globalmoto_duben_nolan




Muzeum motorových kol Horní Radouň

Na počátku roku 2010 bylo v Horní Radouni otevřeno Muzeum motorových kol. V budově bývalé školní budovy je k vidění unikátní sbírka motorových kol s motorem Sachs. A dále? Mnoho dalších motocyklů z pěti zemí, je možné vidět i stroje dámské.

Kapitoly článku

Samotná budova školy byla vystavěna v roce 1897. Vyučovalo se zde do sedmdesátých let minulého století, kdy byla škola pro nedostatek žáků uzavřena. Později budova sloužila jako ubytovna pro řidiče ČSAD či provizorní kino. Zmíněné muzeum je trochu jiné než jsme zvyklí. Má osobité a vtipné aranžmá. Exponáty nejsou vyrovnány v řadách ani ledabyle a bezmyšlenkovitě nahromaděny ve stylu „půda stodola“. V prostorách budovy probíhá současně i několik fotografických výstav. 
V současnosti je možné shlédnout velmi zajímavou expozici věnovanou bratřím Šulcům a strojům BSA. Současně probíhá i výstava „Křivonoska“ od Miloňe Dvořáka. V roce 2011 byly expozice Muzea motorových kol rozšířeny i do rozlehlých půdních prostor. 
Vraťme se k motorovým kolům v Radouňi. Muzeum obdrželo i certifikát z pelhřimovské agentury českých rekordů Dobrý den. V něm mimo jiné stojí.“ Potvrzení o vytvoření rekordu. Nejvíce motorových kol s motorem značky Sachs na jednom místě. Muzeum vlastní 33 a 3/3 motorových kol různých značek a druhů vyrobených v letech 1931 -1941
Všechny stroje se nacházejí v jedné třídě bývalé školy o rozměrech 9 x 6 metrů, mají dvourychlostní motor vyrobený společnostní Sachs o objemu 98 cm3. Ve sbírkách lze nalézt stroje 7 českých a 19 zahraničních výrobců…..“
Z českých výrobců je mezi motorovými koly zastoupena například ES-KA Mofa z roku 1938.
V nedávno zbořené továrně na chebském předměstí se vyráběly i motocykly Premiér. Ze zahraničních motokol je možné spatřit stroj Miele H6 z roku 1935, Gold Rad z roku 1938 nebo Triumph v dámském provedení z devětatřicátého. 
U mnoha strojů je na popiskách uvedeno, jak se do muzea dostaly. Z dalších motocyklů je možné vidět francouzský Favor F 350 SV z roku 1929 dvěstěpadesátku SV Motoconfort také z Francie. Dále několik strojů BSA a Ariel a samozřejmě předválečné české stroje Jawa, ČZ a těsně po válce vyrobený Ogar 250. Celá exposice je vkusně doplněna ohromným množstvím dobových předmětů, které se k motorismu vztahují. Kamarádi okolo Milana Vocílky se nezabývají pouze muzejnictvím.
V muzeu nejsou pouze statické exponáty. V budově a kolem ní to žije. Horní Radouň je cílem mnoha veteránských akcí. Letos v létě tu končili svoji dobrodružnou pouť na řemenáčích Libor Marčík a Petr Hošťálek po projetí tratě mezi Paříží a Vídní. 
Koncem srpna dojely již poněkolikáté na návštěvu děti ze SONS - Organizace nevidomých a zrakově postižených, kteří mají nedaloko postavený tábor. V den jejich návštěvy se v expozici sundávají provazy. Děcka mají možnost si všechny vystavené exponáty volně osahat. Zároveň probíhají projížďky  s větrem ve vlasech v otevřených automobilech a na motorkách se sajdou. Zároveň probíhá i soutěž "Česká buchta". To děti ochutnávají sladké dobroty místních zručných hospodyň. Všechny buchty jsou chuťově famózní, proto se vítězka losuje z kloubouku. Další den muzeum dětem ze SONS zprostředkovalo návštěvu plaveckého bazénu. Všechny tyto akce mají u malých táborníků velký a kladný ohlas. Velký dík patří všem organizátorům těchto akcí pro nevidomé a slabozraké děti. 15 září se zde uskuteční tradiční moto burza
Všem kteří se budou po Jindřichohradecku toulat mohu návštěvu Horní Radouně jen  doporučit! Muzeum je sice menší,ale zajímavými exponáty nabité a prošpikované.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist