Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Jawa 23 Mustang a její vývozní možnosti.
Už první vyrobené série byly dodávány výhradně do zahraničí a až od roku 1969 bylo možné získat Mustang i na vnitřním trhu, ovšem jako „podpultovku“ ze známosti.
Pod jménem Mustang Golden Sport byl dodáván na trh v USA. Tady výrobce poněkud přecenil možnosti odbytu, proto se z vyrobených více než 10 000 jich mnoho prodalo na domácím trhu. Poznaly se podle výrazně žluté barvy.
Mustangy se pod stejným jménem dodávaly i do tehdejší SRN do obchodních domů Neckermann a Quelle a do Velké Británie. Ty byly lakovány v oranžovém odstínu (někdy i v kanárkové žluti) v kombinaci s šedými blatníky. Jiné provedení mělo sníženou maximální rychlost na 45 km/h.
Mustangy se sníženou rychlostí a pouze jednosedadlové se dodávaly také do Maďarska.
Ke konci jejich výroby se do Velké Británie Mustangy dodávaly v upravené verzi s kapotáží ze sklolaminátu. Tu ale na stroj nechal montovat až vývozní podnik Motokov, nikoliv výrobní závod.
Silnější typ Manet S 125 .
Nějakou dobu se vyráběl Manet S125 s motorem o zvýšenem obsahu. karoserie zústala původní s Manet S 100
//www.skutrklub.cz/index.php/manet
//skutr.manet.sweb.cz/soubory/skutr/skutr.html
//www.jawa-50.cz/clanek/povazske-strojarne-historie.html
Smutné je, že se prototypy šrotovali. Nebyly uchovány .
//www.jawa-50.cz/clanek/prototypy-mopedu-jawa-babetta.html
https://www.youtube.com/watch?v=A7YzENFD5vQ
Pionýra 05 a Jawu 90 mám v garáži, Maneta 100 má kamarád. Chybu v článku jsem také zaregistroval, ale nebudu za to autora kamenovat, naopak budu ho chválit...Jsem rád, že podobné články jsou publikovány, protože ukazují, že i za komunismu vznikly sériové stroje (motor Jawa 90 ), které byly tehdy na světové úrovni... Nepředpokládám, že by to dnešního "motorkáře" nějak zajímalo...
Nezapomenutelné stroje. Fechtly - jezdil jsem na 21 - mě vždycky štvaly šílenou mezerou mezi 1 a 2 - i když se jednička vytočí na maximum, dvojka se s těží chytne. 3 kvalty s tak slabým motorem s velmi omezenými použitelnými otáčkami prostě byly málo. Dědův skůtr Manet máme pořád taky - ten se zase neustále kazil a měl neskutečně měkký rám, kroutil se jako čert.
Je veľmi dobré, že sa pripomína nám starším a ukazuje nám mladým história výroby motocyklov v Československu.
Najviac o výrobe motoriek na Slovensku vedia ty čo ich skonštrulovali a vyrábali.
Zaujimavé knihy vydali pán Gustáv Ulický.
//www.muzeumpb.sk/publikacie/historia-vyvoja-a-vyroby-jednostopovych-motorovych-vozidiel-v-meste-povazska-bystrica.html?page_id=666
a už tu spomenutú knihu Jawa 90 PS-SK90 od pána Zdena Metzkera.
//www.veteran-manin.eu/p/o-klube_30.html
Já bych nebyl k autorovi až tak kritycký, nedostatky se vždycky vloudí , prakticky u každýho článku. Hlavní je že nám pamětníkům to připomělo na čem jsme začínaly a co bylo tehdy po stodolách běžně k mání. A pro ty mladší to je ukázka naší moto historie, a konkrétní informace si najdou sami pokud je to zajímá.
PS: Můj děda a babička v Považských strojírách pracovaly a tak si dobře pamatuju tu éru motocyklů když jsem byl u nich.
Po stránce, že se dá místo nesmyslných zbraní vyrábět něco hezkého a užitečného, dobrý. Jinak nedostatečné, neúplné a některé uvedené údaje nepravdivé. Viz, uvedeno již níže.
pan Fendrich po ere tovarniho jezdce tatranu jezdil potom na juvente...uzasnem strojku vlastni konstrukce,pak postavil i dvouvalce 125,jednu zabloudilou zachranil loni kamarad z italie...
Hurá, článek o Považských strojírnách! Ale co to? Nedávno jsem dočetl knihu od pana Metzkera Jawa 90 a čekal jsem, že se z článku dozvím něco nového. Když nepočítám úvod o předmotocyklové historii, nedozvěděl jsem se nového nic, spíše nepřesnosti. Pro úplnost by nebylo od věci také třeba zmínit, co všechno bylo v závodu vyvíjeno, vyráběno, jaké byly poměry na trhu apod.. Autorovi článku doporučuji se nejdříve seznámit s fakty (knihu Jawa 90 vřele doporučuji). Článku nebudu dávat hodnocení, protože nevím kolik si s ním kdo dal práce... Bohužel musím souhlasit s kritikou ostatních, ale je to možná jen můj zaujatý pohled.
Předem než bych něco napsal tak bych si zjistil nějaká fakta a poté něco plodil viz. tatran a kotoučové šoupátko. A mustang že měl sportovní vzhled a v zahraničí po něm byla poptávka? Nenechte se vysmát. Radši nic nepište aby to nedopadlo jak ve článku o Nortonech které mají objem nádrže 11 galonů pro info to je něco málo přes 50 litrů a druhý článek též o Nortonech ve kterém je akorát změť jmen a čísel opsaných někde z wikipedie. Pan redaktor se zde také ani nenamáhal si článek pročíst a provést alespoň nejakou korekturu.
Kdyz se tak podivam na ty parametry 50 nebo 125, tak kam ze jsme se to presne posunuli za ty desetileti vyvoje, modernich procesu a technologii? A nejen my, ale i Japonci.
Pane Jaroslave Červený! Když chcete psát o motocyklech a jejich historii, je dobré si o konstrukci těchto motocyklů nejprve něco zjistit. Skútry Manet S100, Manet S125 a Tatran S125 neměli nikdy rozvod řízený rotačním šoupátkem. To měli až motocykly Jawa 90 a ty se vyráběly mnohem později. Skútry z Povážské Bystrice měli klasické vratné vyplachování řízené pístem. Vzorem pro tyto stroje byl německý skútr Adler 100. Pokud chcete vědět více o motocyklech produkovaných v této továrně můžete kontaktovat pana Metzkera z veteranklubu Manín! Nebo si kupte knihu " Skútry Manet a Tatran Historie, technika, vývoj a sport" z nakladatelství Grada. Zdraví spoluautor knihy Ludvík Opletal
Pěkný článek Vzpomínka na mládí...
Jen popisek u fotky Pionýra (plecháče) nesedí. Podle karoserie a víka zapalování je to typ Jawa 20, nikoli typ 05. Na fotce je už poslední vyráběný model Pionýra.
Prikladám fotku súťažných tatranov vyrábaných v Považskej Bystrici. Sú spomenuté v článku, ale fotka žiadna. Tieto motory mali sanie riadené rotačným posúvačom, a výnimočnú 8 stupnovú prevodovku a vela iných špecialít, dal by sa o tom napísať samostatný článok.
Tatrana si koupil táta v roce 67 novýho, pamatuju si, jak jsem na něm rajtoval u babičky ve stodole, měl zadřený píst. Před pár lety jsem si ho přivezl v krabicích do garáže a dva roky komplet renovoval. Udělalo mi velkou radost, když se na něj táta mohl po 50 letech znova posadit (projet se už si netroufá).
Ještě drobná poznámka k "90"-Roadster a Cros se nelišily jen provedením výfuku. Roadster měl nízká užší řidítka, Cros široká s hrazdou. Je to zřejmé i z fotek.
g15csr> autorova reakce na vývoz Mustangů:
Jawa 23 Mustang a její vývozní možnosti.
Už první vyrobené série byly dodávány výhradně do zahraničí a až od roku 1969 bylo možné získat Mustang i na vnitřním trhu, ovšem jako „podpultovku“ ze známosti.
Pod jménem Mustang Golden Sport byl dodáván na trh v USA. Tady výrobce poněkud přecenil možnosti odbytu, proto se z vyrobených více než 10 000 jich mnoho prodalo na domácím trhu. Poznaly se podle výrazně žluté barvy.
Mustangy se pod stejným jménem dodávaly i do tehdejší SRN do obchodních domů Neckermann a Quelle a do Velké Británie. Ty byly lakovány v oranžovém odstínu (někdy i v kanárkové žluti) v kombinaci s šedými blatníky. Jiné provedení mělo sníženou maximální rychlost na 45 km/h.
Mustangy se sníženou rychlostí a pouze jednosedadlové se dodávaly také do Maďarska.
Ke konci jejich výroby se do Velké Británie Mustangy dodávaly v upravené verzi s kapotáží ze sklolaminátu. Tu ale na stroj nechal montovat až vývozní podnik Motokov, nikoliv výrobní závod.
Silnější typ Manet S 125 .
Nějakou dobu se vyráběl Manet S125 s motorem o zvýšenem obsahu. karoserie zústala původní s Manet S 100
//www.skutrklub.cz/index.php/manet
//skutr.manet.sweb.cz/soubory/skutr/skutr.html
//www.jawa-50.cz/clanek/povazske-strojarne-historie.html
Smutné je, že se prototypy šrotovali. Nebyly uchovány .
//www.jawa-50.cz/clanek/prototypy-mopedu-jawa-babetta.html
https://www.youtube.com/watch?v=A7YzENFD5vQ
Pionýra 05 a Jawu 90 mám v garáži, Maneta 100 má kamarád. Chybu v článku jsem také zaregistroval, ale nebudu za to autora kamenovat, naopak budu ho chválit...Jsem rád, že podobné články jsou publikovány, protože ukazují, že i za komunismu vznikly sériové stroje (motor Jawa 90 ), které byly tehdy na světové úrovni... Nepředpokládám, že by to dnešního "motorkáře" nějak zajímalo...
Nezapomenutelné stroje. Fechtly - jezdil jsem na 21 - mě vždycky štvaly šílenou mezerou mezi 1 a 2 - i když se jednička vytočí na maximum, dvojka se s těží chytne. 3 kvalty s tak slabým motorem s velmi omezenými použitelnými otáčkami prostě byly málo. Dědův skůtr Manet máme pořád taky - ten se zase neustále kazil a měl neskutečně měkký rám, kroutil se jako čert.
Je veľmi dobré, že sa pripomína nám starším a ukazuje nám mladým história výroby motocyklov v Československu.
Najviac o výrobe motoriek na Slovensku vedia ty čo ich skonštrulovali a vyrábali.
Zaujimavé knihy vydali pán Gustáv Ulický.
//www.muzeumpb.sk/publikacie/historia-vyvoja-a-vyroby-jednostopovych-motorovych-vozidiel-v-meste-povazska-bystrica.html?page_id=666
a už tu spomenutú knihu Jawa 90 PS-SK90 od pána Zdena Metzkera.
//www.veteran-manin.eu/p/o-klube_30.html
Já bych nebyl k autorovi až tak kritycký, nedostatky se vždycky vloudí , prakticky u každýho článku. Hlavní je že nám pamětníkům to připomělo na čem jsme začínaly a co bylo tehdy po stodolách běžně k mání. A pro ty mladší to je ukázka naší moto historie, a konkrétní informace si najdou sami pokud je to zajímá.
PS: Můj děda a babička v Považských strojírách pracovaly a tak si dobře pamatuju tu éru motocyklů když jsem byl u nich.
Některé chyby sice byly opraveny, ale nemusel jsem je odhalit všechny! Osobně bych vrátil článek celý autorovi k přepracování.
manet 90 je mojmu oku prudko lahodiaci
Po stránce, že se dá místo nesmyslných zbraní vyrábět něco hezkého a užitečného, dobrý. Jinak nedostatečné, neúplné a některé uvedené údaje nepravdivé. Viz, uvedeno již níže.
pan Fendrich po ere tovarniho jezdce tatranu jezdil potom na juvente...uzasnem strojku vlastni konstrukce,pak postavil i dvouvalce 125,jednu zabloudilou zachranil loni kamarad z italie...
Hurá, článek o Považských strojírnách! Ale co to? Nedávno jsem dočetl knihu od pana Metzkera Jawa 90 a čekal jsem, že se z článku dozvím něco nového. Když nepočítám úvod o předmotocyklové historii, nedozvěděl jsem se nového nic, spíše nepřesnosti. Pro úplnost by nebylo od věci také třeba zmínit, co všechno bylo v závodu vyvíjeno, vyráběno, jaké byly poměry na trhu apod.. Autorovi článku doporučuji se nejdříve seznámit s fakty (knihu Jawa 90 vřele doporučuji). Článku nebudu dávat hodnocení, protože nevím kolik si s ním kdo dal práce... Bohužel musím souhlasit s kritikou ostatních, ale je to možná jen můj zaujatý pohled.
Předem než bych něco napsal tak bych si zjistil nějaká fakta a poté něco plodil viz. tatran a kotoučové šoupátko. A mustang že měl sportovní vzhled a v zahraničí po něm byla poptávka? Nenechte se vysmát. Radši nic nepište aby to nedopadlo jak ve článku o Nortonech které mají objem nádrže 11 galonů pro info to je něco málo přes 50 litrů a druhý článek též o Nortonech ve kterém je akorát změť jmen a čísel opsaných někde z wikipedie. Pan redaktor se zde také ani nenamáhal si článek pročíst a provést alespoň nejakou korekturu.
Kdyz se tak podivam na ty parametry 50 nebo 125, tak kam ze jsme se to presne posunuli za ty desetileti vyvoje, modernich procesu a technologii? A nejen my, ale i Japonci.
Pane Jaroslave Červený! Když chcete psát o motocyklech a jejich historii, je dobré si o konstrukci těchto motocyklů nejprve něco zjistit. Skútry Manet S100, Manet S125 a Tatran S125 neměli nikdy rozvod řízený rotačním šoupátkem. To měli až motocykly Jawa 90 a ty se vyráběly mnohem později. Skútry z Povážské Bystrice měli klasické vratné vyplachování řízené pístem. Vzorem pro tyto stroje byl německý skútr Adler 100. Pokud chcete vědět více o motocyklech produkovaných v této továrně můžete kontaktovat pana Metzkera z veteranklubu Manín! Nebo si kupte knihu " Skútry Manet a Tatran Historie, technika, vývoj a sport" z nakladatelství Grada. Zdraví spoluautor knihy Ludvík Opletal
Pěkný článek Vzpomínka na mládí...
Jen popisek u fotky Pionýra (plecháče) nesedí. Podle karoserie a víka zapalování je to typ Jawa 20, nikoli typ 05. Na fotce je už poslední vyráběný model Pionýra.
Prikladám fotku súťažných tatranov vyrábaných v Považskej Bystrici. Sú spomenuté v článku, ale fotka žiadna. Tieto motory mali sanie riadené rotačným posúvačom, a výnimočnú 8 stupnovú prevodovku a vela iných špecialít, dal by sa o tom napísať samostatný článok.
Tatrana si koupil táta v roce 67 novýho, pamatuju si, jak jsem na něm rajtoval u babičky ve stodole, měl zadřený píst. Před pár lety jsem si ho přivezl v krabicích do garáže a dva roky komplet renovoval. Udělalo mi velkou radost, když se na něj táta mohl po 50 letech znova posadit (projet se už si netroufá).
Skútre Manet aj neskorší Tatran majú motory z jednej vývojovej línie a sanie maljú riadené klasicky piestami.
Díky, už je to opravené
Ještě drobná poznámka k "90"-Roadster a Cros se nelišily jen provedením výfuku. Roadster měl nízká užší řidítka, Cros široká s hrazdou. Je to zřejmé i z fotek.
Tímto článkem jste mi udělali radost, také jeden stroj z Považské Bystrice vlastním
Super článok ,ale je Považská Bystrica a nie Povážská Bystrica.