globalmoto_duben_nolan




Legenda jménem BMW R-12

Kapitoly článku

Můj motocykl je vojenská verze se sidecarem Carl Tabel vyrobena v březnu 1940. Svoji první štaci ukončil v Rusku během 2. světové války, kde byl zanechán jako nepojízdný, ale v podstatě kompletní. Na jeho vzkříšení bylo zapotřebí 350 hodin, které jsem odpracoval během cca 6 měsíců a opravdu jsem si to užíval. Dnes má najeto necelých 7 000 km od dokončení renovace, což je 6 let, a táhne svoji druhou štaci. Má typické vojenské zbarvení stříkané na techniku do konce roku 1942. Odstín tmavě šedé barvy odpovídá RAL 7021 Matt. Příslušnost ke 2. pancéřové divizi je označena obráceným „Y“s čárkou žluté barvy. Má veškeré oficiální doplňky uvedené ve vojenském předpisu pro tento motocykl dle specifikace D 605/4 z 18.1. 1941. Specifikace pro armádní sidecar Krad B (EW1) k BHarley-Davidson WLA 750MW R-12 je pod označením D 605/22 vydaným 14.5. 1941.Renovaci jsem začal těsně před narozením dcery a motocykl stavěl pro ni, jednou ho dostane, vlastně si ho jen půjčuji. Vzhledem k tomu, že se mezitím narodil ještě syn, tak zamýšlím zakoupit motocykl Harley-Davidson WLA 750 a zrenovovat ho společně s ním, takže mám tedy dost času pokusit se ušetřit peníze a zakoupit ho, alespoň se dětičky nebudou hádat.
Můj motocykl BMW R-12 se sidecarem Carl Tabel ve vojenském zbarvení po dokončené renovaci.
Jízda s ním je opravdu zážitek, praotec všech moderních boxerů si jen tak zlehka bublá. Není to žádný sprinter, ale když ho nechám pořádně rozběhnou tak frčíme i „kilem“, ale nejraději jezdíme tak 70kou. Pocit z dobře odvedené práce umocnil zážitek v létě 2009, kdy jsem byl při tankování obklopen partou Němců na moderních BMW, kterým se „dvanáctka“ viditelně líbila. S odjezdem počkali dokud jsem nenastartoval.

Video:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Technická data BMW R-12:

Výrobce: Bayerische Motorenwerke A.G. , München/Werke Berlin&Eisenach
Modelový typ: 212
Celková produkce: 36.008 ks
Cena v roce 1938: 1.630,- RM
Výrobní čísla:
1935-1940 číslo rámu 501 – 24. 728 číslo motoru 501 – 24. 199
1941-1942 číslo rámu+číslo motoru 25. 001 – 37. 174
Hmotnost: sólo motocykl – 188 kg, max. hmotnost 300 kg
se sidecarem – 320 kg, max.hmotnost 400, 500, 560 kg
Užitková hmotnost sólo: 210 kg/ ve dvou 240kg
Max. délka: 2100 mm
Max. šířka: 900 mm
Max. výška: 940 mm
Poloměr zatočení: 4,5 m vlevo, 3,6 m vpravo
Rozvor: 1380mm
Šíře s postranním vozíkem: 1070 mm
Výkon motoru: 18 ks při 3400 ot./min
Max. otáčky: 4000 ot./min
Cestovní rychlost: sólo-90 km/hod, se sidecarem-70km/hod
Max. rychlost: sólo-110 km/hod, se sidecarem-80 km/hod.
Spotřeba paliva: sólo 3,5 l/100 km, se sidecarem 5,5l /100 km
Vrtání: 78 mm, možno až 81 mm nad průměr
Zdvih: 78 mm
Válce: 2
Chlazení: vzduchem
Ventilový rozvod: SV
Kola, pneumatiky: 3,5 – 4“ x 19“
Tlak huštění pneumatik: sólo 1,4 atm přední , 1,9 atm zadní
sidecar 1,75 atm přední 2,6 zadní

Informace o redaktorovi

Jan Schiller - (Odebírat články autora)

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (40x):
Motokatalog.cz



TOPlist