yamaha_demo_tour




Největší soukromá sbírka motocyklů Simson se nachází v Čechách

Kdo by neznal legendární padesátikubíkové stroje z bývalé východní části Německa, tedy Německé demokratické republiky, u nás nejčastěji k vidění pod označením Simson S 51 Electronic nebo S 51 Enduro? Kromě skalních fandů této značky asi málokdo ví, že pod značkou Simson, která byla založena již v roce 1856 ve městě Suhl v Durynsku, se původně vyráběly dodnes ceněné zbraně a pušky (ty se vyráběly i po celou dobu výroby motocyklů) a postupně továrna přešla na výrobu jízdních kol, automobilů, ale i kočárků, koloběžek, či tříkolek pro děti.

Kapitoly článku

Teprve po skončení 2. světové války začíná továrna Simson ve velkém produkovat také motocykly, které vyráběla až do roku 2002, kdy byla ukončena jejich výroba. V následujícím roce byla továrna prodána s celým obchodním majetkem včetně výrobního zařízení. Dnes už si tak můžete motocykl Simson koupit pouze ojetý.

Simson SR2e

Z výše nastíněné krátké historie značky je jasné, že Simson nevyráběl jen dva výše uvedené typy malých motocyklů, na kterých určitě řada z vás prožila své začátky. Kdo ho měl v garáži, byl hvězdou svého okolí a na rozdíl od malých motocyklů Jawa už si mohl zvykat na „dospělácké“ řazení, 4 rychlosti, lepší točivý motor, dobré zpřevodování a povedený design. Za více jak 50 let výroby motocyklů se nicméně v továrně zhotovilo přes 30 různých typů strojů včetně zmíněných Endur a Electroniců. To ví dobře také nadšenec, sběratel a jediný majitel v loňském roce otevřeného Simson muzea u nás, pan Petr Hradecký.

Tomu se podařilo za několik let, co se specializuje pouze na značku z bývalé NDR, vytvořit největší sbírku těchto strojů v České republice. Ve stodole u svého domu v Žabovřeskách nad Ohří poblíž Lovosic v Ústeckém kraji otevřel muzeum, ve kterém se nyní nachází okolo 40 kusů nejen motocyklů, ale i jízdních kol a vybraných „specialit“ této značky. „Pokud vím, tak podle dostupných informací se v žádné zemi bývalého východního bloku, kam se Simsony vyvážely, a to včetně samotného Německa, kde sice mají zajímavé exponáty včetně prototypů, ty ale jsou součástí větších muzeí a každý motocykl patří někomu jinému, se podobná sbírka nikde nenachází. Mělo by tak být faktem, že právě toto je největší soukromá sbírka Simsonů na světě,“ usmívá se pan Hradecký. Expozice obsahuje prakticky všechny typy motocyklů, které východoněmecká továrna sériově vyráběla.

Kromě klasických motocyklů sbírka obsahuje také řadu skútrů, které Simson vyráběl ve velkém, ale také třeba invalidní tříkolku Simson Duo nebo předchůdce legendární S51 s označením S 50. Stroj při svém představení v roce 1974 v Lipsku vyhrál cenu za design a stal se vyhledávaným motocyklem pro mladé. Pro představu v té době u nás vyjíždí Jawa 23 Mustang, která je ve všech ohledech neporovnatelná. Celkově se modelů S51 Electronic a Enduro v letech 1980-1990 vyrobilo neuvěřitelných 2 miliony kusů a stále drží prvenství ve výrobě malých motorek v Německu. V muzeu najdete také jejich nástupce, který vyjel pod označením S53.

Asi nejznámější modely Simson S50 (nahoře) S51 Electronic a Enduro a nástupce S53

Mezi vystavenými exponáty se nachází legendární modely Schwalbe a Star, které stály na počátku úspěchů motocyklů Simson. Nádhernými kousky jsou poválečné jednoválcové čtyřtaktní cestovní stroje poháněné pomocí kardanu v koncepci BMW, kterých se celkem vyrobilo kolem 127 tisíc kusů. U nás ale k sehnání nebyly, nejčastěji se vyvážely do Ruska v rámci válečných reparací, ale také do Bulharska, Rumunska a na Balkán.

Simson AWO Sport a AWO Touren

Simson Schwalbe

Krátce před zánikem NDR vyrábělo 4 tisíce pracovníků továrny 200 tisíc motocyklů s logem Simson na nádrži. Poté byla továrna na konci roku 1991 zavřena, protože lidé začali kupovat spíše automobily, nebo japonské a západoevropské stroje. Do té doby bylo v Suhlu zhotoveno kolem 6 milionů motocyklů. Ovšem hned v roce 1992 byla výroba obnovena, kdy kromě Simsonu S53 továrna nabízela také jízdní kola a koloběžky. V muzeu si můžete samozřejmě prohlédnout také stroje z 90. let. U těchto modelů se projevuje ztráta zázemí, kdy se všichni začínají specializovat na západní produkci motocyklů a zájem o značku Simson strmě upadal, kdy produkce skomírala v řádech stovek vyrobených kusů. Tomu odpovídal také nevalný design, kvalita, špatné jízdní vlastnosti a také poměrně vysoké ceny.

Simson 125 SM a Schikra 125

U modelu Schikra 125, který byl od roku 1961 prvním motocyklem Simson se čtyřtaktním motorem na podvozku Ducati Monster a motorem vycházejícím z Hondy XL 125, byla tak vysoká poruchovost, že prakticky každý druhý vyrobený motocykl měl vadný motor, což se opět projevilo na nízké poptávce. V roce 1999 továrna produkuje Simson Spatz MSA 50 s automatickou převodovkou, ovšem motor pocházel z Taiwanu a výkon byl pouze 2,3 kW. Vyrobilo se ho pouze 900 kusů a v muzeu pana Hradeckého se nachází jediný exponát v České republice.

Simson Spatz MSA 50

Posledním pokusem o záchranu Simsonu byla produkce poměrně slušně vypadajícího endura, které je v muzeu rovněž k vidění a které bylo vyráběno v roce 2001 pod označeními 125 SM/GS. Výroba ovšem probíhala licenčně ve Francii v alianci HRD s motorem Moto Morini pod značkou Simson, kdy se do roku 2002 zhotovilo okolo tisíce kusů. V červnu 2002 firma musela vyhlásit bankrot a produkce motocyklů skončila.

Simson 125 SM

V Simson muzeu se platí dobrovolné vstupné. Otevírací doba je v týdnu odpoledne na objednání a víkendy pak od 9 do 18 hodin. Je ale lepší se telefonicky domluvit s panem Hradeckým na přibližném času návštěvy, a pokud zrovna nejede někam pro nový stroj, většinou ho doma zastihnete. Pan Hradecký ochotně každého provede po muzeu a velice zajímavou formou vám povypráví nejen o historii značky, ale také o jednotlivých vystavených kusech techniky, ke kterým se váží zajímavé příběhy od výroby přes distribuci, až po údaje o počtu vyrobených kusů, ceně a oblíbenosti mezi lidmi v zemích bývalého východního bloku.

Továrna Simson se nicméně věnovala po celou dobu výroby motocyklů také motocyklovému sportu. Kromě okruhových speciálů pod označením např. GS 250 se jednalo zejména o enduro a crossové speciály GS 50, GS 51, GS 80 nebo GS 350. Simson dokonce ve své kategorii vyhrál v roce 1964 slavnou Šestidenní soutěž v enduru. Tyto závodní speciály zatím panu Hradeckému ve sbírce chybí, a pokud některý z nich má někdo doma, rád se s ním domluví na případném odkupu. To samé se týká také automobilů Simson, kterých se ale podle všeho dochovalo jen několik kusů a v České republice není ani jeden. Tomu bude samozřejmě odpovídat i případná pořizovací cena.

Pan Hradecký zároveň všechny příznivce a milovníky značky Simson tímto srdečně zve zítra 25.8.2018 do Žabovřesk nad Ohří. Právě u jeho muzea se uskuteční největší setkání značky Simson v České republice, které bude rovněž zapsáno do České knihy rekordů a kuriozit. Celá akce začíná v sobotu ve 13 hodin. Návštěvníci se mohou těšit na anketu o nejhezčího Simsona, nejlepší tuning nebo cenu pro nejvzdálenějšího účastníka.

Pan Hradecký už se na setkání moc těší: „Mám představu, že 300 Simsonů by tu mělo být určitě. Zajímavostí bude to, že každý bude trochu jiný, protože budou po těch zásazích amatérů – kutilů. Pojede se i spanilá jízda nějakých 13 kilometrů. No a od 17 hodin bude probíhat zábava pod taktovkou rádia Blaník a Hospody na kolečkách, budou probíhat soutěže o ceny a účastníci se mohou těšit také na šunku a sud piva zdarma,“ uvádí chystané setkání pan Hradecký.

 

Pokud chcete Simson muzeum navštívit, veškeré podrobnosti včetně kontaktu na pana Hradeckého naleznete na webových stránkách simsonmuzeum.cz. Kromě informací o expozici zde najdete také přehlednou historii výroby značky Simson včetně jednotlivých tipů. Nechybí ani návody a manuály a samozřejmě podrobnosti o akcích muzea.

Otevírací doba:

duben – říjen
pondělí – pátek           na objednání
sobota – neděle          9:00 – 18:00

listopad – březen

 pondělí – neděle           na objednání

Informace o redaktorovi

Karel Novák - (Odebírat články autora)
Iveta Keroušová - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 39 Kč od 13 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ynzha přispěl 3 Kč
JardaKTM přispěl 3 Kč
majky72 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Promax1 přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
strecKopca přispěl 3 Kč
petrenko přispěl 3 Kč
Petr46 přispěl 3 Kč
DLOUHAN přispěl 3 Kč
DFox přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
WIMPY přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist