yamaha_demo_tour




König 500: První čtyřválcový dvoutakt v GP měl lodní motor, místo rámu rouru a málem vyhrál titul 1973

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
rsjawkar (85) napsal 25.03.2020 v 13:33

Pro Ivana a Honzu-K

Ijon (46) napsal 25.03.2020 v 12:44

Při čtení článku jsem si vzpomněl na dvoudobou čtyřválcovou Jawu 350 typ 673, která vypadala koncem 60. let velmi slibně. Konstrukčně byla výborná (Zdeněk Tichý), ale pravděpodobně vinou chybějících kritických součástek fatálně nespolehlivá (nejspíš kvůli ojničním jehličkovým ložiskům bez klece. Bill Ivy se na ní po zadření motoru zabil a František Šťastný ošklivě domlátil. Ale rychlá byla bezesporu...

Ricard (1) napsal 24.03.2020 v 21:34

Kdo má rád pohyblivé obrázky, tak se může pokochat zde:

https://www.nzonscreen.com/title/love-speed-and-loss-2007

Zn.: Znalost angličtiny (novozélandské) výhodou.

PS.
Ten dokument je čtyřdílný

Dr.Sova (3) napsal 24.03.2020 v 21:17

Kvůli tomuto hodnocení jsem se po roku opět přihlásil. Fantastický článek, vynikající překlad a neskutečné téma. Bravo pánové!!!! Osobně bych dal klidně 10 hvězd

kawajawa (12) napsal 24.03.2020 v 13:38

bohužel tuhle, mašinu mám jen na obrázku v obýváku

Le-Corbusier (432) napsal 24.03.2020 v 08:56

Fantazie tyhle články. Tento konrétní obzvášť. Moc díky za ně! Neporadil by jste mi prosím někdo, jak ty články od Cathcarta vyfiltrovat abych si je mohl zpětně všechny přečíst? Jsem v tomto trošku negramotný...

Lazyfucker (84) napsal 23.03.2020 v 13:19

Super článek, super překlad Honzíku, krásně sem se začetl

Honza-K (830) napsal 23.03.2020 v 11:53+2

Nějak si nemůžu pomoct, ale když čtu tyhle parádní články, díky moc za ně, přijde mi, že tahle doba byla plná frajerů, s neuvěřitelnou technickou invencí a nadšením.
Moc nad tím nešpekulovali, ale prostě to zkusili. "Hele, to by mohlo jít, jdem do toho!!! "
Jasně, velmi často to byla metoda pokus-omyl, ale doháněli to asi nadšením, jinak nevím...

Dneska je to o X levelů někde jinde, ale právě proto se o to méně lidí pokusí něco vytvářet...

Proto dneska smekám před každým, kdo dělá něco po svém a nebojí se toho...

PRESLY (340) napsal 22.03.2020 v 16:08

… a jako jeden z málav ČR jsem měl možnost jezdit jako svoji první japonskou motorku legendární yamahu RD 350 !!!!, pár se jich na silnici ještě prohání, bylo to parádní svežení !!!!….

IvanDvoutakťák (5070) napsal 22.03.2020 v 15:07

"Spešl" pro Jawkářa :



Prostě jako elektromotor ...

XJ500 (26) napsal 22.03.2020 v 13:59

kratkej01 (51) napsal 22.03.2020 v 12:07+1

Náhodu jsem se k tomu nachomejtnul tak jsem fotil, ty rozvody.

IvanDvoutakťák (5070) napsal 22.03.2020 v 07:42

Tato(?) úžasným způsobem zpracovaná replika byla k vidění už na někdejší
Jarní Ceně Brna a nad tím předním kolem *srdce plesá*
Jen mně nedochází výfuková soustava čtyřválce(?) s jedním tlumičem ...

kratkej01 (51) napsal 21.03.2020 v 21:57+2

V Hořicích jezdila replika



Frankie (731) napsal 21.03.2020 v 21:16+1

Parádní čtení, díky !

Skrunch (1403) napsal 21.03.2020 v 19:43+1

To bylo opravdu 2T počteníčko...koncepce stroje je geniální

týpek (119) napsal 21.03.2020 v 19:15+2

Moc pěkná a skvěle podaná vzpomínka na léta,kdy konstrukce motocyklů a motorů byla pestrá a moc nesvázaná předpisy.Závody byly o to zajímavější,fanoušek a divák si přišel na své.Jak čtu příspěvky,tak Ivan Dvoutakťák ožil a je ponořen ve vzpomínkách,tímto tě ,Ivane,srdečně zdravím........

ivano (499) napsal 21.03.2020 v 19:06

Jj s převodovkama problémy nebyly, my jsme teda jezdili origo 4kvalty burmana. A problémy byly jen se spojkou pokud se nevyměnily lamely za keramické. A taky prdaly sekundární nebo primární řetězy jako Kimovi, protože v terénu to celkem dostávalo šupy. Hlavně řetězy favorit, pokud se vyměnily za čz, tak už méně. Vidím, že obal převodovky byl stejný, jen byla k vůli prostoru otočená svisle a šestikvaltový pajšl, což v terénu nebylo potřeba... Tento obal převodovky ale zesílený se odléval i někde u nás a dávaly se tam i zesílená kolečka. Tato převodovka se používala ve spojení s motory Jawa DT, Norton i Fiat nebo Wartburg. Mám na mysli sajdkárkros 80ých let... krásná doba všech motocyklových disciplín a hezky se na to vzpomíná....

TomHorn (49) napsal 21.03.2020 v 19:04

Hydroplán je letadlo jehož podvozkem jsou plováky, které mu umožňují vzlet a přistání na vodě. V tomto článku se jedná o vodní kluzáky.
Pokud si dobře pamatuji, motory König používaly rozvod rotačním šoupátkem - vynálezem VVZ Jawa Strašnice. A nejsem si jistý, jestli i celý ten dvojitý boxer motor, nepochazí náhodou z Jawy. Rotační šoupátko umožňuje snadnější ladění časování plnění motoru palivovou směsí. Je to ten měsíček se 4hranným otvorem vlevo nahoře na obrázku rozloženého motoru.

Mamola29 (1054) napsal 21.03.2020 v 18:54+1

Super článek z krásný doby skvělých "bláznů a pábitelů"... Dík. Jen houšť

IvanDvoutakťák (5070) napsal 21.03.2020 v 16:47

Jako před těmi mnoha lety, když s tímto 2T - H4 "vyrukoval" na GP Kiwi Kim,
i teď mně fascinuje odvaha "spřáhnout" tento vysokootáčkový 2T motor
s oddělenou převodovkou Norton, kterou jsme tehdy vídali na
Nortonech 500 ES2, dodávaných v minulosti n.p. Mototechna
(za Kčs 12.600,- ) . Možná to byly převodovky určené pro
anglické okruhové jednoválce, ale že to byl úspěšný konstrukční
počin, o tom svědčilo, že závady převodovky prakticky neexistovaly

rsjawkar (85) napsal 21.03.2020 v 15:43+1

Ivane, díky za příspěvek, taky jsem něco vyštrachal.
Na vodní čluny se musím zajet podívat, nechápu, jak jsem bez toho mohl žít. ha, ha...
P.S. Koukal jsem, že termín je v květnu...

jendazeleny (432) napsal 21.03.2020 v 15:15+1

Parádní článek a vzpomínka na vynikajícího jezdce!

Mann (1514) napsal 21.03.2020 v 13:50+1

Krásný, zajímavý článek V dnešních poměrech bohužel nezopakovatelné

Rycák3 (0) napsal 21.03.2020 v 13:43

Masakr!

Zedsdead (293) napsal 21.03.2020 v 13:35

Neuvěřitelné!!!
Dnes už jenom pohádka.

papiboy (1260) napsal 21.03.2020 v 12:26+2

Super článok, moje oblúbené motory.
V prvom komente Ondros píše, že ... "co si dokázal stvořit vlastní konstrukci motoru a rámu"...
Ale Cathcart predsa uvádza, že König je stará berlínska firma až z roku 1928.

Teda pre upresnenie: Newcombe motory nekonštruoval a nevyrábal, aj keď maniak excelentný a zapálený pre VEC to určite bol...

Motory König v závodoch na vode sú legendou, ich originálne technické riešenia kopírovalo viacero iných výrobcov (okrem iných napr. aj Rotax).
Nedá mi - nakoľko som ako rodák z Komárna videl nespočet závodov na vode - pridať nejaké "vodné" motory, napr. König z praveku:



König z novoveku, neskutočné ovládanie rotačného šupátka:



A kde sú výkony na vode dnes?
Motor Formuly 500 z 2018, značka ASV GRM Róberta Hencza zo Štúrova (bol majstrom EU aj sveta).
Samozrejme na metylalkohol, 2T boxer 4valec, 200 koní pri 14 000 ot/min, na vode cca 210 kmh...
(nenechajte sa mýliť páskami Suzuki, to len výstavu organizovala maďarská fabrika Suzuki)



cechradovan (53) napsal 21.03.2020 v 12:07+3

Paráda https://www.youtube.com/watch?v=FCXWd9H2ePc myslím , že v této době na to čas je

AfroRR (35) napsal 21.03.2020 v 12:03+1

Díky za skvělej článek. Škoda zbytečné smrti Kima. Obdivuhodné, že takový garážový konstruktér tehdy dokázal konkurovat továrním týmům. Respekt a čest jeho památce.

rsjawkar (85) napsal 21.03.2020 v 11:40+3

Děkuji Honzisovi za krásný článek.
Fascinující příběh se smutným koncem, zamačkával jsem slzu...
Dnes už nic podobného není možné.... Snad jedině, kdyby FIM povolila použití 2T motorů a tím zpřístupnila MS i malým firmám....

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist