yamaha_cerven




Škodovka slaví 120 let v motorsportu, jako první závodila motorka

Když se řekne Škoda Motorsport, většina z nás si dnes představí zelenobílé auto v ukrutném driftu někde na rallye. Jenomže vůbec prvním případem, kdy se mladoboleslavská továrna zúčastnila nějakého sportovního klání, byl třídenní závod Paříž-Berlín v roce 1901 a šlo dokonce o vítěznou premiéru v sedle motocyklu. Bohužel to tehdy nikdo nezaznamenal.

Neříkejte, že vás to aspoň trochu nepřekvapilo? Prvním závodním strojem mladoboleslavské značky, dnes světoznámé automobilky, byla motorka. Ovšem tehdy ještě nenesla jméno Škoda, to se objevilo až v roce 1926, rok poté, co značka Laurin & Klement z Mladé Boleslavi fúzovala s plzeňskými Škodovými závody. Oba Václavové, Laurin i Klement, totiž začali svou živnost v roce 1895 coby výrobci a opraváři kol vlastní značky Slavia. O tři roky později zahájili výrobu motorizovaných dvoukolek, vylepšených „motocyklet“ bratrů Wernerů, šlo dokonce o první motocykly vyráběné na území Rakouska-Uherska. A 18. listopadu 1899 byly na cyklistické závodní dráze Praha-Bubny představeny první vlastní motocykly značky L&K, Slavia typ A a Slavia typ B s motory ve spodní části rámu pro lepší ovladatelnost a stabilitu – dnes naprosto běžné řešení, ale tehdy se ještě nevědělo, jak se říká, kudy kam.

Vlevo první motocykl L&K, uprostřed oba zakladatelé mladoboleslavské značky

Z hlediska motorsportu se stal zásadním rok 1901. Tehdy se totiž společnost Laurin & Klement s motocyklem Slavia typ B rozhodla zúčastnit největšího motoristického podniku své doby, kterým byl závod Paříž-Cáchy-Hannover-Berlín. Ten se jel tři dny, měřil 1196 km a zúčastnilo se ho 110 vozidel, z nichž jich cíl vidělo pouze 48. V kategorii motocyklů a tříkolek bylo zapsáno 10 vozidel a jedno z nich řídil první tovární jezdec mladoboleslavské značky Narcis Podsedníček, jenž v L&K začínal coby nástrojář a vypracoval se až na vrchního mistra. O motocyklu, na kterém jel, tedy věděl první-poslední. A vyplatilo se to, do cíle totiž mezi motocyklisty dorazil jako první! Jenomže se to v oficiálních záznamech nedočtete. Jeho noční příjezd do cíle totiž nebyl řádně zdokumentován, neboť ve tři hodiny ráno nesehnal žádného z komisařů závodu, a tak mu čas příjezdu potvrdil pouze strážník. Pořadatelé však tento záznam neuznali a v cíli byli nakonec klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion-Bouton. Podsedníček se tak stal alespoň vítězem morálním s tak trochu cimrmanovským nádechem.

Nahoře Narcis Podsedníček, dole Slavia typ B mladšího ročníku

Upřímně, vítězem musel být každý, kdo se tehdy jenom odvážil postavit na start s přesvědčením, že těch bezmála dvanáct set kilometrů po (ne)cestách ujede v sedle nějakého samohybu. Pro představu, motocykl Laurin & Klement Slavia typ B poháněl vzduchem chlazený jednoválcový motor 240 cm3 s ukrutným výkonem 1,75 koně, jenž bez převodovky poháněl přímo zadní kolo plochým koženým řemenem. Do kopce mu jezdec pomohl šlapkami, z kopce se dal rozvášnit až na 40 km/h. A na tomhle se kodrcejte přes půl Evropy tři dny, dnes nepředstavitelné. Do roku 1904 v Mladé Boleslavi vyrobili celkem 540 motocyklů Slavia typ B. Většina fanoušků motoristického sportu si bude pamatovat spíše vítězství „cestujícího kováře“ Václava Vondřicha ze závodu v Dourdanu (na obrázku dole), které v roce 1905 absolvoval na dvouválci o objemu 693 cm3, ovšem byla to právě malá Slavia, která se do závodní historie budoucí značky Škoda zapsala jako první.

Informace o redaktorovi

Press - (Odebírat články autora)
Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist