globalmoto_duben_nolan




Shořelo alpské motocyklové muzeum

Pouhých pět let trvala sláva nejvýše položeného motocyklového muzea Top Mountain Crosspoint na úpatí alpského průsmyku Paso del Rombo. Jednu z nejprestižnějších motocyklových sbírek včera postihl ničivý požár. Přesné zjištění škod bude až za pár dní, ale oheň nepochybně radikálně snížil celkové počty vzácných veteránů na světě. Budu s napětím sledovat, zda se zachránila třeba vzácná půllitrová Jawa Z15 nebo jeden s dochovaných kousků Laurin&Klement z roku 1905.

Kapitoly článku

Jedno z nejkrásnějších motorkářských míst na světě na hranicích Rakouska a Itálie od roku 2016 nabízelo úžasné spojení horských zatáček průsmyku Passo del Rombo/Timmelsjoch (2509 mnm) a nádherného motocyklového muzea v budově s moderním tvarem, které přitom bylo uvnitř obložené borovým dřevem v alpském stylu. Muzeum na ploše přes 3 tisíce metrů čtverečních prezentovalo pečlivě vybranou sbírku 230 veteránů od více než 100 různých výrobců, k tomu navíc malou expozici sněžných rolbiček a pár prestižních automobilů. Na jeho založení se podílel například i Giacomo Agostini.

Bohužel muzeum již je minulostí, včera v 4:40 v noci byl ohlášen požární poplach a na místo se vyšplhalo několik hasičských jednotek, bohužel areál už byl na mnoha místech v plamenech. I přes snahu 80 hasičů se podařilo zachránit jen menší část s restaurací, a to hasiči v zoufalém pokusu o ovládnutí živlu zapojili a přesměrovali i zasněžovací systémy z navazující sjezdovky. Vedoucí zásahu bohužel konstatoval, že škoda na budově je totální a pravděpodobně bude zachráněna jen malá část sbírky v hodnotě mnoha stovek miliónů.

Video prezentace Top Mountain Motorcycle Museum

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jaké vzácné stroje muzeum vystavovalo?

Při své návštěvě v roce 2018 mě příjemně překvapilo, že vůbec nejstarším exponátem byl Laurin&Klement z roku 1905 (potkal jsem zde i několik starších kousků, to ale vše byly "jen" pečlivé repliky).

Tomu pod českou vlajkou sekundovaly i dvě jawičky, ale ne jen tak ledajaké. Jawa Z15 z roku 1955 byl totiž ostrý závodní stroj s řadovým dvouválcem 488 ccm OHC. S celkovým výkonem přes 50 koní na ní František Šťastný vyhrál několik závodů GP.

Další slavný český stroj ve sbírce byl Bömerland Travel s čtyřdobým motorem 598 ccm v trojmístném provedení z roku 1925. Tento model se kromě délky proslavil i dvěma přídavnými nádržemi ve tvaru torpéd vzadu za vedle sedla.

Výčet výjimečných strojů by obsahoval stovky modelů, takže jen pro ilustraci – Brough Superior z roku 1939, osobní závodní speciál George Brougha. Spousta zásadním předválečných modelů Harley-Davidson, a dokonce i sněžný skútr této značky. Americký Indian z roku 1912, italská MV Agusta, kterou jezdil sám Giacomo Agostini.

Protože Muzeum bylo na hranicích s Itálií, bylo hojně zastoupené Moto Guzzi a Ducati. Rakouskou stranu zase prezentovaly rané modely KTM, BMW, Zündapp. Dál Norton, Matchless, Triumph, Sunbeam, Henderson...

Vojenské speciální stroje jako motocyklový tank Kettenkraftrad HK 101, se kterým bojovala německá vojska v Africe.

Mezi kuriozity patřil třeba Hercules W-2000 z roku 1970 s Wankelovým motorem s rotujícím pístem. Nebo by vás vzaly za srdce spíš závoďáky GP jako NSU Sportmax 250?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 20 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
juryna007 přispěl 5 Kč
Tušák- přispěl 5 Kč
Freddy_X přispěl 5 Kč
strecKopca přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist