yamaha_tenere_duben




Moto Guzzi má nové muzeum

Tedy ne úplně nové, protože se nachází stále na stejné adrese, ovšem je předělané. A to kompletně. Jde o první část plánované rekonstrukce celého areálu a motorkáře, kteří jej chtějí navštívit, určitě potěší, že i nadále zůstává přístupné zcela zdarma.

Pro mě osobně je celý areál továrny Moto Guzzi v Mandellu del Lario, kde se stroje s orlem ve znaku vyrábějí již 101 let, nádherným kouskem země, kde se zastavil čas. Alespoň zvenčí, protože uvnitř samozřejmě jsou všechny ty moderní stroje. Genius loci je tam úchvatný. Proto trochu s obavami očekávám, co z té přestavby, kterou Moto Guzzi ohlásila loni na podzim zároveň s představením nového modelu Mandello V100, nakonec bude. Každopádně těch prvních pár fotek z rekonstruovaného muzea mi dávají naději, že by to nakonec mohlo dopadnout dobře. Protože muzeum ve své předchozí podobě sice mělo spoustu zajímavých exponátů, ale způsob jejich prezentace i prostory, v nichž se nacházelo, působily už docela zašle.

Nahoře muzeum a továrna dříve, dole rendery plánované nové podoby

Nyní po rekonstrukci má muzeum nabídnout úplně jinou návštěvnickou zkušenost a výjimečná sbírka 160 exponátů, jež v uplynulých měsících prošly pečlivými renovacemi, je rozdělena tematicky do tří hlavních oblastí: produkční, závodní a vojenské modely, vždy seřazené podle časové osy. A najdete tu to nejdůležitější, od jedinečných závodních speciálů po nejnovější V85 TT. V nové sekci v přízemí se nacházejí motocykly vyrobené po roce 2000 do dnešních dnů, takže třeba California 1400 nebo Stelvio, a v prvním podlaží už začíná to pravé muzeum. Na začátku najdete model G.P. z roku 1919, což je prototyp, na jehož základě se začal v roce 1921 vyrábět první model Moto Guzzi nazvaný Normale. Sériové stroje pokračují i v druhém podlaží, a to v časové posloupnosti až do nového milénia, a najdete tu i zmiňované vojenské stroje. Následně se dostanete do druhé části opět v prvním podlaží, která je určena závodním strojům, kde samozřejmě nemůže chybět legendární Otto Cilindri, tedy závodní pětistovka s motorem V8, a další spousta strojů, které dohromady značce Moto Guzzi přinesly 14 titulů mistra světa. Novinkou je prostor věnovaný výhradně Omobonu Tennimu, slavnému závodníkovi, jenž vyhrál Tourist Trophy v roce 1937. V závěru najdete ještě jednu malou sekci, kde jsou vystaveny netradiční stroje, které kdy továrna vyráběla, jako třeba tříkolky.

Na novou podobu muzea jsem docela zvědavý, a jestli jste v Mandellu ještě nikdy nebyli, tak vřele doporučuji. Radši dříve, než dojde k celkové přestavbě celého areálu, která má končit v roce 2025, ať ještě nasajete tu atmosféru. Určitě to půjde v rámci odložených oslav 100. výročí založení značky, které mají proběhnout teď v září, konkrétně od 8. do 11., nicméně na kvalitně strávený čas v muzeu by se určitě hodilo více klidu. Takže ideálně při nějaké výletu do Itálie. Muzeum je otevřené od pondělí do čtvrtka mezi 14:30 až 16:30, což jako zpestření dovolené asi bude stačit, a ti, kdo na historii ulítávají, mohou přijít v pátek nebo v sobotu, to je otevíračka od 10 do 18 hodin. Vstupné se žádné neplatí, akorát je potřeba se aspoň 48 předem objednat na museomotoguzzi@piaggio.com.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist