yamaha_demo_tour




Bude zima bude mráz

Děda mráz udeřil svou berlou i do našich zeměpisných šířek. Otázka zimního oblékání není samozřejmě nic nového. Řešili jí samozřejmě i naši předci. Prožívali tuto otázku možná důkladněji než-li v dnešních dnech. Ne každý měl tu možnost usednout od řidítek za volant vytápěného automobilu. Připravil jsem pro vás několik příkladů, jak se tato otázka řešila v motoristickém časopise z roku 1923 z kterého si dovolím citovat několik odstavců.Statě spíše praktické než módní, přichází jako na zavolanou. Vzory zde uvedené jsou po většinou anglické, leckteré zhotoví na zakázku i česká firma.

Kapitoly článku

V našich zeměpisných šířkách bývá téměř nevyužita zimní perioda k jízdám na motocyklech. Jest nesporno, že tato otázka souvisí z naším nepřiznivým podnebím v zimních měsících. Zimní jízdy poskytují tolik potěšení jako jízdy v létě, jsou však nové a zažívají se za jiných poměrů. Jest patrné, že zimní jízda konaná často na omrzlých a vlhkých cestách vyžaduje jednak zručného ovládání stroje a také opatrnou jízdu. Ale každý trochu zkušený jezdec se může i v této době svěřiti svému stroji bez jakékoli újmy. Motocykl nynější doby je velmi stabilním neboť jeho těžiště leží nízko u země. 

Motocyklista tedy musí být chráněn proti zimě a proti vlhku. Teplota, kterou má oblek udržeti jest zcela závislá na jezdci, někomu stačí oblek méně teplý, jinému nevyhoví. Avšak každý oblek musí zaručovati absolutní nepromokavost. 

Ovšem pro jízdu za suchého počasí, kdy není obavy před deštěm, postačí oblek teplý jako ochrana před blátem a kalužemi poslouží ochranné plechy přimontované ke stroji. Jezdec na otevřeném motocyklu je vystaven dešti sněhu a mlze, které se na obleku srážejí a pomalu ho prostupují. Jezdec musí být dostatečně chráněn. K tomu složí mnoho slouží mnoho speciálních součástek oděvu a obuvi. Dnes je vymyšleno mnoho druhů. Chceme alespoň některé popsati. První a nejdůležitější podmínkou je jest chrániti dokonale ruce a nohy, neboť bývají nejčastější příčinou nachlazení. Oboje musí býti udržovány v naprostém suchu a dostatečné teplotě a proto se nesmí příliš hleděti na parádu, jež zde není účelnou.

Není také potřebné, aby jezdec připomínal tajemného zakuklence nebo Eskymáka. I při některých neohrabanostech zimního vyzbrojení možno udržeti elegantní vzhled. Na trh bylo uvedeno mnoho skutečně pěkných jednotlivostí, jež dohromady dávají pěkný oblek.
I pro letní jízdy je radno užívati rukavic, ovšem tenkých nitěných, nebo slabých kožených aby se ruce udržely v čistotě.

Do zimy doporučujeme obléci silné kožené rukavice vyložené teplou podšívkou, nebo ovčí kožešinou. Přes ně doporučujeme převléci nepromokavé vrchní rukavice z olejovaného plátna s jedním či dvěma prsty. Jest důležité aby rukavice nebyly těsné neboť ruka je v nich poněkud sevřena a mohl by být zmenšen obvod krve v pažích. 

Další výhodnou ochranou jsou takzvané muffy jež se k řidítkům připevňují a do nichž se vsune ruka chráněná rukavicemi. Obyčejné rukavice se navlékají přes rukávy kabátu a stahují se řemínky, tak aby těsnily. Daleko nesnadnější jest chrániti před vlhkem nohy. Má-li se konati jízda za silných dešťů nestačí olejné boty, do nichž zatéká. Nýbrž se musí obléci holinky a chrániti se dlouhým koženým pláštěm horní konce bot před deštěm. Samozřejmě je nutné v tomto případě obléci krátké kalhoty, pumpky.(V článku jsou použity i novější fotografie)

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist