yamaha_demo_tour




Antipichy – opravné sady

Už jste se s tím na cestách asi setkali – po přejetí takřka nepostřehnutelné nečistoty motorka najednou začne „plavat“. V takové situaci je hned jasné, že pneumatika nevstřebala střepy, šrouby, hřebíky nebo něco ostřejšího, co třeba vypadlo dělníkům na silnici z kapsy, a došlo k jejímu propíchnutí a úniku vzduchu. Jak si s nepříjemným defektem poradit, aby nás oprava na cestě moc nezdržela a přitom abychom v pořádku dorazili do cíle?

Kapitoly článku

Marek poskytl k testu tři druhy opravných sad americké firmy Genuine Innovations, které má v nabídce a vše jsme otestovali v jeho garáži. Námi zvolený „dobrovolník“ poskytl postarší GS 500, na jejíž starší 17“ zadní pneu 130/70 jsme začali testovat.
Záplaty na duše jsme z testu vynechali, protože při tom je nutné pneu (mnohdy komplikovaně) sundat a navíc jsme se zaměřili na opravy bezdušových plášťů, jenž jsou na silnicích přeci jen rozšířenější. Zajímalo nás ověření údajů výrobce, tedy jestli bombičky plášť dostatečně nahustí, jak budou knoty držet apod…
Nejdřív jsme si usmysleli průraz pláště provádět ručně klasickým hřebíkem, ale protože nikdo z nás neměl dost síly zarazit hřebík do asi 10 let staré pneumatiky, záhy jsme přešli k mechanizovanému řešení a do pneumatiky jsme natočili dva vruty. Dírka po vrutu byla však natolik malá, že bylo opravdu extrémně obtížné do ní knot trnem vpravit a ještě náročnější se ukázalo trn vyndat tak, aby knot zůstal na svém místě. Ale jelikož se zapíchnutý vrut stejně při jízdě viklá a díru tak zvětšuje, použili jsme pro urychlení ještě vrtačku a klasický vrták, nejprve o průměru 6 mm.

První sada: Oprava pneu CO2 sada Eco

Tato kompletní sada obsahuje: lepidlo, záplaty na duše, knoty, zaváděcí trn a pilník a také pravoúhlý nástavec/adaptér na ventilek a tři bombičky 16 g s CO2. Samozřejmě má i praktickou přepravní taštičku.
Práce se zaváděcím trnem následovala ihned po lehkém propilování pneu přiloženým kulatým pilníkem, ačkoliv pilování tu nebylo nezbytně nutné. Hlavím účelem pilníku je malou dírku zvětšit na právě asi 4 mm, aby bylo možné trn i s knotem zastrčit dovnitř. Jak už bylo řečeno, do malé dírky po pouhém vrutu je trn téměř nemožné dostat. Propilování tak dobře pomůže.
Postup je následující: knoty se odlepí z folie a napůl nasunou do oka zaváděcího trnu, který se natlačí do otvoru po průrazu (knot je přeložen). Kus se nechá čouhat ven, trnem se lehce otočí asi o 45° a s citem se vytáhne tak, aby knot zůstal v na místě tak, jak se ho podařilo vsunout.
Vyzkoušeli jsme to bez lepidla a světe div se, okamžitě po nahuštění na 2,5 atm neunikal z průrazu žádný vzduch! Knoty tedy samy o sobě dost lepí. Je to s podivem, ale ani v návodu se o lepidle na knoty vůbec nemluví! To mi přišlo samozřejmě zvláštní, proto jsem zapátral a skutečně, dle sdělení samotného výrobce, se knoty i při své lepivosti máznout lepidlem musí. Lepidlo je však v návodu zmíněno jen při aplikaci záplat na duše. No nevadí, každopádně další díru už lepit budeme, bez lepidla to byla prostě jen taková naše zkouška…
Teď ale nastupuje práce s nástavcem na bombičky. Bombičku našroubujeme do nástavce a posledním rychlým dotažením prorazí vnitřní trn bombičku. Bombička se musí dotáhnout nadoraz, aby plyn neunikal, a pak teprve našroubovat nástavec na ventilek. Poté můžeme lehce povolovat bombičku. Plyn začne slyšitelně vnikat do pneumatiky a bombička se okamžitě rosí. V tento okamžik je potřeba dát honem ruce pryč, protože reakce CO2 ochladí bombičku natolik, že by vám přimrzla k ruce. Nejbezpečnější je proto dofukovat plášť v rukavicích. Jedna 16g bombička nahustí pneumatiku o rozměru pneu 130/70 – 17“ na 0,8 atm. Další dvě jsou tedy schopny tento rozměr pneu dohustit až na požadovaných 2,3 atm, přesně podle tabulky. Je potřeba mít na paměti, že lehce povolený ventilek umožní plynu lépe vnikat do pneu.
Sada Eco je podle mne vhodná spíše na menší motocykly nebo skútry, i když s dostatečnou zásobou bombiček samozřejmě naplníte cokoliv.

Druhá sada : Oprava pneu CO2 sada Deluxe

Od sady Eco se liší tím, že má odlišný nástavec/adaptér, ve kterém lze bombičku uzavřít. Bombičku můžete s klidem držet v ruce i při aplikaci, protože bombička namrzá uvnitř adaptéru, nikoliv přímo pod vašimi prsty. Také Deluxe set má tři bombičky s 16 g CO2. S těmi nahustíte 17“ plášť 130/70 až na 2,4 atm (jen je potřeba bombičky nechat pracovat asi o dvě minuty déle, než u předchozí sady). S touto sadou se díky adaptéru lépe zachází, navíc lze použít i bombičky bez závitu, což u první sady nejde. Adaptér má také pojistku proti nechtěnému vypuštění, takže se dá i s nespotřebovanou náplní zaaretovat a uskladnit na další použití. Do adaptéru se vejde bombička 12-16 g, to jak se závitem, tak bez něj. Bez obalu se samozřejmě dá našroubovat 25 g nebo i 45 g bombička, ale ty už musí mít závit a také je nutné opět použít rukavice. S jednou 45 g náplní CO2 nahustíte sedmnáctku o mírách 130/70 na 2,4 atm.
S druhou sadou jsme se pokusili zalepit díru po 10 mm vrtáku. Pracovní postup byl naprosto stejný jako poprvé, ovšem jen s tím rozdílem, že jsme knot ještě lehce mázli lepidlem. Lepidlo reaguje rychle po aplikaci a proto je nutné zaváděcí trn po zastrčení knotu rychle vytáhnout. Po zaschnutí lepidla, což jsme určili na asi čtyři minuty (protože v návodu přece nic není), jsme pneumatiku opět bez problémů nahustili na 2,5 atm a ani tentokrát nedošlo k žádnému úniku.
Snad právě kvůli praktickému obalu se mi s aplikátorem pracovalo daleko lépe než s první verzí. Tato sada je ale o dost větší, a tak kdo potřebuje uspořit místo, s první variantou chybu neudělá. Přepravní taštičky jsou pro všechny sady stejně velké.

Třetí sada: Oprava pneu CO2 sada s pumpičkou

Výbavou se neliší od předchozích dvou, jen nástavec/adaptér (přesněji jeho držadlo) má v sobě integrovanou miniaturní pumpičku. Vše je jinak stejné, jen s tím rozdílem, že se u této sady dají bombičky šetřit - na zhruba 200 zapumpování nahustíte pneumatiku o rozměru 130/70 – 17“ na 1,1 atm (na 100 zapumpování měla pneu 0,55 atm) a zbytek doplníte bombičkami na požadovaný tlak. Víc než 1,5 atm se už pumpička zdráhala napumpovat a podfukovala. Ale i na tento tlak nahuštěná pneumatika vás nouzově doveze k nejbližší pumpě, pokud byste už neměli další bombičky. Proto mi tato verze mi přišla jako výborný kompromis, ačkoliv je opět o dost větší než varianta Deluxe.
Je důležité zmínit, že všechny tyto opravné sady jsou inzerovány jako dojezdové řešení, tudíž na ně nelze spoléhat jako na všemocnou spásu a nenahradí odborný servis (ač z vlastní zkušenosti vím, že i s pneumatikou opravenou antipichem se dá najezdit dalších 5 000 km bez jakýchkoliv úniků vzduchu nebo zhoršených jízdních vlastností). Profesionální oprava zahrnuje sejmutí pneumatiky a aplikaci hříbku zevnitř pneu, to samozřejmě doporučují všichni gumaři. Jenže znáte to - na cestě je člověk vděčný za cokoli, je aby nemusel volat odtah nebo sundávat kolo a gumu. A právě rychlá a snadná použití je velkou devizou těchto sad. Navíc už v základním provedení s třemi 16 g bombičkami nahustíte pneumatiku 180/55 – 17“ na necelé 2 atm, což je hodnota dostatečná na nouzové dojetí k nejbližší pumpě a dohuštění na potřebný tlak.
A závěr našeho testu? Asi po měsíci jsme opravovanou gumu z GS500 sundali a pokusili se aplikované knoty vytáhnout. Zvenčí nešly ven ani kombinačkami. Po otočení gumy a zachycení části knotu uvnitř se nám povedlo nelepený (první) knot vytáhnout ven. Zalepený knot jsme ale pouze dokázali uvnitř pneu ukroutit, rozhodně nešel vytrhnout.
Když tedy vezmeme v potaz, že antipich poskytne minimálně v 95 % defektů naprosto „krytá záda“, pak se to za těch pár peněz (Eco 600 Kč, Deluxe 750 Kč, S pumpičkou 1170 Kč) určitě vyplatí! Také cena náhradních bombiček není velká a prvotní cena celé sady je oproti ceně pouze bombiček jen jakýsi vstupní kapitál.
Ještě bývá dodat, že zbylých 5% případů, tedy defekty neopravitelné antipichem, jsou samozřejmě totální průrazy, rozříznutí od ostrých plechů nebo roztržení pneumatiky o ostré kamení s 20 mm dírou a větší. A i kdyby se takový průraz povedlo náhodou zacelit, rozhodně bych na takové pneumatice neměl pocit sucha a bezpečí…
Tabulka s rozměry pneu a počty bombiček potřebným k nahuštění na daný tlak:

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (62x):
Související firma
  • Marek Pšád - hamletovygumy

    Internetový obchod motopneu (nové pneu i jeté pneu) značek Continental, Dunlop, Michelin, Bridgestone, Pirelli, Metzeler, Heidenau.doplňky, příslušenství a elektronika na auto-moto.auto-motoalarmy.Autoradia, Zesilovace, HID Xenony.Opravne sady knoty,Slime,sady CO2. PŘEZOUVÁME a to na nových kval...




TOPlist