yamaha_demo_tour




XXX. Veteran rallye Pardubice

Půvabné Perštýnské náměstí v samém centru Pardubic přivítalo po třicáté účastníky oblíbené mezinárodní rallye. Za nádherného počasí se zde sjelo více jak padesát posádek a to i ze zahraničí. Po dopolední výstavě a přejímce strojů úderem jedenácté hodiny na pardubické dominantě Zeléné bráně, bylo odstartováno.

Kapitoly článku

Rallye se soutěžní a historickou přehlídkou byla věnována dvěma významným výročím souvisejících s druhou světovou válkou. Byla připomenuta známá osobnost pardubického motorizmu František Hladěna (1903 – 1942). 
Byl to neúnavný motoristický organizátor a závodník. Jezdil i na motocyklech Grizzly, které byly vyráběny přímo v Pardubicích. Za války se aktivně zapojil do československého odboje. Byl zatčen gestapem a při výslechu zvolil smrt skokem z okna. Bylo připomenuto i 70 let od vypálení obce Ležáky. Obě události byly vkusně zviditelněny v pardubickém informačním centru. Přes pietní území Ležáků vedla i druhá část pětaosmdesáti kilometrové trasy.
Někteří soutěžící v tomto prostoru zastavovali, aby si prohlédli místa s pohnutou minulostí. Trať se klikatila i rovnala v nížinách kolem Pardubic. Jindy nabírala solidní převýšení v kopcích v okolí Luže či Skutče. V tomto městečku, které proslavila sportovní obuv Botas, byl i cíl první etapy, na jeho pozvolna svažitém náměstí. Unavené stroje zde nalezly prostor pro odpočinek. Soutěžící posádky tu v okolí hasičské zbrojnice plnily poslední záludné úkoly před hasičskou zbrojnicí. 
V těchto místech byla i dobová výdejna oběda. Skvěle chutnající guláš. Vydávala ho vyškolená posádka z pojízdné kuchyně zapřažená za terénním „gazíkem“. Nechyběly ani úbory poplatné době. 
Na jubilejní soutěži byl z motocyklů k vidění  i stroj značky BM z roku 1929. Tyto italské motocykly v malé sérii produkovala partnerská dvojice Antonia Bauda a výrobce sidecaru Meldiho.
 
Do strojů osazovaly osvědčené agregáty JAP 490 cm3. Na stroji do Čech přijeli němečtí vojáci. Motocykl byl nalezen na jednom ze sběrných dvorů, kde se shromažďovala zrekvírovaná vozidla. V nedávné době prošel velmi náročnou renovací. Dalším zajímavým motocyklem byl stroj CALTHORPE IVORY s nakloněným motorem v barvě slonové kosti. Motocykl byl představen v roce 1929 a vyráběl se do roku 1935.
Diváky byla obdivována česká řemenová dvoukolka Laurin & Klement, které se mezi místními přezdívá „Laura“. Zaslouženou pozornost vzbuzovala naleštěná Pragovka BD 500 Jirky Bernarda z Police nad Metují. Ta spatřila světlo světa v roce 1930. Po trati se modrý stroj pohyboval bez zaváhání i z postraním vozíkem značky BAF, ten je patrně jediným dochovaným exeplářem pražské firmy.
Elegantně kroužila po trati i sportovní „Račka“ pana Jiřího Šmídy. Z automobilů budila zaslouženou pozornost „Fordka“ T z roku 1911, vínový Walter s otevřenou karosérií. Nejpočetněji byly na východě Čech zastoupeny „ Aerovky“. 
Nejednu z nich dovedly do cíle bez jediného zaváhání ženy. V odpoledních hodinách se stroje šťastně vrátily spět na Perštýnské náměstí, kterému dominuje radnice známá i z retro seriálu „Vyprávěj“. Večer se všichni zúčastnění sešli v kulturním domě Dukla, kde proběhlo slavnostní předání mnoha cen. 
Jak mi sdělil ředitel soutěže Ing. František Štumr k úspěchu celé akce přispělo nádherné slunečné počasí, které z 80% určí podařenost celé akce. Zbytek je na pořadatelích. Je třeba podotknout, že v tomto směru se vše odvíjelo bez nejmenších zádrhelů. Dle mého názoru se na množství zúčastněných posádek podepsal podvečerní hokejový zápas mistrovství světa se Slovenskem. Ti kdo nepřijeli, mohou jen litovat.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist