Jedna sezóna a dost. Před 30 lety vznikla unikátní Gilera CX 125
Text: Alan Cathcart | Překlad: Jan Rameš | Foto: Phil Masters, archiv | Zveřejněno: 26.11.2021 | Zobrazeno: 12 745x
Text: Alan Cathcart | Překlad: Jan Rameš | Foto: Phil Masters, archiv | Zveřejněno: 26.11.2021 | Zobrazeno: 12 745x
Čaute.
Je tu prosím niekto kto mal túto moto rozobratu a podarilo sa mu ju spojazdniť? Ak áno ozvi sa mi. Dakujem
Krásné čtení, podařilo se mi ještě zachránit pár modelů a určitě bych chtěl časem přidat do mé menší sbírky GFR a SPčko. Vlastním CX125, KZ 125, KK 125, RC600, RX200, RX 125. Tak mě článek zajímá a je super!
Luciano Marabese byl patrně nejšikovnější italský designér posledních tří dekád, který by zde zasloužil samostatný článek. Pokud někdo uměl skloubit italský šarm a smysl pro detail v soutěži s japonskou precizností a nadčasovostí, byl to asi nejvíc právě on. Např. Aprilia Futura - zvětšené a dotažené VFR RC 36. V11ka - od první chvíle absolutně autentická a nadčasová mašina i se starým motorem (který nám některým dnes trochu chybí). Žádný minibike jako 916ka, neřkuli zbytek japončíků snad vyjma 1100XX a ZX12ky, kde normální chlapi vypadají blbě. Ona ergonomie jeho strojů uvítala v sedle i piloty vyššího vzrůstu a do značné míry udělal zejména pro motocykly 90.let, co nikdo v Evropě ani Japonsku. Nejen motorky a skútry jako celek, ale i krásné přístrojové desky, které už dnes vyjma neo/retra ze scény zcela zmizely (díky, Hayabuso, světlá výjimko). Občas mám možnost projet se na novém 14kovém Eldoradu od Galuzziho a nemohu se zbavit dojmu, že kdyby tuto práci zadali studiu Marabese, respektive Lucianovi, bylo by zde i na poměrně dotaženém designu o fousek méně manýrismu... Podle mne to tedy není donekonečna omílaný Tamburini, co udělal nejikoničtější evropské stroje stroje posledních let, ani zmíněný Galuzzi, který ztratil svá léta u Cagivy, ani Terblanche (vyjma nyní sbírkové retro edice), ani Lakic či ten prošedivělý frantík Thierry , co dělá Broughy, ale právě Marabese. Muž, který překonall typicky italskou piaggiovskou a cagiváckou stylistiku o level jinde.
Díky za článek, parádní. Já bych sem dal spíš než velký dvouvál spíš V4ku -ona by díky laufům šla dobře i do nové V100 od MG, říkám si trochu..
1 reakce
Trochu mimo téma,ale SP 02 jsem měl v roce 98. Lehká, rychlá.
3 reakce
Z dnešního pohledu je jasné, že tohle jako byznys muselo selhat. Přestože je to dnes pro nás krásný kus techniky a zajímavý youngtimer, tohle prostě v 16ti řídit nechceš. Tehdy ani teď.
Pokud se teda nejmenuješ Marty McFly a tvoje auto neni DMC DeLorean...
1 reakce
Děkuji za článek. Tak jako tehdy, i po 30ti letech jsem si cvrkl do trenek. Navíc tato technika v porovnání s dnešními 4T traktůrky 125ccm, působí jako z jiného vesmíru.
Krasna motorka, pohled z bocniho profilu je uzasnej. Italove proste design umi. Treba takova Gilera Saturno 500 je taky nadhera vec….
Bejvávalo dobře...
Krásně napsané, prosím více článků o těchto 125 2T z devadesátých let, mají obrovské kouzlo, které už nikdy nebudou mít současné 125 4T.
Díky moc za článek!
Taková porce techniky na 125cm3.
Ještě mám někde doma jej? originální italský prospekt...
Před 2 roky byla jedna na prodej v Německu za 4500Eur. No, zvažoval jsem koupi, zvažoval...
1 reakce
Boží, tohle se mi líbí.
Díky moc za fajn čtení.
Moc pěkný
Já stále mám gileru gfr 125.
Vždy vzbuzovala pozornost. Kam se na tyhle bzuky hrabalo mito nebo Japonci ?
1 reakce
Ve vrsku trochu slabsi - 29,3k
A pak se dnes koukne clovek mezi soucasne stopedadvacitky...
Díky za ten článek. Krásný vzpomínky, to si pak člověk uvědomí jak je starej, když se na to pamatuje
Opět je *člověku dobře*, že se Alan s Honzisem touto tématikou
nepřetržitě(!) zabývají Jediná kritická poznámka : "nesedí"
mně ta fotka, na které je Alan s CX125 v "jakési" stacionární
pozici našikmo ve stěně klopené zatáčky (nejspíš zůstatku jednoho
z anglických předválečných okruhů, NEBO žeby Monza ?) -
to ta dymanická fotka s obrovským stromem nedaleko Alanova
pravého ramena je jinší *žrádlo* ...
P. S. *Dobrej* je ten kontrast na fotce poslední
Tuhle Gileru a i její ostatní 125ccm modely (Apache, Nordwest) zabilo třeba i to, že byla avantgardní až moc a v nesprávný čas. Šestnáctiletí se na to dívají jinou optikou, než dospělí. Proto uspělo Mito a Aprilia, že nabídli dokonalé repliky závoďáků a nešetřili na materiálech. Žádné ocelové rámy, žádné lacinější komponenty schované pod kapotu. Dospělým se tyhle věci můžou zdát racionální, ale oni si 125 nekupovali.
Príma článek ...někdy v roce 93, jsem jednu funglovku, této exotiky dovezl do ČR, prodala se někde kolem Havířova... ani čert neví, kde jí je dnes konec
1 reakce
Nikdy nepochopim pridanu hodnotu tych letmo uchytenych kolies,ci vpredu, ci vzadu, ci na motorke alebo bicykli...
14 reakcí