journeyman_brezen




Národní technické muzeum opět otevřeno

Přesně 1621 dnů bylo kvůli náročné stavební rekonstrukci uzavřeno Národní technické muzeum v Praze. Dnes od 10 hodin se do něj budou moci podívat první návštěvníci, na které čeká pět zcela nových expozic představujících staletí lidského důvtipu. Nejzajímavější částí je již tradičně hala dopravní techniky, kde mezi automobily, lokomotivami nebo letadly nemůžou chybět ani motocykly. Právě kvůli nim jsme se do muzea vypravili a musíme říct, že taková sbírka se hned tak někde nevidí!

Kapitoly článku

Budova Národního technického muzea (NTM) v Praze na Letné je poprvé za svou více jak sedmdesátiletou historii celá určena jen a výhradně muzejním účelům. Rekonstrukce je vidět na první pohled, muzeum prokouklo a vše se blyští novotou. Na ploše více než 5500 m² mohou návštěvníci vidět na 5000 exponátů. Největším lákadlem muzea je bezpochyby dopravní hala, kde jsou umístěny exponáty z historie i nedávné minulosti automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké, lodní a železniční dopravy na území ČR.
Dole v hale najdete kromě lokomotiv československé výroby hlavně bohatou sbírku automobilů a hasičských vozů, které po našich silnicích jezdily. Veteránistovo srdce tady zaplesá třeba nad parádní čs. limuzínou Tatra 80, jejíž poznávací značka „P-1“ prozrazuje, že jde o legendární vůz prezidenta T. G. Masaryka. Nechybí ale ani někdejší prezidentský Renault Václava Havla nebo Škoda Superb, která vozila současnou hlavu státu Václava Klause. Reprezentativní účely plnil také sovětský přehlídkový kabriolet ZIS 110 B, kopie amerického Packardu, z něhož mával kromě našich vládních elit taky třeba Jurij Gagarin. Z mnohem starších vozidel nechybí v prostorné a prosvětlené hale ani úplně první české auto Präsident, ve třicátých letech oblíbené Aero 30 nebo první sériově vyráběné aerodynamické auto světa, legendární Tatra 77. Zaujme i detailně provedený model parovozu Josefa Božka, jedno z nejstarších silničních motorových vozidel na světě z roku 1815. Automobilové exponáty svědčí o tom, že u nás vyráběná dvoustopá vozidla patřila dlouho ke světové špičce. A to samé platí o motorkách, které na všechno shlížejí pěkně z vrchu.
Až se tedy dosyta vynadíváte na všechny vozy a prohlédnete si také lokomotivu, osobní vagón a kopii nástupiště z doby první republiky, vystoupáte do ochozu prvního patra, po jehož celém obvodě jsou vystaveny desítky motorek, které od konce 19. století až témeř do současnosti brázdily silnice a okruhy na našem území. Dopředu bylo oznámeno, že se v motocyklové expozici objeví některé nové přírůstky.
A vida, ani nemusíme dlouho hledat! Nejstarším a popravdě asi nejvíc fascinujícím jednostopým exponátem je totiž stařičký německý „dědeček“ značky Hildebrand & Wolfmüller z roku 1894, který připomíná spíše jízdní kolo s několika přebytečnými trubkami. Ovšem pozor, tohle je nejstarší sériově vyráběná motorka na světě, a tedy jasně největší moto-klenot ve sbírkách NTM, který byste rozhodně neměli při návštěvě muzea minout!
Ostudu zde ale nedělají ani jenom o málo mladší české motocykly Slávia z dílny úspěšného dua Laurin & Klement, které upoutají na svou dobu moderní a přitom oku lahodící konstrukcí, stejně jako motocykl Walter s praktickou sajdkárou z roku 1911. Opravdovou raritou z počátku minulého století monarchie je potom vodící motocykl pro cyklistické závody. Tenhle prazvláštní stroj se širokým řemenem a několika dřevěnými součástkami za sebou vozil velkou desku, díky níž prorážel vzadu jedoucím cyklistům vzduch a ti pak dosahovali rychlostí až 100 km/h. Nabízí se otázka, kdo byl větší dobrodruh a odvážlivec, zdali cyklista, nebo řidič motorky, oba řítící se tehdy zcela závratnou a ohromující rychlostí…?
Z pozdějších exponátů je v NTM zastoupeno alespoň několik z obrovského množství nejrůznějších motocyklových značek, na něž byla první republika tak bohatá. Kromě nádherné první Jawy, tzv. Rumpálu 500 OHV z roku 1929 (navíc v originálním stavu), oblíbené Jawy 175 nebo typicky černé ČZ 175 Speciál tu nejdeme také nezaměnitelného „jezevčíka“ mezi motorkami - krásně zrestaurovanou Čechii-Böhmerland. K těm slavnějším českým značkám z meziválečného období patří jistě Praga 500, naproti tomu robustní motocykl s pekelným názvem Satan 540 ccm z roku 1930 nebo luxusní stroj Motor Company 1000 skládaný v Praze z drahých anglických součástek (motor JAP, převodovka Sturmey Archer či vidlice Brampton) rozhodně nepatří mezi běžné stroje a na veteránských srazech se s nimi setkáme jen těžko.
Naopak legendární Jawu 250 Pérák potkáváme na silnicích ještě dnes a proto ani v NTM tahle snad nejkrásnější česká motorka nemůže chybět. Prototyp ve vojenském nátěru pak připomene, že Pérák byl vyvíjen v utajení za německé okupace, k níž zase odkazuje BMW R-11 ze stáje Wehrmachtu. Dalším (ovšem nikdy nedotaženým) převratným prototypem z továrny Františka Janečka je oplechovaný dvoumístný Dálník 250, který v sobě měl kombinovat výhody auta (pohodlí a ochrana před povětřím) a motorky (rychlý a levný provoz). V souvislosti s Dálníkem se tak nejednomu motorkáři jistě vybaví různé koncepty maxi- a hyper-skútrů, které poslední dobou chrlí světové značky jak o život a holedbají se, že jde o originální a převratné řešení. Inu, historie se občas opakuje…
Expozice motocyklů není zaměřena jen na čistě tuzemské stroje, ale vůbec na všechny motorky, které u nás dříve běžně jezdily, a proto můžeme mezi předválečnými stroji vidět třeba i oblíbený řadový čtyřválec Indian, jak jinak než v rudé barvě a i ve verzi s prostornou a pohodlně vypadající sajdou. Zajímavým vozidlem je též americký „proto-skútr“ Ner-A-Car z roku 1924, který přes svou naprosto neobvyklou konstrukci a vzhled zaznamenal dílčí prodejní úspěch i v ČSR. Celou expozici motorek pěkně doplňují dobové plakáty, reklamní tabule a fotografie a historickou atmosféru dokreslují také černobílé záběry na obrazovkách rozmístěných po stěnách. A ačkoliv zde neucítíte slastný odér spáleného benzínu a oleje, i restaurované a zakonzervované motorky mají svou zvláštní vůni dávných dob.
Po ochozu se dostáváme zpět k výchozímu bodu motocyklového prvního patra, kde okruh uzavírají stroje z ne až tak vzdálené minulosti českého motorismu. V jedné řadě tu proto stojí dodnes notoricky známá přibližovadla našich otců a dědů, která jsou ale mnohde ještě stále v plném provozním nasazení. Chybět tudíž nemůže třeba oblíbená Jawa Kývačka ve verzi 352 s čezeťáckým motorem 150 ccm nebo jedna z ikon českého designu, skútr ČZ 502 neboli legendární Prase. No a snad jen absolutní technický analfabet by nepoznal klasickou Babettu, zde v jedné z nejstarších verzí, či masově rozšířený sen někdejších -náctiletých motorkářů Jawu Pionýr, která je v NTM zastoupena krom původního Pařeza také o padesát let mladší napodobeninou New Pionýr. A protože se 2. polovina minulého století nesla i ve znamení výrazných úspěchů čs. motosportu, má v expozici své čestné místo také dvoudobý závodní speciál Jawa 350/673, který je s max. rychlostí přes 250 km/h dosud naším nejrychlejším motocyklem (přesné údaje FGR Midalu dosud neznáme:). A když už jsme u závodních Jaw, nelze zapomenout ani na divišovské plochodrážní speciály, jejichž pokračovatelé brázdí ovály dodnes. A taková ČZ 175/961 z počátku 60. let nebo o čtyři dekády mladší Praga ED 610 zase dokládá dlouholetou a bohatou motokrosovou tradici. Inu, motocyklovou historii máme opravdu bohatou! A to mohla být ještě bohatší, kdyby se realizovaly některé nadějné projekty, které však zůstaly nevyužity, jak ilustruje naleštěný prototyp Jawy 500/824 s motorem boxer.
Okruh se uzavírá a ochoz s expozicí motorek máme projitý. Během několika desítek minut projdete od motocyklového pravěku až po nedávnou minulost a teprve tady si uvědomíte, jakým obrovským a překotným vývojem motorky během stovky let prošly. Takže pokud máte jen trochu rádi motocyklovou historii nebo vás zajímá, jaké mašiny sedlaly předchozí generace, neváhejte a do Národního technického muzea se určitě vydejte, protože tady zaplesá každé motorkářské srdce! A pozor, přímo v dopravní hale můžete krom jiného vidět třeba taky spoustu historických letadel (a dokonce vrtulník), jízdních kol nebo expozici o historii lodní dopravy včetně detailních modelů našich zámořských lodí. 
V dopravní hale NTM si zkrátka každý něco najde, o expozicích k vývoji fotografie, tiskařství, astronomie nebo architektury a stavitelství ani nemluvě. Až do 6. července navíc v Praze hostují některé exponáty ze sbírek Technického muzea v Brně, mezi nimi třeba černá ČZ Speciál v četnických službách nebo čtyřicet let starý unikátní prototyp elektroautíčka EMA 1 z dílny Výzkumného ústavu elektrických strojů Brno. Prostě o důvod víc, proč se do NTM vypravit.
Muzeum je otevřeno kromě pondělí celý týden od 10 do 18 hodin, první čtvrtek v měsíci až do 20 hodin. Cena základní vstupenky 170 Kč se sice může zdát na české muzejní poměry trochu vyšší, ale stojí to za to – to co zde totiž jinde neuvidíte!

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (39x):



TOPlist