husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha XJR 1300

Pro milovníky ortodoxního svezení na pořádné klasice s vzduchem chlazeným čtyřválcem představuje Yamaha XJR poslední „pořádnou motorku“ na trhu. Po zprávě o ukončení výroby konkurenčního modelu GSX1400 totiž XJR jako jediný velký muscle-bike do budoucna nabízí vzduchem chlazený motor. Všichni ostatní, dokonce i legendární Bandity, už přešli na vodou chlazené motory a začínají vykazovat „nezdravé“ známky konstrukční i designové modernizace. XJR také musela o krůček ustoupit direktivám úředníků a přijala za své elektronické vstřikování a dvojici výfuků nahradila jedna velká koncovka. Přesto můžu již hned na začátku testu prozradit, že její charakter tím nijak neutrpěl a i nadále to je pořádná „mašina s koulema".

Kapitoly článku

Design

V tomto testu nebudu znovu rekapitulovat všechny rysy a dojmy z Yamahy XJR, soustředím se jen na hlavní změny oproti předchozímu modelu. Kompletní recenzi modelu 2005 najdete v našem předchozím testu. Po stránce designu odvedla Yamaha při modernizaci výbornou práci. Návrháři ponechali všechny hlavní změny nezměněné a nová XJR tak stále kopíruje hlavní křivky strojů z osmdesátých let a charakteristickou siluetu prvního modelu XJR z roku 1993.
Hlavní změnou proti modelu 2005 je samozřejmě absence levé koncovky výfuku. Samotná pravá koncovka je o něco delší a vedená trochu více nahoru do sportovna. Kruhové zakončení výfuku je vyvedeno v podobném stylu jako nové kruhové diodové zadní svítilny zakomponované do plastů za sedlem.
Jelikož Yamaha XJR si díky výrazné osobitosti dokázala vytvořit svůj vlastní kult, ihned po uvedení nového modelu se ozvaly hlasy zatracující verzi s jedním výfukem. Přiznám se, že při prohlížení na výstavě a na fotkách mi dva výfuky také dost chyběly, ale po pár set kilometrech za řídítky už bych to viděl podstatně smířlivěji. Inu všechno má svá pro a proti a zájemcům o tento motocykl bych rozhodně doporučil, aby se při výběru neomezovali jen na fotky, ale zkusili si nový model i na silnici. Za prvé, XJR je krásná i bez dvojice výfuků, na levé straně alespoň o to více vyniknou zlaté tlumiče Öhlins. Za druhé, zadní svítilna vyvedená jako dva diodové kruhy je krásná a s děva výfuky by příliš opticky neladila.

Jízdní pozice

...a nakonec za třetí, nejdůležitější je přeci pocit za jízdy a při řízení jezdci dva výfuky nijak nechybí. Možná právě naopak, nová XJR poskytuje o něco sportovnější pocit, přestože hmotnost se oproti ročníku 2005 snížila pouze o 2 kg. Sportovnější dojem ovšem vyplývá hlavně z mírně upraveného posazu. Řídítka nové XJR jsou totiž vysunutá o maličko více dopředu, sedlo je trochu jinak tvarované a podle technických údajů o 5 mm vyšší. Je úžasné, jakou změnu lze docílit přidáním či ubráním pár centimetrů na správných místech.
Nová XJR si říká o trochu agresivnější posaz, ruce dávají o malinko více váhy na řídítka a to vše ve výsledku poskytuje mnohem citlivější vnímání předního kola a jistější vedené motorky v zatáčce. Iksjéero kvůli tomu už není tak pohodlný gauč jako před lety, ale nová jízdní poloha je jednoznačně lepší. Výrobce si pravděpodobně uvědomil, že dnes už si tento stroj lidi nekupují na cestování a jeho hlavním úkolem je poskytovat radost z krocení výkonu.

Motor se vstřikováním

Konečně se dostáváme k tomu hlavnímu, jak se na vlastnostech této mašiny projevilo nové řešení plnění motoru. Elektronické vstřikování, implantované pod tlakem emisních norem, bylo doplněno novým výfukovým systémem s katalyzátorem, ale došlo také k změkčení profilu vaček. Hlavní cíl, to jest zachovat bouřlivý charakter tahavé třináctistovky, se ovšem podařilo zachovat téměř nezměněný. Hodnota maximálního výkonu zůstala na hranici těsně pod 100 koní, maximální krouťák dokonce povyrostl z 106 Nm/6500/min na 108 Nm/6000/min.
Motor stejně jako u předchozí verze pořádně zabírá od tří tisíc a až do sedmi tisíc razantně a s krásným řevem vzducháče žene motocykl dopředu. Vše včetně řazení přitom probíhá sametově a plynule, vstřikování se podařilo vyřešit prostě dokonale - na to že jde o třináctistovku, zde nenajdete ani stopu po nějakém cukání při změnách polohy plynu, kterým ještě donedávna trpěly první výrobní série litrových čtyřválců krmených místo karburátoru stříkačkou.
Zkrátka dokud dávkujete plyn jen po troškách, XJR je ve všech ohledech hodný mazlík. Pokud ale otočíte pravou rukojetí nadoraz, rázem krotíte rozdivočelou raketu a musíte si hodně hlídat chvíli, kdy před zatáčkou začít brzdit, protože tahle Yamaha není žádná lehká holka a i přes sympaticky ostrou přední brzdu její zpomalení chvíli trvá. Zadní brzda účinkuje slušně, ale kvůli větší hmotnosti se rychle se odlehčuje zadek a zadní kolo brzy plave nad asfaltem. Ovšem zpátky ke vstřikování, bohužel tato technologie nedokázala příliš zkrotit apetit motoru a spotřeba při testu se pohybovala kolem hranice 8 l/100 km a tento údaj tak zůstává jednou z otázek hojně diskutovaných na stránkách příznivců tohoto modelu (viz registrace XJR v naší Databázi motocyklů).

Shrnutí

Yamaha XJR 1300 zůstává i v modelovém ročníku 2007 výjimečným strojem, který si razí svou vlastní filozofii a shovívavě se usmívá nad snahami konkurence o nabídku co nejsložitějších technologií či pomocných systémů a shazování hmotnosti za každou cenu. Malá modernizace na chvíli uchlácholila evropské byrokraty - tedy alespoň do roku 2010, kdy začne platit Euro4. Zároveň také citlivě reagovala na měnící se požadavky a způsob využití motocyklu ze strany zákazníků a přeladila na malinko sportovnější notu.
Přesto zůstává stroje, ke kterému je třeba mít už aspoň základní zkušenosti a přistupovat k němu s úctou a respektovat jeho vyšší hmotnost a měkčí odpružení. Za současnou cenu 229 tis korun (březen 2008) dostanete opravdu velký kus motorky, takže jestli už jste dostatečně vyježdění na silnějších strojích a chcete poznat kouzlo klasiky nezkažené modernou, možná máte poslední šanci.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist