bmw_cerven




Goodwood Revival 2019: Velká jména na báječných historicích

Tahle prestižní akce, pořádaná každé září od roku 1998 na 3,81 km dlouhém historickém okruhu v Goodwoodu, přiláká každoročně přes 150 000 diváků, kteří v dobovém oblečení ze 60. let tři dny sledují závody historických aut a motocyklů. Letošní Barry Sheene Memorial Trophy byla opět plná známých jezdců, přičemž největší pozornost byla upínána na pilota, který ještě loni závodil v MotoGP – Daniho Pedrosu. Jak si užil historiky?

Kapitoly článku

Goodwoodský Motor Circuit byl otevřen v roce 1948 vévodou z Richmondu na již nepoužívaném letišti, které na jeho pozemku nedaleko Chichesteru na jihu Anglie postavila za 2. světové války RAF. Závody se zde jezdily až do roku 1966, kdy okruh přišel o závodní licenci od FIA/RAC poté, co vévoda odmítl dráhu obehnat železnými svodidly, jak vyžadovala nová pravidla. Když současný vévoda z Richmondu převzal panství po svém otci, vrátil do Goodwoodu řev motorů, ovšem těch historických. Od roku 1993 se zde koná Festival rychlosti, který o pět let později doplnil právě Goodwood Revival, mnohými považovaný za nejprestižnější klání historiků na světě, jehož součástí je i Barry Sheene Memorial Trophy – soutěž dvojčlenných týmů sestávající ze dvou závodů, jednoho v sobotu a druhého v neděli.

Do loňského roku se na startovním roštu objevoval mix slavných jezdců minulosti a současných závodníků superbiků a TT na ostrově Man, kteří si na víkend vzali volno ze svého běžného sportovního života. Drtivá většina z nich byla doposud anglofonní, ať už šlo o Brity (TT legenda John McGuinness, tovární jezdec WSBK Kawasaki Leon Haslam), Australany (několikanásobný goodwoodský vítěz a bývalý mistr světa 500GP Wayne Gardner, loňský vítěz Revivalu a dvojnásobný superbikový šampión Troy Corser) nebo Američany, mezi něž patří třeba trojnásobný mistr světa Freddie Spencer, jenž bohužel letošní ročník kvůli termínové kolizi s MotoGP v Misanu, kde měl své závazky, musel vynechat.

Troy Corser, Michael Dunlop, John McGuinness - samá hvězdná jména!

Letos společnost 14 vítězů Tourist Trophy s dohromady 84 vyhranými závody rozšířil další trojnásobný mistr světa, ovšem ze Španělska. Muž, který do svého odchodu ze světa MotoGP na konci loňské sezony šlapal na paty Valentinovi Rossimu jakožto nejzkušenějšímu pilotovi mistrovství světa, Dani Pedrosa. Po jednom titulu ve 125GP a dvou ve 250GP Dani coby tovární jezdec Repsol Hondy skončil v Top 6 celkem jedenáctkrát mezi lety 2006 až 2017 (třikrát byl druhý i třetí), když dokázal během svých 236 závodů v MotoGP 31krát vyhrát a 112krát stát na stupních vítězů. Pro letošek se Dani upsal rakouské KTM coby testovací jezdec, bohužel kvůli zranění se až do června za řídítka RC16 neposadil. Ovšem se souhlasem svého nového chlebodárce a dlouholetého sponzora Red Bull přijal nabídku jediného španělského týmu pravidelně se účastnícího Goodwood Revivalu, který patří Joaquínu Folchovi z Barcelony. Přesně tomu Folchovi, o jehož unikátní sbírce motocyklů jsme psali před dvěma týdny. Dani měl spolu s Joaquínem Juniorem, zkušeným goodwoodským matadorem, jenž zde loni na Manx Nortonu skončil 10. (to jsme byli v týmu spolu), osedlat dvouválcový Paton 500 z roku 1967, na němž Billie Nelson skončil o dva roky později čtvrtý v MS. Jenže rychlý, ale také choulostivý Paton při testech ve Španělsku začal haprovat, a tak tým do Sheenova memoriálu, konaného po oba dny za slunečného počasí (v Anglii neuvěřitelné!), nasadil opět spolehlivý jednoválcový Manx Norton 1962.

Původně plánovaný Paton začal stávkovat, tak duo Pedrosa/Folch startovalo na Manx Nortonu

Stejný typ motocyklu ze 30 týmů, které se dvou 25minutových závodů, během nichž se jezdci za řídítky střídají, nasadilo dalších 15. Startovní rošt strojů vyrobených do roku 1967 vedl kvartet muzikálních tříválcových MV Agust, stejný počet byl i Matchlessů G50. Po jednom kousku byly k vidění jednoválce Aermacchi (na tom jsem letos jel já), AJS a BSA Gold Star a dvouválec Hansen-Honda. Výčet strojů uzavírala dvojice BMW, Kaczor R 50 S pro duo Altendorfer/Corser a vám dobře známý RS 500 OL Special, na němž jel Sebastian Gütsch s rychlou dámou Mariou Costello.

Kvalifikace přinesla velké překvapení, když pole position při svém prvním startu v Goodwoodu získal maličký (161 cm) Richard Cooper na Manx Nortonu 1962, který sdílel se špičkovým pilotem 70. let Stevem Parrishem. „Mám rád rychlé okruhy, protože tam je moje výška výhodou,“ řekl mi nově korunovaný šampión britských superbiků, kde jezdí v sedle Suzuki GSX-R1000. O pouhou setinu pomalejší byli pravidelní účastníci Revivalu Ian Brain/Steve Brogan na dalším Nortonu a třetí MV Agusta letošního vítěze Supersport TT Leeho Johnstona, kterému dělal parťáka Jon-Boy Lee. Ten naposledy závodil před osmi lety a ještě na klubové úrovni a na Agostiniho replice seděl poprvé až v Goodwoodu! „Je to dost jiné proti Yamaze R6, na které jezdím normálně,“ smál se. „Musíte si sakra dávat pozor na brzdy, které moc nefungují a po zahřátí ještě vadnou. Ale ten okruh je skvělý a vidět tolik lidí oblečených jako v 60. letech je prostě fantastický zážitek!“

Pole position získal Richard Cooper (6), nejrychlejší MV Agusta byla třetí

Malý a velký, to přesně potom byla posádka Dani Pedrosa/Joaquín Folch, když první měří 158 cm (a váží 51 kg!) a druhý přesně o 30 cm více. Právě Daniho miniaturní rozměry byly tajným receptem, jak co nejlépe využít 50 koní jejich motocyklu – pouhá pětina proti tomu, na co byl malý Španěl zvyklý doposud…

Start do závodů je stylem Le Mans, jezdci tedy přebíhají dráhu. První polovina prvního závodu viděla hned po startu pětičlennou skupinku bojující o vítězství, z níž se však po chvíli oddělil Cooper a za ním Lee Johnston na MV Agustě. Následovala parádní bitva kolo na kolo, ale po čase přeci jen rychlá Italka začala získávat náskok, který jí vydržel i po střídání jezdců. Jon-Boy Lee tak dovedl MV Agustu k vítězství o 7,5 vteřiny před dalším goodwoodským debutantem, aktuálně nejrychlejším mužem Tourist Trophy a jejím několikanásobným vítězem Peterem Hickmanem na Nortonu, jemuž dělal parťáka malý britský šampión klasiků Sam Clews. Třetí skončili Glen English s Richardem Molnarem (též poprvé v Goodwoodu) na Matchlessu G50, o pouhou délku motocyklu před Peterem Bardellem a Jamesem Haydonem na stejném stroji.

Vítězná MV Agusta a Peter Hickman před Johnem McGuinnessem a Michaelem Dunlopem

Steve Parrish nakonec dovezl Norton, s nímž jeho parťák Cooper v první půlce bojoval o vítězství, na šestém místě, ale aspoň dojel, což se nedalo říci o třech ze čtyř MV Agust. Velcí adepti na vítězství Mick Grant/Gary Johnson „udělali“ motor ještě v tréninku a do závodů vůbec nenastoupili, Iana Simpsona s Jamiem Whithamem potkal stejný problém v prvním kole. Francouzský dvojnásobný mistr evropských litrových superstocků Silvain Barrier s majitelem týmu Barriem Baxterem měli větší štěstí, spojka jejich tříválce šla opravit, a tak v neděli mohli nastoupit do druhého závodu.

VIDEO: Sestřih prvního závodu

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Sylvain BarrierAutor článku na AermacchiJednoválcové Manx Nortony jsou sice pomalejší než MV Agusty, ale spolehlivějšíDruhá žena na startu Jenny Tinmouth na Hansen Hondě

V tom vyšel start nejlépe Clewsovi, jenž si na Nortonu vybudoval rychle dvouvteřinový náskok, ovšem potom Jon-Boy Lee chytil rytmus a už ve čtvrtém kole šla MV Agusta opět do vedení. Tři kola před střídáním jezdců musel poprvé v historii motocyklových závodů při Goodwood Revivalu vyjet na trať pace car poté, co Duncan Fitchett, týmový kolega Jeremyho McWilliamse, rozvěsil svého Nortona v první rychlé zatáčce, která má dva apexy a jede se na vytočenou čtyřku. Byl sice otřesený, ale jinak zdravý. Když pace car zajel, Lee Johnston zažehl v MV Agustě oheň, ovšem Richard Cooper není včerejší, a tak se okamžitě chytil a následovala opět krásná bitva, z níž nakonec sice opět vyšla vítězně Italka, ale o pouhou půlvteřinu. Následovali Brogan s Bainem, Hickman s Clewsem a jako pátý dovezl do cíle svůj stroj Dani Pedrosa!

Sam Clews na Nortonu nejdříve vedl, ale potom nátlaku rychlé MV Agusty neodolal

Ten Nortona přebíral od Folche na šestnáctém místě a během pár kol byl šestý, přičemž za zmínku určitě stojí parádní souboj se špičkovým superbikerem Eugenem Lavertym též na Manx Nortonu. Španěl se poté dostal na páté místo, na němž vydržel až do konce závodu, který byl odmávnut o dvě kola dříve poté, co TT specialista James Hillier po obrovském highsideru zůstal bez hnutí ležet na dráze. Z kombinace výsledků obou dní vyšla jako vítězka letošní Barry Sheene Memorial Trophy italská MV Agusta s piloty Lee Johnston/Jon-Boy Lee, duo Hickman/Clews s Nortonem skončilo o téměř deset vteřin na druhém místě, následované Bardellem a Haydonem na Matchlessu. Nádherné závody za parádního počasí a skvělé divácké kulisy!

Kompletní výsledky Barry Sheene Memorial Trophy
barry-sheene-memorial-trophy-2019.pdf

Závěrečné focení jezdců s Danim Pedrosou uprostředVítězové Johnston a LeeSouboj Eugena Lavertyho a Daniho Pedrosy okořenil druhý závod

VIDEO: Sestřih druhého závodu

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist