Antipichy – opravné sady
Text: Marek Hrodek | Foto: Marek Hrodek | Zveřejněno: 30.11.2010 | Zobrazeno: 67 212x
Už jste se s tím na cestách asi setkali – po přejetí takřka nepostřehnutelné nečistoty motorka najednou začne „plavat“. V takové situaci je hned jasné, že pneumatika nevstřebala střepy, šrouby, hřebíky nebo něco ostřejšího, co třeba vypadlo dělníkům na silnici z kapsy, a došlo k jejímu propíchnutí a úniku vzduchu. Jak si s nepříjemným defektem poradit, aby nás oprava na cestě moc nezdržela a přitom abychom v pořádku dorazili do cíle?
Kapitoly článku
Nejdřív jsme si usmysleli průraz pláště provádět ručně klasickým hřebíkem, ale protože nikdo z nás neměl dost síly zarazit hřebík do asi 10 let staré pneumatiky, záhy jsme přešli k mechanizovanému řešení a do pneumatiky jsme natočili dva vruty. Dírka po vrutu byla však natolik malá, že bylo opravdu extrémně obtížné do ní knot trnem vpravit a ještě náročnější se ukázalo trn vyndat tak, aby knot zůstal na svém místě. Ale jelikož se zapíchnutý vrut stejně při jízdě viklá a díru tak zvětšuje, použili jsme pro urychlení ještě vrtačku a klasický vrták, nejprve o průměru 6 mm.
První sada: Oprava pneu CO2 sada Eco
Práce se zaváděcím trnem následovala ihned po lehkém propilování pneu přiloženým kulatým pilníkem, ačkoliv pilování tu nebylo nezbytně nutné. Hlavím účelem pilníku je malou dírku zvětšit na právě asi 4 mm, aby bylo možné trn i s knotem zastrčit dovnitř. Jak už bylo řečeno, do malé dírky po pouhém vrutu je trn téměř nemožné dostat. Propilování tak dobře pomůže.
Postup je následující: knoty se odlepí z folie a napůl nasunou do oka zaváděcího trnu, který se natlačí do otvoru po průrazu (knot je přeložen). Kus se nechá čouhat ven, trnem se lehce otočí asi o 45° a s citem se vytáhne tak, aby knot zůstal v na místě tak, jak se ho podařilo vsunout.
Vyzkoušeli jsme to bez lepidla a světe div se, okamžitě po nahuštění na 2,5 atm neunikal z průrazu žádný vzduch! Knoty tedy samy o sobě dost lepí. Je to s podivem, ale ani v návodu se o lepidle na knoty vůbec nemluví! To mi přišlo samozřejmě zvláštní, proto jsem zapátral a skutečně, dle sdělení samotného výrobce, se knoty i při své lepivosti máznout lepidlem musí. Lepidlo je však v návodu zmíněno jen při aplikaci záplat na duše. No nevadí, každopádně další díru už lepit budeme, bez lepidla to byla prostě jen taková naše zkouška…
Druhá sada : Oprava pneu CO2 sada Deluxe
Snad právě kvůli praktickému obalu se mi s aplikátorem pracovalo daleko lépe než s první verzí. Tato sada je ale o dost větší, a tak kdo potřebuje uspořit místo, s první variantou chybu neudělá. Přepravní taštičky jsou pro všechny sady stejně velké.
Třetí sada: Oprava pneu CO2 sada s pumpičkou
Je důležité zmínit, že všechny tyto opravné sady jsou inzerovány jako dojezdové řešení, tudíž na ně nelze spoléhat jako na všemocnou spásu a nenahradí odborný servis (ač z vlastní zkušenosti vím, že i s pneumatikou opravenou antipichem se dá najezdit dalších 5 000 km bez jakýchkoliv úniků vzduchu nebo zhoršených jízdních vlastností). Profesionální oprava zahrnuje sejmutí pneumatiky a aplikaci hříbku zevnitř pneu, to samozřejmě doporučují všichni gumaři. Jenže znáte to - na cestě je člověk vděčný za cokoli, je aby nemusel volat odtah nebo sundávat kolo a gumu. A právě rychlá a snadná použití je velkou devizou těchto sad. Navíc už v základním provedení s třemi 16 g bombičkami nahustíte pneumatiku 180/55 – 17“ na necelé 2 atm, což je hodnota dostatečná na nouzové dojetí k nejbližší pumpě a dohuštění na potřebný tlak.
A závěr našeho testu? Asi po měsíci jsme opravovanou gumu z GS500 sundali a pokusili se aplikované knoty vytáhnout. Zvenčí nešly ven ani kombinačkami. Po otočení gumy a zachycení části knotu uvnitř se nám povedlo nelepený (první) knot vytáhnout ven. Zalepený knot jsme ale pouze dokázali uvnitř pneu ukroutit, rozhodně nešel vytrhnout.
Když tedy vezmeme v potaz, že antipich poskytne minimálně v 95 % defektů naprosto „krytá záda“, pak se to za těch pár peněz (Eco 600 Kč, Deluxe 750 Kč, S pumpičkou 1170 Kč) určitě vyplatí! Také cena náhradních bombiček není velká a prvotní cena celé sady je oproti ceně pouze bombiček jen jakýsi vstupní kapitál.
Ještě bývá dodat, že zbylých 5% případů, tedy defekty neopravitelné antipichem, jsou samozřejmě totální průrazy, rozříznutí od ostrých plechů nebo roztržení pneumatiky o ostré kamení s 20 mm dírou a větší. A i kdyby se takový průraz povedlo náhodou zacelit, rozhodně bych na takové pneumatice neměl pocit sucha a bezpečí…
Tabulka s rozměry pneu a počty bombiček potřebným k nahuštění na daný tlak: