husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha XVS950A Midnight Star

Kapitoly článku

Jízdní dojmy č.1

Při usazení na stroj máte dojem, že stačí pár centimetrů a sedíte na zemi. Široce rozevřená řidítka umocní pocit, že držíte v ruce velkou motorku a hlubší bublání z výfuku ten pocit ještě podpoří. Na místě se nijak velké vibrace nekonají, takže „chlapácké“ vibrování čekám za jízdy. Ať to zkouším jakkoli, nikde je pořádně necítím. A to i přes vynechání vyvažovacího hřídele a pevnou montáž motoru do rámu. Sem tam se sice lehký náznak vibrací objeví v řidítkách, či plotnách pro nohy a na nádrži, která je na gumových silentblocích, ale pořádně se zatřepe maximálně při startu. Abych pravdu přiznal, čekal jsem něco jako na MT-01. V tomto ohledu se cítím skoro zklamán. Jinak v podstatě jen člověk žasne, jak je motor skvěle vyvážen a jeho pravidelný chod to jen potvrzuje. Nevím přesně, co by na tom nepravidelně rozloženém zapalování mělo přesně být. Možná si každý představujeme vibrace trochu jinak.

Jízdní dojmy č.2

Skoro litrový véčkový motor chytá při škrtnutí o startér. A na místě je slyšet přidušené bublání z koncovky. Překvapí velmi lehký chod spojkové páčky a také dunivé zapadnutí jedničky. Ovšem zvuk, který označuji za dunivý, by se u starších modelů či „konkurence“ považoval skoro za neslyšný. Vše jde velmi lehce a řazení stylem pata/špička po pár kilometrech přejde do krve.
Motor se překvapivě hladce vytáčí až k horní hranici, kdy od něj přichází signál o velmi vysokých otáčkách. Zátah je rovnoměrný a skoro až příliš plynulý na tento typ stroje. Přesto má člověk pocit, že by to mělo mít pár Nm navíc, aby bylo rozpohybování té hmoty o něco svižnější. Navíc když srovnám největší Midnight Star 1900 a tuto 950tku, pak v ovladatelnosti a lehké manipulaci se mi jevila 19tka jako o stupeň lepší. Menší a drobet lehčí „devětpade“ se tváří oproti většímu sourozenci v tomto ohledu mírně těžkopádně. Jenže po zažití a pár kilometrech vám to skoro nepřijde. Člověk si to musí v hlavě srovnat - co od této kategorie očekává a jak s daným projevem naloží. Také je dobré pamatovat si při zastavení, že s tímto cvaldou se budete bez motoru těžko obracet do kopce nebo dokonce ho nutit couvat jen s pomocí své fyzičky.
Podvozek dává solidní a jasně čitelnou odezvu až do chvíle, kdy dojde ke kontaktu jedné či druhé plotny se silnicí a za vámi začnou létat jiskry z výměnných sliderů na plotnách. (Kolega mi tvrdil, že jet za mnou v zatáčkách je jako stát ve slévárně). V podstatě je tam ještě nějaká rezerva, kdy se mohou plotny sklopit, ale pak náhle přichází do kontaktu se silnicí i držák stupaček, který je opravdu dost nízko, a stroj s vámi dostane kopanec a nemilosrdně vás vykopne z oblouku. I tak po překontrolování možnosti pneumatik chybí k okraji ještě cca 2 cm. Takže kdo shodí plotny bude si moct užít náklonu daleko více, protože i při tomto se stroj chová stabilně. Jen doufám, že ti, kdo si ho pořídí se do takové situace nedostanou, protože já jsem se snažil stačit kolegovi na silničním stroji. Brzdy v mém hodnocení mají pouze průměrné hodnocení, hlavně kvůli přední brzdě. Té chybí ráznější účinek a absence druhého kotouče je možná znát. Zato zadní brzda je vynikající a její účinnost je mohutná. Chce to jen zažít si pedál jak v autě a jeho rychlý náběh.

Cestování

Tyto stoje by měly být určeny především pro brázdění dlouhých rovných úseků s kvalitním asfaltem konstantní rychlostí - prostě americký styl. U nás to moc praktikovat nejde, ale přesto jsem na tomto stroji najel za dva dny skoro 900 km ve dvou a musím obdivovat spolujezdkyni, že to vydržela. Je pravda, že jeden den jsme dali 650 km a ke konci už solidně protestovala. V podstatě se jí nedivím, protože dozadu na takovou štreku by mě nikdo nedostal minimálně bez zadní opěrky. Mě začaly brát záda mezi lopatkami po cca 350 km v kuse. Ale to je určitý nezvyk v posazu a širokých řidítek. Do té doby jsem nepociťoval v podstatě nic nepříjemného. Krom minimální ochrany před nepřízní počasí.
Spotřeba se ustálila na 6L /100 km. Což při 17L nádrži vychází na pohodových 250 km s dostatečnou rezervou. Což si myslím je taky nejvyšší čas zastavit, jít se protáhnout a porovnat „naklepané řízky“. Také musím doporučit zcela zásadně nějaké brašny nebo alespoň tankvak, protože na stroji není ani malý nosič, kam by šel přidělat batoh či nějaká brašna. Ale prvotně to bude stroj pro jednoho a rolka na zadním sedle bude vyhovující.

Závěr

Kvalitou výborný stroj, který svým designem nabízí začlenění mezi velkoobjemové stroje. Částečně pokrývá poptávku po střední kategorii cruiserů, ale rozhodně bych ho nepasoval do kategorie pro začínající či nejmladší vyznavače tohoto stylu, kde podle mne na trhu chybí objemy kolem 600 ccm. Nicméně i na naše poměry jde o velmi zajímavou nabídku od renomovaného výrobce, která se solidně řídí a výborně vypadá. Každopádně jde o zajímavý počin na rozrůstajícím se poli cruiserů.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist