4x TURBO. Velký test přeplňovaných šíleností z 80. let aneb Ať vás tlak provází!
Text: Jeff Ware | Překlad: Jan Rameš | Foto: Keith Muir, Heather Ware | Zveřejněno: 31.3.2021 | Zobrazeno: 30 684x
Text: Jeff Ware | Překlad: Jan Rameš | Foto: Keith Muir, Heather Ware | Zveřejněno: 31.3.2021 | Zobrazeno: 30 684x
Prešli dva roky, na deň presne a nové turbomotorky na trhu stále nemáme
Článok super!
Jezdil jsem v Hondě turbo s časováním ventilů, jak v rákosí luplo holaj duša, výhoda: měla čtyři kola.
V 80. letech bylo technické řešení přeplňováním v plenkách, bude se jistě hodit v blízké budoucnosti. Už teď tu plno kňákalů kvičí nad downsizingem. Pokud bude stále euronorma pro čistotu spalin na kila, bude turbo opět v módě.
Byl jsem v té době příliš malý, abych viděl dál než do Týnce... Tyto super stroje nejsou slepou uličkou, ale přímo slepou dálnicí. Je ale moc fajn, že v té době byl někdo schopen financovat takovýto vývoj a dokonce něco takového i "sériově" vyrábět. Smekám a závidím každému, kdo se na něčem takovém mohl svést. Protože však i mých 41 kilowat postačuje k naplnění těla adrenalinem víc než občas potřebuji, pouze respektuji existenci těchto ďábelských strojů, které jsou však na silnici nevhodné Do sbírky a na občasné svezení na okruhu však dobré.
no nevím.
svého času se prodávalo Maserati GT3200, šestiválec biturbo. Tehdy nebyly žádné kontroly trakce, takže většina těch aut dříve nebo později skončila ve škarpě. Prostě to zabralo v zatáčce a bylo. Krouťák je sviňa. Jak se to jako řeší na motorce? Proto mám za to, že ta Kawa H2 má kompresor. Dneska už by to asi kontrola trakce asi taky zvládla, ale něco podobného před lety nebylo...
Jinak se mi líbí ta rozpolcenost. Downsizing? Hrůza děs, nakonec se dožijeme přeplňování u motorek... a potom: jéžíšmarjá toto jsou ještě staré poctivé stroje, to už se dneska nedělá...
mea culpa, to Mase bylo V8:)
To XJ fakt vypadá, jako Star-trek. Kdysi jsem ho málem koupil. Nakonec jsem měl XJ 650 bez turba a asi jsem udělal dobře. (autor se podivuje nad použitím kardanu, přitom sám uvádí, že je to poskládanec ze zbytků fabriky) Za mě jednoznačně vede GPZ. To je prostě motorka !
2 reakce
Krasny clanek, diky za nej!
Z zadnou z tech motorek jsem se bohuzel nikdy nesetkal, ale je dobre, ze vznikly. Z hlediska evoluce motorek sice jako trochu slepa cesta, ale stejne je to nadhera. Kazdy vyrobce, ktery se pokusil jit trochu jinou cestou, byt z diskutovatelnym vysledkem, ma muj obdiv....
Jinak docela by me zajimalo, kolik se techto motorek celkem prodalo....
Pěkný článek o krásných motorkách.
Měl jsem to štěstí že jsem tu kawu (US verze) 3roky měl a jezdil Do 5500 otáček to byla normální motorka a pak vám to dala všechno na jednou prostě ve 130km/hod nádherná akcelerace až do 210km, pak už zase normálně. Podvozek mi sice připravil pár horkých chvilek, ale zase boční vítr na vás neměl žádný vliv a zvukový projev byl nádherný. Dodnes vzpomínám, tenkrát jsem jí prodal za 70tis.
1 reakce
"Kawa se ani zdaleka svou ovladatelností nemohla přiblížit Hondě CX650. Jenomže letěla tak, že vám to bylo jedno…"
presne proto mam Kawasaki resp. ovladatelna je paradne, ale tomu nerozumim, rozumim tomu, ze to leti 299+
Článek super, za mě GPZ... Customizéři = úpravci?
Pěkné povídání o pěkných starých veteránech.
Turboéra pčijde znovu :) je to otázka pár ler max.
Skvělý článek a úchvatných strojích. A ta Kawa je naprostá pecka
..opět
Krásné počtení, úplně jsem se zasnil
Super vsechny. Beru kawu. To byla doba.
Nádherné čtení
CX650 som vo svojich "socialistickych" moto zaciatkoch skladal ako model 1/12 od Tamyi a bol som z nej uplne paf aj ked to bol len model. Teto clanok ma tak potesil, ze mi normalne stupol pulz a vyplavil sa mi adrenalin... vyborne napisane :)
2 reakce
Hezký počtení k odpolední kávě
Pobavilo!
Nádherná nostalgie,díky za článek.Takové by tu mohly být každý týden Vím že dnešní motorky jsou vším jinde,ale za mě...tohle byly ještě mašiny s duší a měl by si každý zkusit co to je řídit osmdesátkovou bestii
2 reakce
Parádní počtení!!!
Super clanek, mel jsem Kawu, byla uzasna. Chybi mi tu ale Suzuki v US verzi S3 s vyklapecim svetlem, ta byla v te dobe jako zjeveni. Akorat to svetlo neslo na povel ale hned po nastartovani se otevrelo, neslo jet se zavrenym, kamarad ji mel, pak boural a predek kapoty byl drazsi nez cela motorka, nevim ale problemy s ni nebyly jak se v clanku popisuje, na to jsme meli Yamahu RD 500 :) ale kdyz jela tak nam vsude stacila....ach jo, to byla doba....
Motorky na kterých jsem nejel, motorky na kterých ani nepojedu a tak je fajn, když je to zábavně napsaný a člověk se článkem baví
Motory s turbem nebo kompresorem jsem měl vždy rád a pokud to přeplňování není nijak drastické,tak je to výborná volba bez omezení životnosti motoru Krásné hračky
Pecka čtení
Super článek Zúžil můj výběr jen na dva stroje. Takže buď CX650 nebo GPZ
Vzpomínám si na článek z té doby o některé z těchto turbo motorek. Nejspíše to byla Kawa nebo Yamaha. Testér to popsal velmi jednoduše. 3000 ot, nic. 5000 ot, stále nic. 6000 ot, sedím na raketě.
Youngtimer, roky 80 boli super., vtedajšie motky mali čo to do seba. jednu vlastním, nie s turbom ale i tak mám po prevezení úsmev na tvári a pocit? to sa musí zažiť.