globalmoto_duben_nolan




Yamaha TMax 530

Bez nadsázky lze říct, že z TMaxe je už dávno legenda. Tenhle maxiskútr se záhy po uvedení před jedenácti lety zařadil mezi nejoblíbenější modely své kategorie a jen v Evropě se „Maxíků“ prodalo téměř 180 tisíc kusů, z toho víc než půlka přímo ve vlasti skútrům zaslíbené, v Itálii. Aby také ne, vynikající jízdní vlastnosti vyplývající z živého motoru, pevného podvozku a silných brzd jej k tomu plně opravňovaly. Nyní se legenda vrací ve své již třetí, modernizované a sportovněji střižené generaci, která přináší motor s objemem 530 ccm a brzdný systém ABS. Navenek dostal Maxík agresivnější výraz, a stejný je díky novému motoru i uvnitř – energický agilní sportovec, který spojuje to nejlepší z motorky i skútru do jednoho balení ještě lépe, než předtím.

Kapitoly článku

S čím vším novým tedy TMax pro letošek přichází? Není toho zas tolik, ovšem o to jsou změny zásadnější. Technické novinky jsme už nakousli a podrobně je probereme níže, takže nejprve, co je nového navenek? Přepracování se dočkaly některé prvky designu. Nový Maxík tak má díky většímu množství hran a ostrých tvarů agresivnější pohled než jeho předchůdce. Designu vévodí ostře řezaná dvojice mnohoúhelníkových světel, která se svým tvarem jednoznačně hlásí do rodiny motorek se třemi ladičkami ve znaku. Mezi světla se pak od větrného štítku sbíhají hrany přední části kapoty. Vpředu je novinkou malé světlo pod šestiúhelníkovým krytem, které tvoří decentní a nápaditou ozdobu na Maxově čele. „Rýhované“ kryty blinkrů dostaly zbrusu novou podobu a přesunuly se až dolů těsně nad blatník, na jejich tvar pak dynamicky navazují boční kryty nohou.
Na přední části ještě nelze přehlédnout dlouhá tykadla široce vystrčených zrcátek, v nichž je mimochodem výborně vidět. Do města a vůbec všude tam, kde je jízdní prostor pro skútr trochu užší, mají navíc tykadla jednu praktickou vychytávku – lze je přiklopit (přecvaknout) do přednastavené užší polohy blíže ke kapotě. Tím se výhled zhorší jen nepatrně, za to se ale zmenší šířka skútru, takže kde se protáhnete přes řidítka, tam už zcela bezpečně profrčíte.
Přepracování se dočkaly boční podlahové plasty i plasty pod sedlem – to vše nyní působí ještě více energicky a agresivně. Námi testované verzi navíc z obou stran ještě pěkně slušela doplňková „racingová“ víka motoru. Sportovní ambice z TMaxe naprosto neskrývaně čiší i při pohledu zezadu – kde jen jsme tohle zadní světlo už viděli…? No jasně, Maxíkovi ho půjčila sportovní legenda R1. Jednotlivé prvky designu tak vzhled „starého známého“ TMaxe vkusně omladily, to vše při zachování jeho typických proporcí. Jako třešinka na dortu pak u testovaného modelu působil doplňkový výfuk Akrapovič. Ten, kromě malého vylepšení charakteristiky motoru, dodává hlavně výhružný dunivý zvuk na volnoběh, z něhož se okolo 4000 ot./min. stane nepřeslechnutelné kvílení. Pokud byste se svezením na Maxovi náhodou váhali, charismatický a až „neskútrově“ sportovní zvuk laďáku vás do sedla přivábí okamžitě.
Jak je TMax akční navenek, tak působí i při bližším seznámení. Stará se o to hlavně modernizovaná, jak jinak než hranatá, přístrojovka, za níž by se nemusel stydět kdejaký supersport. Kromě tachometru totiž nechybí ani otáčkoměr a mezi analogové budíky se kromě ukazatelů blinkrů usadil displej, který prozradí všechny pro jízdu více i méně potřebné údaje. Krom samozřejmostí, jako jsou celkové a dvě denní počítadla kilometrů nechybí ani indikátor teploty motoru a stavu paliva. Krom toho displej, jehož režimy a nulování se provádí pomocí dvou malých, ale dobře dosažitelných gumových tlačítek po jeho stranách, ukazuje také teplotu vzduchu, zobrazuje počítadlo životnosti oleje a řemenu a také okamžitou i celkovou spotřebu, respektive počet kilometrů ujetých na 1 litr paliva. Ovladače na řidítkách jsou zcela standardní, na levém heftu navíc nechybí táhlo ruční brzdy, na pravém zase tlačítko výstražných světel.
Jakkoliv je TMax sportovního ražení, u skútru nás nutně zajímají také jeho užitné vlastnosti v podobě úložných prostor. Za řidítky, respektive pod nimi, jsou po ruce dvě schránky na nezbytné drobnosti, vlevo menší výsuvná (třeba na klíče nebo parkovací kartu, ale vešel se tam i Petrův obstarožní monstrózní mobil), vpravo výklopná a uzamykatelná skříňka, jejíž hloubka dovoluje mít kdykoliv při ruce třeba i menší láhev s vodou. Prostě účelnost a jednoduchost především - při všem tom sportovním ladění si Maxík stále zachovává praktické atributy skútru, což se ostatně projeví i po odklopení sedla („maxovsky“ tradičně dozadu) – velkorysý podsedlový prostor bez potíží pojme dvě otevřené přilby či jednu integrálku a k ní ještě spoustu drobností. Že byste nepobrali ani ne úplně skromný nákup nebo třeba převlečení na výlet, to se bát rozhodně nemusíte.
Jednoznačně největší parádou je ale přepracovaný motor, který má v součinnosti s inovovanou automatickou převodovkou a  variátorem na svědomí sportovně laděnou dynamiku jízdy. Modernizace pohonného agregátu se projevila ve zvětšení objemu (z 499 ccm na 530 ccm), ve snížení hmotnosti jednotlivých součástí motoru (lehčí kované písty a vačkové hřídele, jiný tvar spalovacího prostoru a klikové skříně) a v pohonu zadního kola řemenem namísto dřívějšího zapouzřeného řetězu. TMax tak má výkon 47 koní a točivý moment 52 Nm.
Pokud konstruktéři pohonné jednotky přijali pracovní závazek pod heslem „Plný výkon kdykoliv“, překročili svůj plán snad na 120%. Právě neutuchající krouťák je totiž to hlavní, co na TMaxovi oceníte – díky okamžité a plynulé reakci na přidání plynu je agilní motor připraven velkou porci výkonu naservírovat opravdu kdykoliv. Jízda na TMaxovi je maximálně nekomplikovaná, jak se na skútr sluší – prostě jen lehce otočte plynem a už jen sledujte, jak ručičky rychloměru a otáčkoměru bleskově a s neutuchající vervou šplhají vstříc maximálním hodnotám!
Ze semaforů vyráží Maxík skutečně s vervou závodního chrta; na méně stabilním povrchu zadní kolo prohrábne, ani nevíte jak; na padesátce jste pak doslova za pár vteřin a skútr se s nevadnoucím elánem dere stále vpřed, dokud vám nedojde, že už by to asi chtělo v ulicích zvolnit… Za městem si ale tenhle skvělý zátah budete náležitě užívat snad ještě víc. TMax totiž z klidu až zhruba do 130 km/h zrychluje se stále stejnou dechberoucí razancí, maximálku vyžene bez výraznějších protestů, byť už ne tak svižně, ještě o dobrých 40 km/h dál. Souznění agilního zátahu poslušného motoru s variátorem naladěným na podávání jeho výkonu kdykoliv, to v podání TMaxe zní jako libozvučná symfonie, a tak dirigentům z Yamahy nezbývá za jejich dílo než zatleskat. Tohle že je skútr (byť s přídomkem „maxi-“)? Zapomeňte na předsudky, akcelerací až do vysoké rychlosti se plně vyrovná klasické motorce srovnatelné kategorie 600 ccm.
Na vychvalované sportovní dynamice jízdy má kromě motoru velký podíl také podvozek, tady opět nezbývá než chválit. Při prvních metrech na městských nerovnostech se sice tvrdost předních 43mm teleskopů i zadního centrálního tlumiče může zdát na 221 kg vážícího TMaxe (oproti předchůdci shodil 4 kila) trošku přehnaná, ale pozor – tenhle skútr přece není žádná šedá myš pro kravaťáky, co si nechtějí nechat cestou do práce rozházet lejstra v kufříku. Naopak, tvrdý podvozek svým jistým držením stopy a maximální odezvou řízení zcela přirozeně přispívá k celkovému sportovnímu charisma TMaxe, který tak i díky tuhému hliníkovému rámu a sportovnímu obutí Dunlop Sportmax na 15“ kolech drží jak přibitý a bez jakékoliv známky neposednosti i ve vyšších rychlostech, a to i na ne zcela kvalitním povrchu.
I v případě podvozku se prostě ukazuje, že TMax je spíš sportovně-cestovní motorka převlečená za skútr, takže úvahy, zda se maxiskútr dokáže proplétat venkovskými serpentinami stejně hbitě a ladně, jako hustou dopravou na víceproudé rychlostní komunikaci, tu nejsou vůbec na místě. V sedle TMaxu můžete bez obav ze ztráty pohodlí či přilnavosti podvozku opustit dálnice a příměstské obchvaty a směle se vydat na svižně pojatou vyjížďku po zapadlých českých okreskách. Ze zatáčky do zatáčky se Tmax nechá vodit poslušně a s až nečekanou lehkostí, prostě nekomplikovaně a pohodlně, jak to jen sportovně střižený skútr dokáže.
Stylu jízdy lze přizpůsobit posez, a to prostřednictvím dvojí polohy nohou na prostorné podlaze. Buď si můžete nohy položit na rovnou a prostornou podlahu kolem středového tunelu ukrývajícího nádrž, potom je vyšší jezdec za širšími a docela nízko položenými řidítky lehce sportovně přihrben; to však umožňuje přesné a pohodlné ovládání skútru při ostřejší jízdě. Naopak pokud si nohy pohodlně natáhnete na šikmé přední nášlapy, můžete se ve sportovně tužším, ale prostorném a pohodlném sedle děleném malou opěrkou luxusně rozvalit a užívat si pohodlí plnými doušky. Za žádných okolností vám přitom na nohy nebude fičet, jsou totiž dobře skryty postranní přední kapotou. Dostatek komfortu má i spolujezdec, jemuž jsou k dispozici široké stupačky a dlouhá hranatá madla, která bezpečně padnou i do drobných dívčích ruček. Kromě prostorné podlahy a výtečného sedla se na jízdním komfortu podepisuje i větrný štít, za který se bezpečně ukryje i vyšší jezdec a za nímž se ani v nejvyšších rychlostech netvoří turbulence, to díky profuku v jeho spodní části. Trochu toho sportovního ducha si ale přece jen užijete – jediná část těla, na níž opravdu fičí, jsou ruce.
A aby nebylo sportovních přívlastků nového TMaxe na závěr málo, nesmíme zapomenout na brzdy. Málokterý skútr totiž brzdami ohromí tak jako právě Maxík. Mohutný účinek, přitom však perfektně plynulý a čitelný nástup vykazují především přední dva kotouče osazené čtyřpístkem, takže není problém si brnkáním na předek citlivě přibrzďovat v pomalu jedoucích kolonách, stejně jako razantně, bezpečně a s jistotou zpomalit z hodně vysoké rychlosti, to vše v součinnosti se zadní kotoučovkou, která svým kolegyním vpředu výborně sekunduje, a i samotná má velmi citelný a zároveň citlivý účinek. Nutno podotknout, že testovaná verze byla bez ABS, které je právě u letošní verze TMaxe novinkou a s níž je možné mohutný účinek sportovních brzd využívat ještě o něco razantněji.
Suma sumárum, nový TMax v sobě skvělým způsobem spojuje užitné vlastnosti velkého skútru a sportovně-cestovní motorky. Postarala se o to přitom zdánlivě jednoduchá, ale bezvadně propracovaná a citlivě vyladěná kombinace točivého motoru, tuhého podvozku a silných brzd při zachování typicky skútrových vlastností, jako je jednoduché ovládání, velkorysé pohodlí řidiče i spolujezdce, solidní úložný prostor a vzhledem k dynamice jízdy i slušná spotřeba lehce pod 5 litrů. Na nějaké motání v ucpaných uličkách Maxíka sice moc neužijete, ale na zaplněných radiálách a dálnicích z něj bude král, stejně jako na rychlých silnicích za městem, kde vás pohodlně a přitom s notnou dávkou zábavnosti doveze i na daleký výlet.
Skútr za čtvrt milionu (respektive 254 990 Kč; s ABS ještě o 20 tisíc víc) si rozhodně nekoupí každý, osobitý Maxík ale taky není žádná tutovka pro kdekoho. Naopak, buď vás takový stroj nechá chladnými, nebo si jej okamžitě zamilujete a stane se vaším nerozlučným univerzálním společníkem. Vždyť proč mít na dojíždění skútra a na zábavu motorku, když můžete mít bez obtížných kompromisů obojí?

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist