husqvarna_svartpilen_801_2




Tak to je peklo!

To musíš vidět! Těmito slovy nazval závody starých motocyklů na cyklistickém oválu kamarád Franta Kysela. Vydal jsem se na západ republiky před třemi roky a to se stíhačka pro nepřízeň počasí nejela. V loňském roce se závod neorganizoval. A tak jsem výstřel startéra uslyšel až v roce letošním.

Kapitoly článku

Historie závodů na betonovém plzeňském ovále na Slovanech sahá do roku 1977, kdy se jel první závod. Tehdy po ovále kroužily i automobily. Závodu tehdy nepřály nadřízené složky Svazarmu. Na tento závod navázali členové VCC z Plzně po roce 1989. Letošní závod se jel 14. 7. jako další ročník předváděcích jízd historických motocyklů. Vše začalo dopoledním tréninkem. Závod se jel na čtyři kola po čtyři sta metrech, což je dohromady míle. 
Závodníci startovali z protilehlých stran stadionu a nesměli se předjíždět. Na startu byly motorky vyrobené do konce druhé světové války. Bylo vypsáno několik kategorií dle objemu motorek. Samostatnou kategorií byly stroje poháněné řemenem. Po oválu se proháněly i opravdu staré řemenové motocykly, pamatující vládu Františka Josefa. Nejstarším strojem v této kategorii byl „řemenáč“ Werner z roku 1901
Vítězem této nejstarší kategorie byl Vojtěch Švarc na belgickém motocyklu Saroléa 22 F z roku 1923. Velkým strašákem pro pořadatele je déšť. Problém netkví v tom, že by závodníkům mohla promoknout „kůže“. Po přívalu deště beton pro cyklisty navlhne a stává se velmi kluzkým a nebezpečným a to i dík lišejníku, který na povrchu dráhy ulpívá. Po mírném oschnutí tratě na ovál vyjíždí otevřený automobil, který betonovou trať dosušuje. Hrdinou dne byl zkušební jezdec Lukáš Nový na válečné khaki „Besárně“.
Ten se po odpoledním dešti vydal zkusit kvalitu tratě. V kritickém místě motocykl podjíždí a shrne se směrem dolu k trávníku. Vše ustál bez ztráty desítky, za bouřlivého potlesku mnoha desítek přihlížejících. Třídou pětistovek suverénně prolétl Tonda Martyš závodním speciálu Norton M30 z roku 1939
Tato motorka zajela i nejlepší čas dne s průměrnou rychlostí 80km za hodinu. Na start se postavila i jediná žena startovního pole, Katka Kupková. Její účast nebyla jen symbolická. Svoji kategorii dvěstěpadesátek suverénně na BSA Siver star 250, z roku 1939 vyhrála a to především dík bleskovým startům. 
Závěrečná kategorie byla vypsána pro stroje nad 500 ccm. Proháněla se v ní trojice rudých Indiánů. Zvítězil však pan Josef nový na šestistovce BSA. V Plzni se tradičně předávaly po každém závodu i velmi zajímavé a originální ceny. Základna pro odlitek motocyklisty je z betonu. Ten pochází z prvorepublikového bunkru „řopíku“. 
Jak mi sdělil ředitel závodu Tomáš Pávek některé z těchto bunkrů byly na Manětínsku po válce z bezpečnostních důvodů rozstříleny. Tak úlomky s předválečného betonu budou úspěšným závodníkům připomínat zápolení na betonovém ovále. Co dodat závěrem? 
Nádherná akce vonící silně adrenalinem. Napětím a spáleným benzínem. Oválové zápolení se zatajeným dechem sledovali i Ti, kteří staré železo nemusí. Smekám před všemi, kdo se dokáží postavit na start cyklistického oválu.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):



TOPlist