ktm_zari




3x přilba Caberg: na cruiser, na skútr a na cokoli

Caberg je italská firma, která vyrábí motocyklové přilby všeho druhu již od roku 1974. U nás ji již dlouhá léta zastupuje chlumecký Bikers Crown a my jsme letos měli možnost otestovat hned tři produkty – dvě otevřené helmy, určené na cruisery a skútry, a jednu vyklápěčku s hodně agresivním designem pro zlé kluky.

Kapitoly článku

Obě otevřené helmy, jimiž byly modely Caberg Uptown Legend a Caberg Freeride Carbon, testoval František, vyklápěčku Droid Iron potom Lukáš. Tady jsou jejich postřehy.

Caberg Uptown Legend

Otevřená helma nedávno nově uvedené řady Uptown elegantního a klasického vzhledu, s dlouhým plexi a sluneční clonou. Měl jsem k dispozici matné černobílé provedení, které této přilbě perfektně sedne. V Itálii je výběr velký, k nám ale Bikers Crown vozí jen tohle a ještě dámské bílé s barevnými ornamenty. Ale v Chlumci vybrali beztak to nejhezčí, takže nemusíme litovat.

Tento model řady je vyroben z polykarbonátové skořepiny, přičemž jsou používány dvě velikosti – malá skořepina pro velikosti XS-M, velká pro velikosti L-XXL, díky čemuž lze dosáhnout lepšího poměru mezi objemem skořápky a hlavou jezdce. Použité materiály dokázaly udržet hmotnost přilby na slušných 1050 g ± 50 g, což přispívá k pohodlnému nošení.
Důležitou vlastností pro komfort jezdce je dostatečné odvětrávání, které v tomto případě zajišťují vzduchové otvory vpředu a vzadu, což jsem velice ocenil v letošním horkém létě, kdy teploty mnohokrát překročily magickou třicítku.
Přilba má dva štítky v rámci strategie Double Visor Tech – rozměrné, široké a především dlouhé vnější čisté plexi odolné proti poškrábání, které nabízí solidní ochranu proti obtékajícímu vzduchu, a navíc velice užitečnou vnitřní sluneční clonu, jež se vysouvá ovládacím prvkem umístěným na horní ploše přilby. Systém vysouvání a zasouvání clony je velice jednoduchý a ovládá se snadno i v rukavicích. Plexi přilby je připravené pro montáž fólie proti zamlžování Pinlock. Jelikož je fakt dlouhé, tak si na něj logicky funíte a při nízkých teplotách a třeba na skútru s velkým plégem, kde na vás tolik nefouká, už se štítek může začít dole trochu mlžit. Ale Pinlock asi budou montovat jen ti, kdo jezdí opravdu v zimě v létě…

Retenční systém má mikrometrickou sponu pro bezpečné a snadné nastavení. Navíc je na pásku ocelový kroužek pro připevnění přilby k motocyklu. Velkou výhodou tohoto modelu přilby je kompletně odnímatelná, omyvatelná a pratelná výstelka z hypoalergenní a prodyšné látky.
Přilba Caberg Uptown je připravena pro montáž bezdrátového komunikačního systému CABERG JUST SPEAK S. Já jsem přilbu vybavil komunikačním systémem Interphone Sport a jeho instalace mi nezabrala více než pár minut. Takže si můžete vybrat „kecafon“ jakýkoli, nejste odkázání jen na jeden.

Během sezónního používání jsem si přilbu Caberg Uptown Legend velmi oblíbil, díky své nízké hmotnosti a výbornému, opravdu funkčnímu systému odvětrání se mi stala příjemným společníkem při každodenním cestování po městě i mimo něj. Dokonce jsem se několikrát přistihl, že si tuhle helmu beru na cestu raději, než některou z vyklápěček, které mám k dispozici. Díky své aerodynamice je jízda s touto helmou nečekaně tichá a komfortní, do nějakých 100 km/h lze poslouchat i hudbu z interkomu. Díky dlouhému plexi má jezdec chráněnu i bradu, což je velká výhoda oproti mnohým konkurenčním přilbám. Jedinou výtku bych směřoval k velké náchylnosti ke znečištění, kdy sice na pohled velice efektní a pěkná matná barva hůře skrývá stopy po zpocených rukou, a je tak třeba více o přilbu pečovat. Cena 3690 Kč je adekvátní.

Caberg Freeride Carbon

Otevřená přilba klasického vzhledu s odepínatelným dlouhým plexi, která se pyšní jednou z nejmenších skořepin na trhu vyrobenou z karbonu. Díky použitým materiálům se tato jetka může pochlubit opravdu nízkou hmotností 850 g ± 50 g.

Největším charakteristickým znakem je karbonový povrch, který opravdu moc hezky vypadá, ale stejně jako u modelu Uptown jsou na povrchu vidět nečistoty a dá to nějakou tu práci udržet přílbu čistou. Jenže co byste pro parádu neudělali? Vždyť ten karbon je tak krásný… Model Freeride se dělá i v jiných barvách, ale to už nejsou čisté karbonky, nýbrž mají skořepinu kompozitovou. A jsou logicky levnější.

Balení obsahuje přilbu a dlouhé rozměrné plexi. Přiznám se však, že nejčastěji jsem tuto fešáckou jetku používal bez plexi, jen v kombinaci se slunečními brýlemi, pro takové pomalé pohodové courání letní krajinou. Tato helma perfektně sedí na hlavě a díky její super nízké hmotnosti je nadmíru pohodlná. Svůj podíl na pohodlném nošení má také výstelka elegantní hnědé barvy, která je plně vyjímatelná a omyvatelná. Navíc je neskutečně pohodlná a navozuje pocit útulného pokojíčku. Zlatým nápisem „Made in Italy“ vytvořeným na zadní připevňovací přezce výstelky výrobce hrdě hlásá zemi původ výrobku.

Caberg Freeride Carbon sází na jednoduchost, kvalitu a zajímavý vzhled a na základě celoročního používání musím říct, že se Cabergu zvolená kombinace opravdu povedla. Tahle helma mi byla příjemným společníkem při jízdě na skútru, cruiseru či café raceru a při odložení na stůl v kavárně u šálku oblíbeného cappuccina její vzhled přitahuje zraky kolemjdoucích. Bohužel zde platí pravidlo, že čím nižší hmotnost, tím vyšší cena, v tomto případě 5990 Kč. Tímto směrem pak míří asi má jediná kritika tohoto modelu.

Caberg Droid Iron

Caberg je zkratka pro italské helmy z Bergama (Caschi di Bergamo). Já měl s touhle značkou dnes již poněkud vousatou zkušenost, a to s vyklápěčkou Justissimo GT s klasickou termoplastovou skořepinou, a tak jsem byl zvědav, kam se v průběhu let Italové posunuli. Na hlavu se mi tentokrát dostala opět helma z kategorie vyklápěcích v zajímavém designu a s odvážným až strojovým sci-fi označením Droid. Ta navíc v mé testované variantě Iron nezůstává rozhodně po stránce barevného provedení svému železnému názvu nic dlužna a jen tím ještě výrazněji podtrhuje již tak dost extravagantní tvary a detaily celku. Výsledkem je dost nevšední výraz, který minimálně na první pohled zaujme - to se povedlo. Pokud je vám bližší přeci jen poněkud méně provokativní provedení, potom není třeba zoufat. Tato helma se skořepinou z polykarbonátu je v nabídce hned v deseti barevných verzích.

I přesto, že jde o vyklápěčku a je zde z podstaty věci tedy více součástí včetně zámku výklopného mechanismu, dostala se helma vzhledem k použitým materiálům na slušnou hmotnost kolem 1550 g. Již při prvním seznámení v ruce tak působí na vyklápěčku až překvapivě lehkým dojmem.
Samozřejmostí v této kategorii je vnitřní výklopná sluneční kouřová clona s úpravou proti poškrábání. Tu má i hlavní plexi, jež navíc poskytuje opravdu široké zorné pole a v základní výbavě najdete protimlžící fólii Pinlock Max Vision.

Oproti historickému modelu oceňuji výrazný posun z hlediska vnitřní výstelky z hypoalergenní a prodyšné látky, která mi přijde velice kvalitně zpracovaná a z příjemného materiálu. Jak je již dnes standardem, dá se kompletně vyjmout a vyprat. Odnímatelný je i bradový deflektor. Vcelku slušně potom funguje ventilace.

Bohužel možná provedením detailů, možná také trochu daní za tento typ „vyklápěčky“ s klasickou koncepcí je helma i oproti stejně koncipované konkurenci trochu hlučnější, nicméně aerodynamicky funguje OK. Vcelku typické pro tento typ helmy je rovněž zapínání na mikrometrickou přezku na místo klasických D-kroužků.

Zajímavou možností u této helmy Droid je homologace pro jízdu s otevřenou bradovou částí. Vše je řešeno aretací na levé straně z boku. Samozřejmostí je také v případě potřeby sejmutí plexi přes systém rychlého odepnutí jen pootočením plastové aretace u plexi. Helma disponuje rovněž přípravou, resp. vybráním a úpravou vnitřní výstelky pro montáž komunikátoru Just Speak S. Nicméně nejste vázáni pouze na tento komunikátor, lze montovat samozřejmě i další, v helmě je v podstatě standardní vybrání pro headset.

 

Celkově vzato Droid Iron působí především velice nevšedním a neokoukaným designem. V této kategorii nabízí plnohodnotnou výbavu, kterou bychom u helmy na cestování očekávali. Potěší Pinlock v základu a vcelku příznivá cena kolem 6790 Kč. Z mého pohledu za jedinou, ale samozřejmě nemalou nevýhodu lze považovat vyšší hlučnost, kterou však popravdě trpí až na výjimky (podstatně dražší) většina vyklápěček.

Informace o redaktorovi

František Hadt - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist