yamaha_demo_tour




Manet a další motocykly ze Slovenska

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
z.a.j.o.c.h (80) napsal 05.02.2018 v 09:42

g15csr> autorova reakce na vývoz Mustangů:

Jawa 23 Mustang a její vývozní možnosti.
Už první vyrobené série byly dodávány výhradně do zahraničí a až od roku 1969 bylo možné získat Mustang i na vnitřním trhu, ovšem jako „podpultovku“ ze známosti.
Pod jménem Mustang Golden Sport byl dodáván na trh v USA. Tady výrobce poněkud přecenil možnosti odbytu, proto se z vyrobených více než 10 000 jich mnoho prodalo na domácím trhu. Poznaly se podle výrazně žluté barvy.
Mustangy se pod stejným jménem dodávaly i do tehdejší SRN do obchodních domů Neckermann a Quelle a do Velké Británie. Ty byly lakovány v oranžovém odstínu (někdy i v kanárkové žluti) v kombinaci s šedými blatníky. Jiné provedení mělo sníženou maximální rychlost na 45 km/h.
Mustangy se sníženou rychlostí a pouze jednosedadlové se dodávaly také do Maďarska.
Ke konci jejich výroby se do Velké Británie Mustangy dodávaly v upravené verzi s kapotáží ze sklolaminátu. Tu ale na stroj nechal montovat až vývozní podnik Motokov, nikoliv výrobní závod.

honza.tar (15) napsal 04.02.2018 v 21:51

Silnější typ Manet S 125 .
Nějakou dobu se vyráběl Manet S125 s motorem o zvýšenem obsahu. karoserie zústala původní s Manet S 100
//www.skutrklub.cz/index.php/manet
//skutr.manet.sweb.cz/soubory/skutr/skutr.html

honza.tar (15) napsal 04.02.2018 v 20:26

//www.jawa-50.cz/clanek/povazske-strojarne-historie.html
Smutné je, že se prototypy šrotovali. Nebyly uchovány .
//www.jawa-50.cz/clanek/prototypy-mopedu-jawa-babetta.html
https://www.youtube.com/watch?v=A7YzENFD5vQ

rsjawkar (85) napsal 03.02.2018 v 17:07

Pionýra 05 a Jawu 90 mám v garáži, Maneta 100 má kamarád. Chybu v článku jsem také zaregistroval, ale nebudu za to autora kamenovat, naopak budu ho chválit...Jsem rád, že podobné články jsou publikovány, protože ukazují, že i za komunismu vznikly sériové stroje (motor Jawa 90 ), které byly tehdy na světové úrovni... Nepředpokládám, že by to dnešního "motorkáře" nějak zajímalo...

megacruiser (38) napsal 03.02.2018 v 01:18

Nezapomenutelné stroje. Fechtly - jezdil jsem na 21 - mě vždycky štvaly šílenou mezerou mezi 1 a 2 - i když se jednička vytočí na maximum, dvojka se s těží chytne. 3 kvalty s tak slabým motorem s velmi omezenými použitelnými otáčkami prostě byly málo. Dědův skůtr Manet máme pořád taky - ten se zase neustále kazil a měl neskutečně měkký rám, kroutil se jako čert.

hruso25 (40) napsal 01.02.2018 v 21:53

Je veľmi dobré, že sa pripomína nám starším a ukazuje nám mladým história výroby motocyklov v Československu.
Najviac o výrobe motoriek na Slovensku vedia ty čo ich skonštrulovali a vyrábali.
Zaujimavé knihy vydali pán Gustáv Ulický.
//www.muzeumpb.sk/publikacie/historia-vyvoja-a-vyroby-jednostopovych-motorovych-vozidiel-v-meste-povazska-bystrica.html?page_id=666
a už tu spomenutú knihu Jawa 90 PS-SK90 od pána Zdena Metzkera.
//www.veteran-manin.eu/p/o-klube_30.html

Tušák- (9) napsal 01.02.2018 v 20:19

Já bych nebyl k autorovi až tak kritycký, nedostatky se vždycky vloudí , prakticky u každýho článku. Hlavní je že nám pamětníkům to připomělo na čem jsme začínaly a co bylo tehdy po stodolách běžně k mání. A pro ty mladší to je ukázka naší moto historie, a konkrétní informace si najdou sami pokud je to zajímá.
PS: Můj děda a babička v Považských strojírách pracovaly a tak si dobře pamatuju tu éru motocyklů když jsem byl u nich.

udinar (40) napsal 01.02.2018 v 19:06

Některé chyby sice byly opraveny, ale nemusel jsem je odhalit všechny! Osobně bych vrátil článek celý autorovi k přepracování.

meloking (22) napsal 01.02.2018 v 17:58

manet 90 je mojmu oku prudko lahodiaci

sweetM (28) napsal 01.02.2018 v 16:57

Po stránce, že se dá místo nesmyslných zbraní vyrábět něco hezkého a užitečného, dobrý. Jinak nedostatečné, neúplné a některé uvedené údaje nepravdivé. Viz, uvedeno již níže.

jarek38 (26) napsal 01.02.2018 v 16:36

pan Fendrich po ere tovarniho jezdce tatranu jezdil potom na juvente...uzasnem strojku vlastni konstrukce,pak postavil i dvouvalce 125,jednu zabloudilou zachranil loni kamarad z italie...

Radek156 (7) napsal 01.02.2018 v 16:03+2

Hurá, článek o Považských strojírnách! Ale co to? Nedávno jsem dočetl knihu od pana Metzkera Jawa 90 a čekal jsem, že se z článku dozvím něco nového. Když nepočítám úvod o předmotocyklové historii, nedozvěděl jsem se nového nic, spíše nepřesnosti. Pro úplnost by nebylo od věci také třeba zmínit, co všechno bylo v závodu vyvíjeno, vyráběno, jaké byly poměry na trhu apod.. Autorovi článku doporučuji se nejdříve seznámit s fakty (knihu Jawa 90 vřele doporučuji). Článku nebudu dávat hodnocení, protože nevím kolik si s ním kdo dal práce... Bohužel musím souhlasit s kritikou ostatních, ale je to možná jen můj zaujatý pohled.

g15csr (3) napsal 01.02.2018 v 14:18+1

Předem než bych něco napsal tak bych si zjistil nějaká fakta a poté něco plodil viz. tatran a kotoučové šoupátko. A mustang že měl sportovní vzhled a v zahraničí po něm byla poptávka? Nenechte se vysmát. Radši nic nepište aby to nedopadlo jak ve článku o Nortonech které mají objem nádrže 11 galonů pro info to je něco málo přes 50 litrů a druhý článek též o Nortonech ve kterém je akorát změť jmen a čísel opsaných někde z wikipedie. Pan redaktor se zde také ani nenamáhal si článek pročíst a provést alespoň nejakou korekturu.

puffybodie (390) napsal 01.02.2018 v 13:29+1

Kdyz se tak podivam na ty parametry 50 nebo 125, tak kam ze jsme se to presne posunuli za ty desetileti vyvoje, modernich procesu a technologii? A nejen my, ale i Japonci.

udinar (40) napsal 01.02.2018 v 13:23+3

Pane Jaroslave Červený! Když chcete psát o motocyklech a jejich historii, je dobré si o konstrukci těchto motocyklů nejprve něco zjistit. Skútry Manet S100, Manet S125 a Tatran S125 neměli nikdy rozvod řízený rotačním šoupátkem. To měli až motocykly Jawa 90 a ty se vyráběly mnohem později. Skútry z Povážské Bystrice měli klasické vratné vyplachování řízené pístem. Vzorem pro tyto stroje byl německý skútr Adler 100. Pokud chcete vědět více o motocyklech produkovaných v této továrně můžete kontaktovat pana Metzkera z veteranklubu Manín! Nebo si kupte knihu " Skútry Manet a Tatran Historie, technika, vývoj a sport" z nakladatelství Grada. Zdraví spoluautor knihy Ludvík Opletal

LuděkCBF (14) napsal 01.02.2018 v 13:19

Pěkný článek Vzpomínka na mládí...
Jen popisek u fotky Pionýra (plecháče) nesedí. Podle karoserie a víka zapalování je to typ Jawa 20, nikoli typ 05. Na fotce je už poslední vyráběný model Pionýra.

Minddo (3) napsal 01.02.2018 v 12:47+2

Prikladám fotku súťažných tatranov vyrábaných v Považskej Bystrici. Sú spomenuté v článku, ale fotka žiadna. Tieto motory mali sanie riadené rotačným posúvačom, a výnimočnú 8 stupnovú prevodovku a vela iných špecialít, dal by sa o tom napísať samostatný článok.

Redguy (116) napsal 01.02.2018 v 11:14+8

Tatrana si koupil táta v roce 67 novýho, pamatuju si, jak jsem na něm rajtoval u babičky ve stodole, měl zadřený píst. Před pár lety jsem si ho přivezl v krabicích do garáže a dva roky komplet renovoval. Udělalo mi velkou radost, když se na něj táta mohl po 50 letech znova posadit (projet se už si netroufá).


papiboy (1260) napsal 01.02.2018 v 09:30

Skútre Manet aj neskorší Tatran majú motory z jednej vývojovej línie a sanie maljú riadené klasicky piestami.

z.a.j.o.c.h (80) napsal 01.02.2018 v 09:16

Díky, už je to opravené

rogih (1003) napsal 01.02.2018 v 08:38

Ještě drobná poznámka k "90"-Roadster a Cros se nelišily jen provedením výfuku. Roadster měl nízká užší řidítka, Cros široká s hrazdou. Je to zřejmé i z fotek.

crhy1 (22) napsal 01.02.2018 v 08:10

Tímto článkem jste mi udělali radost, také jeden stroj z Považské Bystrice vlastním

Stoik (0) napsal 01.02.2018 v 08:02

Super článok ,ale je Považská Bystrica a nie Povážská Bystrica.




TOPlist