globalmoto_duben_nolan




Yamaha XV1900A CFD

Yamaha XV1900A pro nás není v redakci rozhodně neznámou. Koneckonců světlo světa spatřil Midnight Star již v roce 2005 a od té doby se řítí na dvou kolech po celém světě v opravdu velkém stylu. O to více jsem byl v letošním roce potěšen, když výrobce avizoval i pro evropské trhy cestovanější variantu s čelní kapotáží a sadou bočních kufrů. Yamaha si v této kategorii vždy razila vlastní cestu a na tomto motocyklu je to opravdu znát. Ve verzi „Casual Full Dress“ tak doslova impérium vrací úder. Na poli velkých cestovních motocyklů sází výrobce s tímto modelem na osvědčený proudnicový design, který je pro Midnight Star již řadu let nezaměnitelným poznávacím znamením.

Kapitoly článku

Již samotná základní verze si žádá zaslouženou pozornost, avšak s tzv. plnou polní se tento motocykl pasuje na úplně jinou úroveň. Rázem před námi stojí plnohodnotný velký cestovní cruiser, který bude velmi ochotným společníkem na mnoho kilometrů. V základu jde přitom o identický motocykl naprosto totožný se základní verzí, avšak opravdu nenásilnou a především funkční úpravou dovybavený o tento epesní kabátek v cestovním ražení. O to více se cení fakt, že nejde jen o narychlo spíchnutý doplněk, ale o plnohodnotnou výbavu, která navíc zapadá bezchybně do celkové mozaiky jak zadnice urostlé selky na dobře tvarovaný dvouválcový hrnec.
i
V případě zájmu o CFD logika peněz vítězí a alespoň v našich končinách bude zřejmě každý zájemce o tento motocykl odjíždět se zvýhodněnou nabídkou v „plné“ výbavě. V případě zájmu však lze dokoupit i jednotlivé díly samostatně. Přední kapotáž již od základu počítá s možností audio soustavy, ale ta zde bohužel chybí a bohužel ani Yamaha v rámci příplatku toto příslušenství nenabízí. Pokud vás tedy neuspokojí stejně jako nás pouze šum okolního větru a výhled na krásně překryté, avšak prázdné otvory pro reproduktory, záhy začnete řešit co s tím. Já na rozdíl od vás jsem zas tolik času pro tento motocykl neměl, ale doporučuji směřovat pozornost za velkou louži do tamních internetových portálů. (např. zde). Paleta možností je značná a v řadě úprav jde i za hranici běžných představ a peněženek.
Ačkoliv se názory na tento motocykl liší, pravdou je, že vzhledově jde opravdu o netradiční záležitost, která se nedá přejít mávnutím ruky. Velice futuristicky a dominantně působí na motocyklu obrovská uvnitř dělená svítilna s čirou optikou, která spolu s vrchním krytem, který je v této verzi schován pod kapotáží působí velice netradičním dojmem. Za snahu o klasiku můžeme naopak označit nádrž s tradiční kapličkou v náležitém retro stylu, která je doplněna o menší LCD panel s počítadlem kilometrů, kontrolky, klasický otáčkoměr a ukazatel paliva.
Co je třeba vyzdvihnout a ocenit, je technické provedení ať už samotných detailů (např. zadní světlo a blinkry), ale především rámu s podvozkem a samozřejmě techniky kolem motoru a vstřikování. Z pohledu jezdce a pohodlí jde v této verzi o naprosto bezproblémovou záležitost, která především na dlouhých tratích rozhodně neunaví. Usazení na velkém dobře tvarovaném sedle s rukama na širších řidítkách, lze jen stěží něco vytknout. Co je třeba vyzdvihnout a u Yamahy je vyvedeno opravdu k dokonalosti, již od dob motocyklů řady Drag Star Classic, jsou plošinové stupačky s dostatkem prostoru pro nohy a řazením špička-pata.
Z hlediska spolujezdce je zde díky rozměrům celého stroje opravdu dost místa, ale pro dokonalost usazení na delších tratích by se zcela jistě hodila opěrka. I přes na první pohled pevné uchycení bočních kufrů, je jejich demontáž, jak je doufám patrné i z okolních obrázků záležitostí jen několika vteřin. To oceníte především v místech s menším prostorem, či výpravách s přáteli, kde není o několik strojů pohromadě v malé garáži často nouze.
Ovládací prvky jsou dostatečně přehledné a tak ani v průběhu let nebylo třeba něco výrazněji na tomto poli měnit. Co lze však určitě vytknout, je umístění spínací skříňky až za řidítky v krytu světla, což je z pohledu jezdce v tomto podání stroje, navíc s dodatečnou kapotáží opravdu dost daleko. V průběhu let tak příliš detailů změnu neprodělalo. Přepracovaný je tak na první pohled pouze přední blatník. Na svém místě tak zůstaly i paprskové ráfky “loukotě“ a použité rozměry a míry pneumatik, které dotvářejí celkově impozantní vzhled, stejně tak jako mohutný řemen sekundárního převodu.
Srdcem testované XV1900 Midnight Star je již řadu let vzduchem chlazený V-twin 48° OHV se 4 ventily na válec o celkovém objemu 1 854 ccm. Maximální výkon se pohybuje kolem 90 k při 4750 ot/min, ale vězte, že to v tomto případě zas není tak důležitý parametr. Hlavní roli v zážitkovém spektru, zde hraje mohutný krouťák patrný již od minimálních otáček, jehož maximální hodnota se ustálila na hranici 155 Nm při 2500 ot/min. Kvůli přísným emisním limitům je stroj mimo jiné vybaven i dvojicí zapalovacích svíček na válec a třícestným katalyzátorem s lambda sondou. Přísun pohonné směsi zajišťuje elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo.
Motor je umístěn v dvojitém kolébkovém rámu a odpružení zadního kola je řešeno přes klasickou kyvnou vidlici s centrální pružící jednotkou. I přes mohutné rozměry, především délku 2580 mm a hmotnost 360 kg (včetně náplní) si motocykl zachovává překvapivě přijatelnou ovladatelnost. Na tanečky při parkování v garáži si dokážu sice představit i střízlivější kandidáty, ale v porovnání s konkurencí, jde myslím stále o přijatelný kompromis, už jen s přihlédnutím k objemu a celkovým parametrům.
Mohutný startér má s motorem opravdu co dělat a dává si chvíli jakoby na čas, ale nakonec zvítězí a vibrující srdce se s náležitým hřmotem rozeběhne. S každým otočením plynové rukojeti získáváte pomalu nad strojem jistotu. První okamžiky jízdy jsou z pohledu jezdce spíše neohrabané, ale s přibývajícím počtem kilometrů získáváte pocit bezpečí a ztrácíte prvotní respekt z mohutného agregátu. Brzy zjistíte, jak je tento motocykl až překvapivě dobře ovladatelný a se stoupající ručičkou tachometru „ztrácíte“ podvědomě jedno kilo za druhým. Stroj reaguje na vaše pokyny opravdu bez zaváhání a vzhledem k cestovně koncipované výbavě se s ním dá jet oproti běžné verzi i v náležitém tempu bez sebemenší ztráty komfortu. Není tedy divu, že plošinové stupačky se v zatáčkách dost často hlásí. Nicméně nejedná se o žádný extrém mimo zavedenou praxi v této kategorii motocyklů.
O to příjemnější je odezva od pětistupňové převodovky, která zde pracuje s příslovečnou japonskou precizností. Převodovka je nově vybavena u všech modelů XV1900 rovněž „antihoppingovou“ spojkou, což se u tohoto objemu určitě cení. Přílišného řazení se však není třeba obávat. Motor má v podstatě tolik síly, že dokáže plynule zrychlovat téměř z libovolného rychlostního stupně bez výraznějšího zaváhání, takže pokud se hodláte spíše kochat krajinou, nebude příliš co řešit. Vzhledem k dodatečné kapotáži, není s tímto motocyklem problém bez větších potíží atakovat maximální rychlost kolem 180 km/h, avšak v praxi si budete užívat spíše asi rovnější úseky v méně hektickém tempu, které koneckonců i lépe vystihují celkové pojetí tohoto motocyklu.
Délka a rozvor přináší dopředu XV1900A určitý handicap v průjezdu zatáček, nicméně podvozek a odpružení vše v hojné míře kompenzují, takže při troše úsilí si lze užít s tímto motocyklem i takto dimenzované trasy. Výhrou však bude zcela jistě silnice s kvalitnějším povrchem, protože naladění podvozku je spíše měkčí a komfortnější. Obecně motocykl netrpí přehnanými vibracemi, což se myslím v tomto objemu a proporcích cení. Celkově lepší vlastnosti v tomto ohledu zajišťují na obou stranách motoru boční stabilizátory.
Nově je rovněž XV1900 nabízeno ve všech variantách s UBS (Unified Brake System), který umožňuje jezdci lépe dávkovat brzdný účinek celého stroje přes přední páku brzdy. Jinak i nadále zůstávají vpředu osazené dva plovoucí kotouče o průměru 298 mm s čtyřpístkovými třmeny, které vše zvládají na jedničku a všechnu tu hmotu náležitě usměrňují. Zadní 320mm kotouč s jednopístkovým brzdícím třmenem v rámci všech těch změn při samostatném použití lehce pokulhává, ale při razantnějším sešlápnutí a jako zdatný doplněk velice účinného systému vpředu funguje rovněž spolehlivě.
V průběhu kratšího testu jsem s motocyklem bez sebemenších problémů najezdil 414 km s průměrnou spotřebou 7,3 l/ 100 km. Přes počáteční zákonitý respekt z takto koncipovaného stroje, je následné hodnocení, až na pár drobností ve skrze pozitivní. Yamaha s příchodem tohoto modelového provedení dokáže myslím na trhu zdatně konkurovat řadě podobně naladěných motocyklů a to nejen o chlup příznivější cenou. Mezi konkurencí se jedná podle mého názoru o jeden z nejlépe ovladatelných strojů v této kategorii. XV1900A CFD je aktuálně na trhu v max. výbavě za cenu 474 990 Kč.
Obsah výbavy a ceny pro lepší orientaci:
Znamená to tedy příplatek 65.000 Kč vč. DPH oproti standardnímu „holému“ modelu XV1900A 2013, jehož cena je 409.990 Kč vč. DPH.

Obsahem balíčku za 65.000 Kč vč. DPH je:


Obsah sadyCeny vč. DPH
Boční kufry55 477 Kč
Montážní sada kufrů9 229 Kč
Sada zámků5 058 Kč
Čelní kapotáž47 908 Kč
Montážní sada čelní kapotáže8 619 Kč
Kouřový plexi štít5 361 Kč
Celkem131 654 Kč

Pokud si tedy zákazník objedná motocykl i s CFD výbavou, získá za 65.000 Kč vč. DPH originální příslušenství Yamaha v hodnotě 131.654,81 Kč vč. DPH
Samozřejmě zákazník si může zakoupit jenom část sady (viz. výše jednotlivé položky).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ technické provedení
+ celkový design
+ použitá technika a mohutný motor


- umístění spínací skříňky
- pouze příprava pro audio


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist