené v motoshopech jako motorkářské a uvědomí si, že u Clevertexu jsou hned dvě vrstvy merina a místy ještě třetí vrstva dalšího materiálu, přijde mi výsledná cena fér, zejména u trika. Clevertex ho na svém eshopu nabízí za 1 500,-. Spodky jsou zřejmě kvůli vycpávkám ještě dražší, dáte za ně o tisícovku víc. Pokud se rozhodnete pro celý set, dostanete 200,- slevu, takže máte komplet za 3 800,-. To je dost peněz, kdo ale jezdí často i v nižších teplotách, dá mi za pravdu, že se investice do pořádného prádla vyplatí. A nakonec taky uzná, že funkce je důležitější než vzhled. Což bych řekl, že je lehká slabina Clevertexu. V dnešní době, kdy vzhled prodává, si výrobci často dokáží pohrát se střihem a vzhledem tak, že i funkční oblečení vypadá hezky civilně. Nicméně krom testované armádní zelené je možné triko s kalhotami objednávat i v tmavě modré a jestli vám vaše dosavadní prádlo dosloužilo případně ještě žádné nemáte a zrovna po něčem koukáte, může být tenhle počin z Ústí nad Orlicí dobrý tip.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)





















