yamaha_demo_tour




V Las Vegas dražili rarity i české motorky

Aukční síň Bonhams, to je prostě pojem. I mezi motorkáři. Každoročně probíhá několik aukcí jednostopých rarit i masovek staršího data výroby a minulý čtvrtek létaly miliony v Las Vegas. A to nikoli v kasinech, i když koupit investičně zajímavý motocykl je často velká ruleta. Co nás zaujalo?

Skutečné rarity a hodně drahé věci na svého majitele často čekají hodně dlouho. To je i případ největší hvězdy aukce, druhého vyrobeného Vincentu Black Lightning Series-B z roku 1949, s kompletní historií a v krásném stavu. Ten byl v nabídce už při minulé aukci v Alabamě a ani tentokrát se nenašel nikdo, kdo by z prkenice vytáhl očekávaných 360-400 tisíc amerických dolarů, čili něco mezi osmi a devíti miliony korun.

Nejdražším prodaným kouskem se tak stal Triumph 500cc 5T Speed Twin z roku 1938, prodaný za 175 500 USD (skoro čtyři miliony korun). Ten kdysi měl ve své sbírce Steve McQueen, jemuž stroj v půlce 70. let citlivě renovoval jeho přítel Bud Ekins. Že měl nějakou motorku Steve, to je dnes často důležitější než samotný fakt, co je to za stroj. Druhý takový motocykl s „obyčejnou“ historií se vydražil ani ne za čtvrtinu. I tak jde o hodně zajímavý Triumph. Především proto, že šlo o motocykl, jenž přišel s řadovým dvouválcem, jenž se na dlouhá léta stal charakteristickým znakem ostrovních motocyklů. Šéfkonstruktér Edward Turner jej vytvořil prostým odebráním přední řady válců čtyřválcového motoru Ariel Square Four! Mimochodem, ani historie stroje, v níž figuruje McQueen, nezaručí jeho prodej, jak se ukázalo u Husqvarny 250 Cross z roku 1971, za kterou se očekávalo 50-60 tisíc dolarů.

Co nás vyloženě překvapilo, byla druhá nejdražší vydražená motorka. Žádný Vincent či exotický stoletý veterán, ale závodní Ducati Supermono z roku 1993! Ta šla „do světa“ za těžko uvěřitelných 115 000 dolarů, čili za více než dva a půl milionu korun. Jedna ze 67 vyrobených jednoválcových rarit boloňské značky prý nikdy nezávodila a účastnila se jen agenturního jezdění. Známá, ale nijak extrovní historie, a přesto taková cena…

Jen o chloupek méně, konkrétně 112 000 USD, zaplatil nový majitel za Münch Mammoth TTS-E 1200 z roku 1974. Tenhle motocykl má najeto poctivých 23 000 km a jde o kousek, který si kdysi objednal jeden inženýr z evropského Fordu pouhý rok předtím, než Friedl Münch svou značku zavřel. Jelikož u Münchů šlo vždy o zakázkovou výrobu a tenhle putoval do Alp, nepřekvapí, že si majitel nechal namontovat větší motor (1286 cm3) s jinými vačkami, většími ventily a mechanickým vstřikováním Kugelfischer (E jako Einspritzer), aby dosáhl vytoužených 100 koní. Šasi navíc dostalo delší rozvor.

Tolik pomyslná „bedna“, dál už to vezmeme podle zajímavosti. V seznamu jste našli hned dvě z 1500 vyrobených Ducati Desmosedici RR z roku 2008 s podobnou cenou, jedna se neprodala, druhá ano, a to za 58 650 USD, tedy cca 1,3 milionu korun. Před deseti lety stála více, takže žádné velké zhodnocení.

Za 55 200 USD se prodala celá kolekce kompletní kolekce malých terénních motorek Honda řady SL, která byla v nabídce v roce 1971. Šlo o modely s motory od 70 do 350 kubíků, včetně raritní devadesátky dostupné pouze na domácím japonském trhu.

Občas se v aukci objeví něco, co nezasvěcení vidí jako šrot a z čeho veteránisté jdou do mdlob, protože je to stoletý originál. To přesně byl případ Harley-Davidsonu Model 16F, prodaného za 34 500 USD (tři čtvrtě milionu korun). Tenhle dvouválec byl vytažen po dlouhých desítkách let na světlo teprve nedávno a věříme, že zanedlouho se v aukčních seznamech objeví zas, tentokráte v plné kráse.

Hondy CB750 první generace jsou stálicí všech aukcí, ovšem prodávají se za různé ceny. Pokud vám stačí kousek až z roku 1976, mohl být váš už 3450 USD (necelých 80 000 Kč), za něž se jeden motocykl také vydražil. Opačným extrémem byl model K0 z roku 1970, u něhož se očekávala prodejní cena mezi 25-30 tisíci dolarů, tedy více než půl milionu korun. Ale nakonec nového majitele nenašel.

Na každé aukci také najdete spoustu starých a ještě starších superbiků Ducati. Nás v redakci tentokráte překvapilo, že nejdražším prodaným dvouválcem boloňské značky byl model 851 Superbike, 11. vyrobený motocykl roku 1987, jenž byl prvním kouskem, který továrna dodala svému zákazníkovi. A tím nebyl nikdo jiný než náš spolupracovník Alan Cathcart, jenž měl motocykl v garáži až doteď a najel na něm pouhých 800 km! Nešlo o silniční verzi Strada, nýbrž stroj vybavený superbikovým kitem a určený na závody. Nyní se prodal za 25 300 USD, v přepočtu asi za 570 000 Kč.

Milovníky brutálních strojů musela zaujmout Kawasaki Z1R-TC/TC2. Pokud znáte Z1R a už ta vám přijde super, tak pozor, ta zkratka TC značí přítomnost turba, s nímž se výkon řadového čtyřválce vyšplhal až na 130 koní – to byla nějaká porce v roce 1978! Byla vyrobená pouze pětistovka těchto motocyklů během dvou let, prodávaný kousek pocházel z prvního roku 1978, ovšem byl průběžně přestavěn na model o rok mladší. Tohle musela být strašná rachejtle, mám dojem, že jednu má ve svém muzeu Libor Novák v Sezemicích. Cena? Nemalých 16 100 USD, přes 350 000 Kč. Druhý přeplňovaný motocykl, Honda CX500 Turbo, se nakonec neprodal. U něj se čekala cena mezi 5,5 až 7,5 tisíci dolarů.

Na své si přišli také milovníci terénu, resp. klasických offroadů. V nabídce bylo velké množství motocyklů Rickman Métisse, kupodivu žádný od McQueena, a ceny byly celkem lidové, když se ten nejdražší vydražil za 6440 USD (145 000 Kč).

Zajímavostí této aukce bylo velké množství maličkých skútrů z Ameriky, Evropy i Japonska. Prodaly se všechny tři nabízené Cushmany, přičemž ten nejdražší, za 17 250 USD (skoro 400 000 Kč), byl zapřažený za dětský automobil!

A přes skútry se dostáváme konečně i ke dvěma československým strojům. Tím dražším prodaným byl skútr Čezeta 501.03 z roku 1960, jenž se vydražil za 6325 USD (cca 140 tisíc korun). Je vidět, že tenhle design se ve světě líbí ještě dnes a je stále nazývaný jako futuristický.

Předposledním nejlevnějším vydraženým motocyklem se stala Jawa 250 Californian z roku 1968, model 590/05 určený na vývoz do Ameriky. Do téhle aukce se ovšem dostal z Nového Zélandu, kde byl součástí malé kolekce sportovních, převážně italských motocyklů. Cena? To radši ani v Česku nikomu neříkejte, 1380 dolarů, tedy něco přes 30 tisíc korun! Na tom je jasně vidět, jak jsou ceny Jawiček v naší zemi neskutečně ustřelené…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 51 Kč od 17 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
vopák přispěl 3 Kč
Marenekk přispěl 3 Kč
MartyBar přispěl 3 Kč
RadekPCX přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
ALLEXXX přispěl 3 Kč
mariano přispěl 3 Kč
harleyflorida přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Sancu přispěl 3 Kč
Maxik400 přispěl 3 Kč
GL1 přispěl 3 Kč
DominikF přispěl 3 Kč
456 přispěl 3 Kč
ZM1200 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist