globalmoto_duben_nolan




Yamaha XT660Z Tenere

Kapitoly článku

Jízda

Ale dosti teoretizování a vzhůru do sedla!! Sedlo samotné je pohodlné, pozice za řidítky přirozená. Řidítka s hrazdou působí solidně, kryty rukou z originálního příslušenství by se ale určitě hodily, už jen pro dobrý pocit. Já osobně bych snesl řidítka o kousek výš, měřím však bezmála 2 metry a standardně vzrostlí jezdci nejspíš s výškou řidítek nebudou mít žádný problém. Po otočení klíčku v zapalování předvede přístrojový štít malou světelnou show, která však u současných motocyklů se vstřikováním není nic neobvyklého. Během pár sekund je motor připraven a tak mačkám tlačítko startéru. Motor stratuje bez otálení a jeho akustický projev na volnoběh je spíše rozpačitý, od takové motorky bychom jistě čekali jadrnější zvuk. Zlepšení nepřinesou ani vyšší otáčky, na druhou stranu, na výlety do přírody je tichý výfuk nespornou výhodou, přesto na případné zájemce čeká již zmiňovaný tlumič Akrapovic.
Spojka, ač mechanická, má lehké ovládání. Ihned po rozjezdu se projeví snadná ovladatelnost a subjektivní lehkost „Ténerky“. Tu oceníte zejména v městském provozu, kde se proplétání mezi auty stává hračkou i díky vysokému a vzpřímenému posezu, který jezdci dává dobrý přehled o dění okolo a také díky pružnému motoru. Tedy pružnému od nějakých 3 tisíc otáček nahoru, pod touto hranicí se motocykl sice je schopen pohybovat, ale snahám o akceleraci se motor brání klepáním a je lépe odřadit. Jakmile se však ručička otáčkoměru přehoupne přes trojku, motor lieárně a nezákeřně zrychluje až ke hranici 6 a půl tisíce otáček/min. kde začne poněkud vadnout, aby mu vzápětí vystavil stop omezovač otáček.

Vše doprovázejí pro jednoválec typické vibrace, které jsou v tomto případě dobře utlumené a rozhodně snesitelné i při delší jízdě. Pro provoz ve městě přijde jistě vhod i poměrně komfortně nastavené odpružení, které vyžehlí víka od kanálů i třeba tramvajové koleje. Zde je také třeba zmínit vynikající zpracování, které je patrné už na první pohled. Ale ani při takové zkoušce, jakou je třeba jízda po schodech se z motocyklu neozávají žádné nepatřičné zvuky. Žádné rachtání, rány ani drnčení, vše drží pevně a přesně na svém místě. Za to zaslouží Yamaha potlesk! Výkon 48 koní je v městském provozu také dostatečný, stejně jako slušně odstupňovaná pětistupňová převodovka, která řadí přesně a tiše. Jakmile však „Ténerka“ opustí město, skromný výkon motoru se připomene.
Já jsem měl možnost přímo porovnat novou Yamahu Tenere s její předchůdkyní, konkrétně velice zachovalým strojem z roku 1994. V projevu motoru a jeho výkonech prakticky není rozdíl. Nový model má snad trochu více točivého momentu v nízkých otáčkách. Ale díky tomu, že původní Tenere se ve vyšších rychlostech v zatáčkách poněkud vlní a ani ostřejší brzdné manévry nejsou kdovíjak jisté, jejímu jezdci se bude výkon motoru zdát tak akorát dostatečný.
Oproti tomu letošní model nabízí o několik tříd lepší jízdní vlastnosti. Tvrdší a jistější odpružení a zejména tuhý rám a vynikající brzdy, kde k ovládání té přední stačí práce jednoho prstu, přináší velikou dávku jistoty a přesné ovládání v téměř každé jízdní situaci. A v ten okamžik jezdec zatouží mít k dispozici alespoň o pár koníků navíc. Motorka se pohotově skládá do zatáček, pevně se drží požadované stopy a ani série „překlápěček“ jí nečiní potíže, potud jezdci poskytuje dostatek jízdní zábavy i na klikatých okreskách. Jakmile se však rychlost přehoupne přes stovku, motoru se do další akcelerace už příliš nechce, nemluvě o jízdě ve dvou nebo cestování s plně naloženým strojem. A dálnicím by se měla Tenere vyhnout úplně. Větrný štítek odvádí svou práci na výbornou, i při dosažení maximální rychlosti okolo 160kmh je nápor vzduchu stále velmi dobře snesitelný. Avšak motor se subjektivně trápí už při našem dálničním maximu, tedy 130kmh, kdy točí 5 tisíc otáček. Zde by jistě přišla vhod šestistupňová převodovka, kterou by jistě nejeden jezdec ocenil díky kratšímu odstupňování jednotlivých rychlostí i v běžném provozu.
Ovšem „Ténerka“ zcela jistě nebyla stvořena pro dálniční honičky a tak se pojďme podívat do terénu, kam se s ní pokusí zamířit asi každý majitel. Rychlý průjezd polní cestou potvrdí kvality dvojitého ocelového rámu, které jsme ocenili už na silnici. Motorka se nekroutí a velmi dobře se vodí i ve vyšších rychlostech. Odpružení je i přes svůj komfortní charakter dostatečně tvrdé na to, aby se stoickým klidem pobralo menší skoky. Své limity má dle očekávání přední vidlice, sérii nerovností rychle následujících po sobě nestíhá a jezdec má hned plné ruce práce s odskakujícím předním kolem. Ovšem při běžné, „turistické“ jízdě to není nic dramatického, neklid se objeví až při tvrdším zacházení a jezdci s vyššími terénními ambicemi přeci jen budou při výběru motorky brousit mezi stroji jiných kategorií. Pokud při svých cestách narazíte na obtížnější terénní pasáže, můžete zůstat v klidu. Pružný a nezáludný motor, slušná světlá výška 245mm i dobrá ovladatelnost jsou na vaší straně. Ovšem nevydávejte se mimo silnice po dvoudenním dešti na jinak skvělých, sériově montovaných pneumatikách Metzeler Tourance, jako jsem to udělal já. Boční plastové „padáky“ sice vydrží hodně, jak již bylo zmíněno, nicméně boj s 200kg vážícím strojem (mluvíme o natankované motorce) na povrchu svou adhezí připomínající uježděný sníh nemůžete vyhrát…

Závěr

Sečteno a podtženo, nová Yamaha XT660Z Tenere je motocyklem, který plní to, co jsme od něj očekávali. Atraktivní vzhled, vynikající dílenské zpracování, dobré jízdní vlastnosti na silnici a do určité míry i mimo ni. Na druhou stranu ale také zjevná snaha postavit motorku atraktivní a zároveň levnou. Oficiální materiály Yamahy jí prezentují jako nekompromisní cestovatelský stroj, se kterým se budou drsní dobrodruzi vydávat do nejodlehlejších koutů světa. Tomu napovídají i některé detaily, jako je třeba vlečné oko nebo „lešení“ pro umístění navigačních přístrojů. Dokonce by tomu odpovídala i kvalita provedení celé motorky, slibující vysokou spolehlivost. Jak by se ale elektronické vstřikování a celý motor-management tvářil na benzín v centrální Africe nebo na dálném východě je otázkou. To je ale daň za stále přísnější emisní limity a pro takové extrémní cestování je nutno sáhnout po starších a jednodušších strojích.
Většina cestovatelů tak nejspíš bude „Ténerku“ prohánět po Evropě, potom je ale otázkou, jak se budou tvářit na výkon motoru a pětistupňovou převodovku. Nakonec se tak nová Yamaha Tenere stane nejspíš spolehlivým a univerzálním motocyklem pro každou příležitost. Přes týden vás s bravurou odveze přeplněným městem do práce, o víkendu si zařádíte v lehčím terénu či při troše skromnosti na kvalitní klikaté silničce a na letní dovolenou naložíte kufry a přítelkyni, se zatnutými zuby přetrpíte pár hodin na dálnici, abyste se poté mohli s vervou vrhnout do zdolávání alpských průsmyků. Kdo touží přiblížit se pouštním větrem ošlehaným chlapíkům z reklamních prospektů, může vyrazit třeba do rumunských hor. Pokud od motorky očekáváte tohle a k tomu toužíte po originálním a drsném image, jste u Yamahy na dobré adrese. XT660Z Tenere může být vaše za 189.900 Kč, což se zdá být adekvátní cena za tak solidní a univerzální motocykl.

Informace o redaktorovi

Michal Moucha - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist