yamaha_demo_tour




Yamaha Tricity umí i na sněhu

Jestli se středoevropské klima hodlá do budoucna usadit na tak mírném levelu, jaký tu zažíváme poslední tři zimy, můžeme pomalu začít koketovat s myšlenkami na celoroční ježdění. Vzít motorku jen tak pro radost na výlet se letos dalo skoro každý víkend, a ani cestám do práce na skútru většinou počasí vyloženě nebránilo. Tříkolku Yamaha Tricity nezastavila ani sněhová nadílka - stačilo přezout na zimáky, dobře se obléct a vyrazit.

Kapitoly článku

Skútry se dvěma předními koly už nejsou v českých velkoměstech takovou raritou jako před deseti lety. Výhody dopravního prostředku, který nemusí stát s auty v kolonách a přitom je bezpečnější než běžný skútr, objevuje čím dál víc lidí. Na trhu se také objevily dostupnější tříkolky, pořídit se dají od čtyř značek místo jedné, takže je z čeho vybírat, a kdo má papíry na auto, nemusí ani řešit žádnou další návštěvu autoškoly. 

O přínosu tří kol k lepší stabilitě jsme tu psali několikrát, ale zatím šlo vždycky jenom o suchý, maximálně mokrý test. Až letos se nám povedlo vyzkoušet, jak se taková věc chová v extrému - tedy na sněhu a náledí. Jezdit v zimě lze i na běžném skútru, jak se můžete přesvědčit v tomto článku, ale zatímco v jedné stopě je kolikrát potřeba balancovat s nohama na zemi, dvě přední kola tuhle potupnou činnost obstarají za vás, a naopak do chmurného počasí vnesou i celkem slušnou porci zábavy. Zvášť když máte správné obutí. Yamaha Tricity sice potřebuje trochu netradiční rozměry pneumatik, takže výběr je trochu omezený, ale zimáky na ní seženete. V našem případě to byly gumy IRC Urban Snow TL M+S, které pomohou k lepší adhezi na promrzlé silnici a jejich hluboký dezén se hned tak nezacpe sněhem.

K lepšímu držení rovnováhy a přesnějšímu vedení stopy v zatáčce pak samozřejmě pomáhá dvojnásobný počet předních kol, a protože na hnané zadní nápravě je adheze poloviční, předek jede tam kam chcete, i když zadní guma podklouzne. Tricity přitom nemá nijak nabroušený motor - pohání ji stopětadvacítka o výkonu 11 koní - což je na uklouzaném povrchu spíš plus. Dvanáctipalcové zadní kolo si s přenosem výkonu poradí bez problému i na zasněžené silnici, a trochu opatrnosti při práci s plynem je třeba jenom na ledovce.

V ochranné bublině tří kol se tak sněhová kalamita rychle změní z noční můry na zábavnou atrakci. Jak si jednou zvyknete na grip předních gum, budete na výjezdu ze zatáčky schválně posílat zadní kolo do smyku. Nesmí vás však předběhnout moc, jinak má řízení snahu se zavírat, a za určitou hranicí už se plynem z takové situace nevytáhnete. Efektního smyku lze dosáhnout i při brzdění, pokud jste si nepořídili model s ABS. Základní verze má ve výbavě jenom kombinovaný brzdový systém, kde levá páčka ovládá všechny tři třmeny, a s její pomocí není těžké zadní kolo zablokovat.

Celoročnímu využití Tricity nahrává i slušné krytí proti chladu i marastu. Nohy se schovají za širokou přední kapotáž (na podlahu se vejdou i motokrosové boty velikosti 46), a přední štítek odvádí také celkem slušnou práci. Něco málo zimních svršků můžete po zastavení odložit pod sedlo, pokud tam raději nedáte přilbu. Na zimu se ale stejně víc hodí odklápěčka nebo integrálka, a ta se do úložného prostoru beztak nevejde.

Více informací o skútru Yamaha Tricity najdete v našem redakčním testu, článek Zimní jízda na skútru pak pojednává o dalších tématech spojených se zimním ježděním, jako je oblečení nebo péče o techniku.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist