yamaha_demo_tour




Brno-Soběšiče 2010

Jízda do vrchu a výstava historických vozidel, označovaná stručně Brno–Soběšice, je tradičním počinem brněnského Veteran Automoto Clubu, který letos oslavil půl století existence. Do areálu brněnského Ústavu pro postiženou mládež s názvem Kociánka se každoročně sjíždí přes dvě stě padesát aut a motocyklů.

Letos se závod pořádá v sobotu 25. září

Na parkoviště před Královopolskou strojírnou přijíždějí první účastníci již před úsvitem. Vstříc paprskům ranního slunce z vleků a dodávek láskyplně vytahují vozidla, jejichž datum výroby nezřídka sahá až k počátkum minulého století. Na „Soběšice“ nejezdí pouze stále ti samí lidé se stejnými automobily a motocykly. Přijíždějí i čerstvě renovovaná vozidla a nováčci. Loni byla mezi startujícími mimo jiné původní Bugatti 37A, která zde v letech 1928 a 1929 sklidila velký úspěch, zvítězila tehdy absolutně. Za volantem sedával kdysi pan Miloš Bondy, dnes Bugatti řídí sympatická paní Jitka Masojídková. Milovníci těchto legendárních vozů mohli loni obdivovat také repliku Bugatti 35B od firmy Pure Sang pana Kleina, jehož piloti uváděli drifty bezchybně fungujícího automobilu v úžas všechny přihlížející. Raritních vozů mnohdy z počátku minulého století bývá ovšem na „Soběšicích“ bezpočet.                 


                 
Startuje primátor
První vozidlo každoročně slavnostně startuje primátor města Brna Roman Onderka krátce po jedenácté hodině dopoledne. Primátor akci poskytuje záštitu, stejně jako veletrhu a výstavě mladších veteránů Classic Show Brno, pořádané v rámci Autosalonu na BVV. Automobily jsou ovšem na „Soběšicích“ rozděleny do několika kategorií s omezením roky výroby do roku 1939, aby se udržela vysoká jakost a veřejnost mohla obdivovat skutečně hodnotné veterány. Toto na první pohled byrokratické opatření, které je ovšem běžné všude v zahraničí, má zásadní důvod. Nejen znalci totiž kvitují s povděkem, že účastníci nejsou na „Soběšice“ vpouštěni chaoticky s čímkoliv, ale že jsou byť pěkná mladší vozidla všeho druhu s nesmlouvavým úsměvem pořadateli hnána od bran. Každý návštěvník z řad laiků i zasvěcených tak může obdivovat pouze skutečně cenné historické unikáty. „Jsem velmi příjemně překvapen, že tady vidím vrčet a jezdit auta, která znám pouze z muzeí. Vůbec jsem to nečekal“, vyjádřil se loni jistý obchodník s auty, který do parku Kociánky dorazil s celou rodinou včetně psa, čímž splnil bezezbytku ideální představu pořadatelů o vzorném divákovi. Myšlenka přitáhnout rodiny i s nejmenšími dětmi je pro pořadatele jízdy „Brno-Soběšice“ zásadní. Nejen Brňané, ale i lidé z okolí si v rámci víkendového relaxu díky „Soběšicím“ připomínají, že naši předkové dokázali žít i bez současného spěchu a spotřebního diktátu.



Desítky motocyklů

Na „Soběšicích“ najde milovník jednostopých oldtimerů celou řadu domácích i zahraničních značek, neboť tato jízda se těší velkému zájmu motocyklistů všeho druhu. Ať už těch, kteří milují především rychlost, tak i těch, pro něž nehraje čas zásadní roli a milují hlavně požitek z jízdy krajinou, okořeněný často nasazováním spadnuvšího hnacího řemene bezmála stoletých strojů. Takový je například jihočeský muzejník Petr Hošťálek, který loni dorazil po ose na řemenové DKW ZM z roku 1927. „Jel jsem to pět a půl hodiny, po třiadvacítce, byla to krása“, pochvaloval si. Nebyl sám, kdo přijel z úctyhodné dálky. Mnoho jezdců na Arielech jelo z Plzně, další z různě vzdálených koutů celé ČR. Všichni se společným cílem – tím v Soběšicích.

                          
               

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist