yamaha_mt09




Yamaha XJR 1300

Kapitoly článku




Motor dokáže zabírat prakticky od volnoběhu, od 3500 ot/min pořádně zatáhne a od 5000 ot/min následuje zběsilý tah turbíny až do 9000 ot/min.
Samotná hodnota maximálního výkonu 106 koní a krouťáku 104 Nm nejsou podstatné. Většina motorek takového objemu vám dokáže naservírovat podobná čísla. Málokterá vám to ale naloží v tak hutné podobě a v plné míře již od středních otáček. Rázem získáte dojem, že jednotlivé rychlosti jsou neskutečně dlouhé a ta zatáčka najednou neskutečně blízko. V každou chvíli máte k dispozici výbušnou sílu, aniž byste museli podřazovat. Dojem z hnacího agregátu lze vystihnout slovem pružný - vždy okamžitě reaguje na pohyb rukojeti plynu silným tahem.



Průběh vytáčení je sametově plynulý a ve vyšších otáčkách o sobě dává motorka vědět pořádným drsným zvukem. Motor je uložený v gumových silentblocích, takže k tělu jezdce neproniknou téměř žádné vibrace ani rezonance.
Co mě nebavilo, bylo proudění horkého vzduchu od olejového chladiče a mohutného motoru, které mi v červencových vedrech při pomalejší jízdě dost přihřívalo holeně. No, možná bych to v říjnu viděl jinak.

Kvůli vzpřímenému posazu se dá dlouhodobě udržet rychlost tak 140, maximálku 220 km/h asi využijete jen když potřebujete někde předvést, co je pořádné zrychlení. A že je co předvádět - ve 150 km/h je na pětku ručička jen slabě za polovinou otáčkoměru - právě na začátku toho nejtahavějšího pásma.
Při klidné vyhlídkové jízdě se dá spotřeba stlačit pod 6 l/100km. Pokud ale dáte XJR pořádně za uši, u pumpy napočítáte i přes 10 l/100km. Co se dá dělat, kdo chce mít doma pořádného svalovce, musí ho pořádně krmit. Nádrž o objemu 21 litrů poskytuje dost místa pro slušný dojezd.

Odpružení, brzdy, pneu


Odpružení vepředu i vzadu je plně nastavitelné, ale přes několik pokusů se mi nepodařilo najít to správné univerzální nastavení. Na perfektním asfaltu je vše v pořádku, jen se motorka v zatáčkách při náklonu trochu pohupuje - vyšší hmotnost se zkrátka musí někde projevit. Do zatáček je nutné XJR trochu navést, rozhodně nečekejte, že to všechno půjde samo jako u lehoučké sportovní šestistovky.
Horší chování se projevilo na hrbolatých a rozbitých silnicích, na kterých se trubkový rám v zatáčkách trochu kroutí a mašina se mírně zavlní. Při přejíždění nerovností ztrácí předek jistotu, motorka poskakuje a k jezdci i spolujezdci se dostává dost rázů - na XJR zkrátka vyražte raději na západ od našich hranic, do Rumunska ať si jedou kámoši na endurech sami.

Co tahle Yamaha obouvá? 120/70 ZR17 vepředu a macatých 180/55 ZR17 vzadu. Brzdy vepředu jsou bez chyby - modré čtyřpístky zapůjčené z R1 mluví za vše a nadchnou běžného víkendového jezdce i zběsilého streetfightera. Chválou na jednoduchou zadní brzdu bych ale docela šetřil - že toho moc nepobere při sólo jízdě, kdy se zadek hodně odlehčuje, to bych pochopil. Ale že nijak oslnivě nebrzdí a brzy blokuje zadní kolo i při jízdě ve dvou, to mě nemile překvapilo.


Cestování, využití


Cestovatelé vedle dokonale pohodlného širokého sedla a uvolněné jízdní pozice ocení i velmi slušný prostor pod sedlem. Široké sedlo a nízko umístěné stupačky si rozhodně bude pochvalovat i spolujezdec. Usazení spolujezdce a nabalení kufru a zavazadel navíc nijak zvlášť nepoznamená chování Yamahy na silnici, takže dlouhá dovolená rozhodně nebude ve znamení nepohodlného řízení nebo nedostatku výkonu.




Yamaha XJR 1300 je motorka pro zkušené jezdce a majiteli se odmění všestrannými možnostmi využití na kratší projížďky, dlouhé cesty, poklidné křižování krajinou i pořádný sportovní nářez. V běžném provozu vám umožní pohodlně držet krok s ostatními, a přitom využívat jen necelou čtvrtinu výkonu.
Při koupi ale vedle užitné hodnoty získáte klenot svého druhu, na kterém ze zalíbením spočine oko laika i znalce, ať už patří k vyznavačům supersportů, nebo naopak cruiserů. Můžete se spolehnout na nesmrtelný motor a perfektní kvalitu zpracování. Od konkurenčních modelů této kategorie se XJR spolehlivě odlišuje dvěma krásnými výfuky, protože všichni ostatní už zůstali u samotné koncovky na jedné straně.






Názor dalšího redaktora


XJRko je motorka pro vyzrálé motorkáře. Co si budeme povídat, není to žádný drobek. Už při pohledu zboku vás zaujme velký řadový čtyřválec ještě s karburátory a dvě obrovské koncovky výfuku. Hmotnost celého motocyklu včetně náplní se potom vyšplhá na přibližně čtvrt tuny. Proto mi XJRo nikdy nepřipadalo jako ideální streetfighter pro „řádění“ na našich okreskách, tam bych si uměl představit lehčí a obratnější šestistovku, případně devítistovku.


Co tahle Yamaha zvládá na jedničku je bezproblémové a pohodlné cestování ve dvou. Pokud chcete vyrazit na motorce k moři, jeďte na XJRu. Dokupte boční kufry, zadní topcase, motorku doplňte o vkusný přední štítek, případně účinné boční padáky a vyjeďte. Díky širokému a pohodlnému sedlu, jak pro vás, tak pro vaši přítulkyni a silnému motoru s obrovským krouťákem budete max. spokojeni. A pokud pojedete opravdu výletním tempem dá se spotřeba udržet i kolem 5ti litrů na 100 Km.
Jarda Zobrazit registrace majitelů modelu XJR 1300 v naší databázi.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz
Náš tip

Yamaha XJR 1300 SP




TOPlist