ktm_srpen




Bistella 500 jde do aukce. Desetiválcový unikát se bude dražit na Retro Garáži

V sobotu 9. dubna se na výstavišti v Lysé nad Labem uskuteční další auto-moto veteránská burza a prodejní výstava Retro Garáž, největší veteránská akce svého druhu v ČR. Její součástí jsou pravidelně i živé aukce zajímavých veteránů, ovšem tentokráte se v ní objeví kus opravdu jedinečný – desetiválcová Bistella 500!

Desetiválcový Pérák alias Bistella 500 pořádně rozvířil nejen české motocyklové vody. Když jsme o tomhle díle mladého inženýra Marka Foltise otiskli na počátku prosince loňského roku velký článek, počty jeho zhlédnutí skákaly po desetitisících. A naprosto oprávněně, protože tahle motorka je prostě neuvěřitelná, stejně jako její tvůrce.

Náš tip

Bistella 500 - Přečtěte si vše o unikátním desetiválci

Co je na Bistelle tak unikátního? Motor, který trůní v jinak nezměněném šasi poválečného Péráku, lakovaném v zajímavé kombinaci zelené a slonovinové a prokládané linkami z plátkového zlata. Do podvozku Marek zasahovat nejenže nechtěl, on ani nesměl, protože potom by se mu nepodařilo to, co od začátku plánoval – dostat Bistellu legálně do provozu. Jo, tahle šílenost má papíry a registrační značku, takže s ní můžete normálně jezdit po silnici.

I když je asi jasné, že na pohodové klidné vyjížďky se normální Pérák bude hodit určitě víc. Bistella je hlavně o zážitcích, které jsou intenzivní. Jako pohonná jednotka tady slouží dvouhvězdicový desetiválec o objemu 500 cm3, přeplňovaný pěti Rootsovými dmychadly. Pokaždé, když tenhle motor vidím, tak se musím smát, jak neskutečně bláznivý tenhle nápad byl, a jaktěživo nepochopím, jak se Markovi mohlo podařit tohle celé po 2,5 letech intenzivní práce dotáhnout do zdárného konce.

„Tohle bych chtěl mít doma,“ řekne si možná někdo z vás. A teď může. Marek už má v hlavě další projekt, ale kvůli němu Bistella musí změnit majitele, a jak už jsme prozradili na začátku, stát by se tak mělo v sobotu 9. dubna v Lysé nad Labem na výstavě Retro Garáž, která se koná pravidelně 2x do roka, na jaře a na podzim. Ač první ročník proběhl relativně nedávno, v roce 2017, dnes je to již tradiční akce na veteránské scéně s pravidelnou návštěvností 3000-4000 návštěvníků. Unikátní na akci je především fakt, že se odehrává především v krytých pavilonech výstaviště, kde zcela zaplňuje tři velké haly, prodejci jsou ale samozřejmě i všude na zpevněných venkovních plochách areálu.

Retro Garáž má takové dva hlavní bloky. Prvním je klasická burza auto-moto veteránů, kde se volně prodává vše, co má spojitost s veterány, od literatury po celé automobily a motocykly, a své prezentace tady mají i veteránské kluby, které vystavují zajímavé exempláře, jež nejsou na prodej. Druhým blokem, zásadním a divácky atraktivním bodem programu, jsou aukce veteránů. Těch by se teď na jaře mělo sejít kolem 25. Probíhá to tak, že od rána si dražitelé mohou nabízené stroje prohlížet a zjišťovat informace od stávajících majitelů, a v 11 hodin se začíná dražit, a to většinou v blocích po 5-7 kusech, pokaždé se začátkem v celou hodinu. Co se bude dražit tentokráte, si můžete prohlédnout na webu Retro Garáže, stejně tak se tam dozvíte podmínky, za nichž se můžete aukce zúčastnit, a to jako kupující i jako prodávající. Těšit se můžete na pelmel československých motocyklů a automobilů od tradičních Pionýrů a Panelek v různém stavu přes zajímavé Stadiony, skútry Čezeta, „embéčko“ či Tatru 603 až právě po Bistellu 500, která by měla být zlatým hřebem celé aukce. Ta nemá stanovenou vyvolávací cenu a jsme opravdu hodně zvědaví, u jaké částky se ozve finální klepnutí kladívkem. Prozatím drží na Retro Garáži aukční rekord mezi jednostopými vozidly Jawa 500 OHC/01, která se vydražila za 905 000 Kč, a v autech se jedna Škoda 100 Deluxe prodala za 1 850 000 Kč. Tipnete si, za kolik půjde „do světa“ Bistella?

AKTUALIZACE 11. 4.: Bistella prodána!
Jarní Retro Garáž praskala ve švech a aukční bloky byly sledovány s velikým zájmem i účastí. Dražilo se fest a padaly vysoké částky. Nás samozřejmě nejvíce zajímalo, jak si povede Bistella 500, a ta svého majitele našla. Cena se nakonec vyšplhala na rovných 900 000 Kč! Rekordmanem aukce se ale stala meziválečná nákladní Tatra 13, jež se vydražila za více než dvojnásobek ceny Bistelly. Pro zajímavost uvádíme finální ceny vydražených motocyklů a automobilů:

Aukční blok 1 "lidovky od korunky"
[🔸] Jawa 05 Pionýr - 41.000 Kč
[🔸] Jawa 23 Mustang - 38.000 Kč
[🔸] Jawa 250/353 - 51.000 Kč
[🔸] ČZ 175/450 - 37.000 Kč
[🔸] Jawa 250/592 - 55.000 Kč
Aukční blok 2
[🔸] ČZ 125/453 De Luxe - 55.000 Kč
[🔸] ČZ 175/470 Sport - 55.000 Kč
[🔸] Čezeta 501 - 52.000 Kč
[🔸] Stadion S22 - 72.000 Kč
[🔸] Jawa 50/550 Pařez - 107.000 Kč
[🔸] Jawa 250/353 Normandie - 72.000 Kč
Aukční blok 3
[🔸] ČZ 150 C - 194.000 Kč
[🔸] Čezeta 502 - 105.000 Kč
[🔸] Jawa 100 Robot - 91.000 Kč
[🔸] Jawa 250/592 - 85.000 Kč
[🔸] ČZ 125 C - 220.000 Kč
[🔸] Bistella 500 (Pérák) - 900.000 Kč
Aukční blok 4
[🔸] Fiat 500 - 167.000 Kč
[🔸] Škoda 1100MB De Luxe - 490.000 Kč
[🔸] Lada Nova 2105 - 290.000 Kč
[🔸] Škoda 100L - 300.000 Kč
[🔸] Tatra 13 - 1.810.000 Kč
[🔸] Tatra 603 - 1.265.000 Kč
[🔸] Peugeot 201 - 110.000 Kč
 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist