globalmoto_duben_nolan




Škoda muzeum opět otevřeno

Po rozsáhlé a nákladné rekonstrukci bylo 26. listopadu loňského roku otevřeno muzeum Škoda v Mladé Boleslavi. Na 1800 m2 se prezentuje v novém kabátě více jak stoletá tradice jedné z nejstarších automobilek světa, která dodnes vyrábí vynikající automobily.

Kapitoly článku

Do boleslavského muzea jsem jezdíval rád, téměř každý rok. Před jarem, když dlouhá zima vyčerpala tělo i duši, bylo  muzeum škodovek ostrůvkem nabitým čímsi příjemným, něčím novým. S pěkným posezením mezi vystavenými exponáty. K tomu možnost zakoupit zajímavou publikaci, která nebyla jinde k mání.
Dnešní muzeum je jiné. Vytratilo se kouzlo a patina z haly, kde firma Laurin & Klement montovala své proslulé motocykly. Prostředí podmalované rozměrnými bílými plochami působí sterilně, tak jako galerie pro moderní umění. Celému prostředí nepomůže ani nálepka renomovaného zahraničního ateliéru, který muzeum projektoval. Návštěvníci mohou zhlédnout necelou padesátku vozidel a 500 drobných exponátů.
Nově otevřené muzeum je rozčleněno do tří samostatných částí. Začněme zprava, expozicí pod názvem Evoluce. V čele místnosti přivítají návštěvníky busty obou zakladatelů firmy, v jejich blízkosti je umístěn strohý psací stůl Václava Klementa. Následuje chronologická řada po sobě jdoucích milníků od jízdního kola, přes motocykly až po Škodu Vision D na druhé straně expozice (podobným vozidlům by muzeum skvěle sedělo).
Nad exponáty jsou zavěšené monitory, na kterých jsou promítány filmy a obrázky z doby, kdy vozidlo vzniklo. Vedle každého je také interaktivní tabule s dotykovým displejem. Zastavme se u motocyklů, které jsou velmi dobře přístupné bez zábran. Každý návštěvník si tak může zblízka prohlédnout každý detail vzácných strojů. Vystavené jsou motocyklety jednoválec L&K TYP B z roku 1902, L&K typ L z roku 1904, L&K Slavia TYP CCD z roku 1906 a osobní motorová tříkolka L&K TYP LW s předvěsným vozíkem.
Po celé délce expozice je vystavěn čtyřpatrový regál, ve kterém je uloženo mnoho zajímavých automobilů. Prototyp 1000 MB Combi, speciál z filmu Upír z Feratu, další speciál z Karosy. V této „megapolici“ je vyrovnána dvacítka aut, dobře viditelná pouze ve spodních patrech. Ve vrchním patře můžeme dobře spatřit hranu prahu, výfuk, či spodní část zpětného zrcátka. Situace by se mohla zlepšit, pokud by se v další etapě rekonstrukce muzea vystavěla lávka k horním patrům tohoto monstra.
Paradoxem je, že Favorit a nová Felicie, tedy vozy, které potkáváme v běžném provozu, jsou vystaveny na nejlukrativnějších a nejlépe přístupných místech muzea.
Ve střední sekci muzea je pozornost věnována tradici značky Škoda. Tři páry vozů z různého období připomínají různé lidské příběhy. Na identifikačních značkách je zobrazen rok výroby každého vozu. Ve vitrínách se seznámíte s limuzínami, které jsou určeny pro státníky i s vozy pro široké masy. Seznámeni jsme zde i s vývojem loga značky Škoda. Velmi stručně jsou zde připomenuty sportovní úspěchy mladoboleslavské značky.
Dle mého názoru nejpovedenější expozice nese název Preciznost. Na několika předválečných škodovkách je stylizována renovace automobilu od takzvané „nálezovky“ po vůz v plném lesku. Můžeme zhlédnout výkresovou dokumentaci, truhlářské spoje, které se používaly v konstrukcích karoserií, řez čalouněním vozu, či povrchové úpravy karoserie, tak jak postupně spatřují světlo světa. Zdokumentovány jsou i renovace motoru a klempířské práce na karoserii. Sympatickým počinem, který byl i ve starém muzeu je předválečná Škoda Populár, stojící před tímto rájem renovátorů. Do té se každý návštěvník může usadit i s celou rodinou a pořídit zajímavé fotografie, či vyrazit na fiktivní výlet. Je to vzácná možnost osahat si opravdovou historii.
Největším zklamáním pro mne byl Café / Restaurant Václav. Nenávratně pryč je nádherný motor Laurin & Klement, u kterého kávička skvěle chutnala. Celý prostor budí dojem nemocniční sterilní jídelny. Z mého pohledu není muzeum již to, co bývalo. Více jak staré exponáty jsou zde prezentovány multimediální atrakce, moderní reprezentativní stánek automobilové firmy Škoda. I tak stojí za to se v Mladé Boleslavi zastavit. Návštěvníci muzea si také mohou objednat prohlídku výrobních provozů.
Nejbližší program muzea mi podrobněji přiblížila pro případné zájemce Žaneta Marešová: "Zejména bych vás upozornila na výjimečnou akci – jarní přednáškový cyklus s názvem Neobyčejné příběhy (PDF) z historie automobilky. Jde o sérii osmi přednášek na zajímavá témata, které přednesou přední odborníci. Přednášky jsou určeny pro širokou veřejnost, budou probíhat každou středu v měsíci od dubna do června vyjma svátků vždy od 17. hodin ve Škoda muzeu. Vstup je zdarma a po skončení přednášky si mohou ještě zájemci projít muzeum s průvodcem. Zajímavý program budeme mít i na Muzejní noc, která proběhne 17. května – muzeum bude otevřené od 19 hodin do půlnoci."

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):



TOPlist