yamaha_demo_tour




Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser

Kapitoly článku

Podobně jako například BMW, má nyní i Yamaha v kategorii velkého cestovního endura i model koncipovaný opravdu pro náročné dobrodruhy. Tímto provedením motocyklu má tak mnoho cestovatelů přípravu před náročnější cestou o trochu jednodušší, jelikož disponuje prvky, které by beztak nejspíš model v základním provedení zcela jistě dodatečně obdržel. Osobně se vracím v rámci redakčního testu k XT1200Z po dvou letech. Motocykl tedy pro mě není rozhodně neznámou a jsem opravdu zvědav, jak se na celek promítnou avizované změny v tomto provedení.
Již na první pohled je opticky štíhlejší. Když opomenu výraznější vizuální přitažlivost, potěší především kluzná hliníková deska a černé hliníkové chrániče rámu, zadní brzdy a samozřejmě kardanu. Pozměněný svěží vzhled má na svědomí především řada pěkně zpracovaných karbonových dílů. Konkrétně boční panely s hliníkovou mřížkou, ochrana přední vidlice a detaily přispívající k ochraně rámu před jezdcovou nohou. V testované verzi Premium obdržíte navíc laděný výfuk Akrapovič, boční kufry včetně montážní sady a jako třešničku na dortu přídavná mlhová světla.
Kufry a jejich usazení je totožné s těmi ve verzi, kterou jsme testovali již před dvěma lety. Ačkoliv jsou prezentovány jako „hliníkáče“, není tomu tak zcela. Hliníkové jsou především bočnice a víko. Jejich rám a okolní šasi včetně uchycení na nosič je tvrzený nylon. Kufry jsou velice precizně zpracovány a fungují na výbornou. Při jízdě v terénu drží velice pevně a nikde se nic neklepe ani při sporadickém naložení na běžný výlet. Otázkou spíše v delším horizontu jsou zámky umístěné v zadní části, které jsou doslova na ráně pro všechny nečistoty. U nového stroje však zatím bylo vše v normě.
Usedám v centru Prahy a první okamžiky v husté dopravě na tomto řadovém dvouválci o objemu 1200 ccm nejsou tak úplně ideální. Přeci jen se nejedná o žádné přibližovadlo do města. Navíc v obutí Pirelli Scorpion Rally, kterým byl testovaný model vybaven, se přeci jen na asfaltu musím chvilku rozkoukat. Běžně by přišly na scénu asi až někde dále a jinde než v naší malebné zemičce, což se bohužel v rámci testu projevilo i na jejich razantním úbytku. Nicméně Hlávkův most přes Štvanici s jeho kostkovanou 290 m dlouhou offroad speciálkou přeci jen lehce naznačil, s jakým přehledem zvládá motocykl nerovnosti, díry a nepoddajné tramvajové pásy i v běžném provozu. Mohutná stavba, pohodlné usazení, drátová kola a v neposlední řadě plejáda elektronických vymožeností, to vše nabízí XT1200Z.
Základem je nezáludný řadový dvouválec, který v tomto objemu a cestovatelském duchu v kombinaci s kardanem představuje návykovou kombinaci. Dalo by se říci ideál na polykání kilometrů na cestě za dobrodružstvím. Robustnost stroje si jezdec při prvním usazení intenzivně uvědomuje, ale jakmile se dá vše do pohybu, tak i v krajině podobné offroad trati, či na běžné prašné cestě je vše po několika kilometrech zapomenuto. Koneckonců i zvolené obutí, díky kterému si na nezpevněném povrchu tak připadám výrazněji jistěji než před dvěma roky na silničních gumách.
Nic zde není tak, jak se na první pohled zdá. Manévrovatelnost hodně usnadňuje nízké těžiště a pro menší jezdce je zde navíc možnost dát si sedlo ještě níže. Usazení je velice pohodlné a stroj jezdce za širokými řidítky jednoznačné vyzývá na delší výlet. Dle očekávání jsou zde stejné budíky a elektronický management jako na základní verzi. Ty jsou vcelku dobře přehledné a ty opravdu zásadní funkce máte vždy dobře na očích. Pozornost tak zbytečně neodvádí ani ukazatel zvoleného režimu jízdy, či stavu kontroly trakce. Vše se volí jasně a jednoduše bez zbytečných příkras a nějakých složitých menu. Pokud chci TCS (trakci) úplně vypnout, musím to udělat před jízdou, ABS bohužel do ostřejší offroad pasáže vypnout i nadále nelze. Naopak docela se mi zamlouvá zajímavá kombinovaná funkce, kdy při použití přední brzdy lehce přibrzďuje i zadek. Naopak zadní brzda jede čistě na vlastní triko a předku si nevšímá.
Jako pohodlné i pro spolujezdce hodnotím velice kvalitně zpracované dělené sedlo. Podvozkově je motocykl naladěn spíše univerzálnějším směrem, než na vysloveně ultimativní offroad trati. Odpružení je tedy spíše měkčí, což se na asfaltové silnici a nerovnostech vcelku hodí, nicméně při jízdě v náročnějším terénu to může být i trochu na škodu. Sympatické však je, že odpružení lze vpředu i vzadu plně nastavit dle potřeby. Síla motoru je příkladná a je v podstatě jedno, jaký rychlostní stupeň si pro výletní tempo, v rámci bezproblémové šestistupňové převodovky vyberete. Sil je zde na rozdávání. Motocykl mohutně akceleruje a díky bezproblémové ochraně proti větru často i lehce mate, jakou rychlostí ve skutečnosti jedete.
Zdaleka nejvíce si v našich krajích užijete nekvalitní vozovky třetích tříd, či různé šotolinové cesty. Průjezdy zatáček, nerovnosti a občasné díry tak stroj zvládá s náležitým respektem. Jízda přes hory na delší trati bude pro tento motocykl jistě to pravé hřiště. Vyslovený sportovec to není, ale svým soukmenovcům se sportovnějšími ambicemi rozhodně lze v náležitém obutí na silnicích šlapat rovněž na paty. World Crosser je tak zcela jistě motocykl, který budí náležitou pozornost a nutno říci, že právem. Yamaha ho vyšperkovala téměř k cestovatelské dokonalosti a je to bohužel znát nejen na jeho výbavě. Oproti základu si za tuto vyšlechtěnou cestovatelskou lahůdku připlatíte. V testované verzi Premium je cena aktuálně stanovena na 419 990 Kč.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist