globalmoto_duben_nolan




Yamaha Night Max 500

Kapitoly článku

I přes značnou velikost máte okamžitě po usednutí pocit, že to s tou hmotností nebude tak děsivé. Skútr má velmi nízko položené těžiště a proto navozuje pocit relativně nízké hmotnosti. Ovšem pokud máte skútr zatlačit do garáže, která je na kopečku, okamžitě zjistíte, jak to s těmi kilogramy vlastně je. Start je rutinní záležitostí, jen stisknout brzdu a startér. Vše se dál odehrává samo.
Posaz je velice příjemný a základní dvě polohy umístění nohou jsou ergonomicky velmi dobře zpracovány. Já využíval především opření bot o přední část, která mi vyhovuje více.


Vysoký plexištít je nahoře ještě chytře otočen proti proudu vzduchu a tak na vás opravdu vůbec nefouká. Jen od 130tky výše je znát tlak na zadní část helmy, kde se vzduch vrací za řidiče. Pokud si ovšem posadíte za sebe spolujezdce i tento jev zmizí.
Maximální extázi zažíváte ovšem při rozjezdech. Zde se jen z útrob motoru ozve po otočení plynem zahučení jak nabíhající „vodní dílo“ a z výfuku trochu ryku k tomu a na tachometru letí ručička jak splašená ke stovce. Jde o velmi slušné zrychlení a díky dobře „zpřevodovanému“ variátoru se motor v pohodě vypořádává s vyšší hmotností Tmaxe. Ručička ukazuje, jak se motor udržuje v těch „nejlepších“ otáčkách a vy sledujete jak se motor popere se zátěží, kterou mu servíruje. Pokud je podklad šotolinového charakteru, není problém roztočit zadek na místě.


Na kvalitních cestách se Tmax chová, jako by byl přikován na kolejích. Přesně drží směr a náklony jsou hračka. Někdy je třeba se klidnit, protože jako náklonový hlásič první ke slovu přijde hlavní stojan a „nadlehčovat si zadek“ přes něj v náklonu není dobrý nápad. Ten náš byl už obroušen z předchozích jízd, a tak jsem to dřel prostě jen zas o něco více. Na Tmaxu si opravdu připadáte jako v kokpitu letounu a kdyby jste to chtěli dostat na „křídlo“, tak k tomu není pocitově daleko. Jediné, co dokáže stabilitu rozladit, je podélná boule, kdy se dostane přední a zadní kolo na jinou stranu vypoukliny. To ale při velikosti rozvoru 1575 mm není nic častého. Pohodlí na Tmaxu není vůbec neznámý pojem, jak pro řidiče, tak spolujezdce. Ten má navíc k dispozici opěrku, která ho nenechá sklouznout vzad. Sedlo je dělené a i řidič se může opřít o rozdílnou výšku sedla, pokud má tedy tak dlouhé ruce, protože řidičovo místo je skoro 60 cm dlouhé. Zde si najde polohu opravdu každý. Nedělalo mi problém najet třeba 370 km v kuse! I pak jsem byl celkem svěží a moje pozadí bylo ok.


Na dálnici se dá v pohodě udržovat stopadesát. I v této rychlosti skútr ještě citelně zrychluje. Nejvyšší cifra, která se objevila na tachometru byla 170 km/hod. Také v této rychlosti, která byla dosažena po delším „zaseknutí“ plynu na pozici FULL, je Tmax stabilní, neobjevují se žádné náznaky nervozity či něčeho podobného. Příjemná je ovšem rychlost kolem 130ti, kdy máte možnost prudce akcelerovat a také velmi rychle zpomalit. Na tomto místě smekám před nastavením ABS. Takhle precizně odladěný systém je skvělý. Začne fungovat přesně v tom okamžiku kdy má. Systém zapne a pocítíte to v prstech na páčkách brzd.
Po pár set kilometrech už se cítíte jakoby srostlí se strojem a není problém se proplétat kolonami. I přes větší šířku jsem Jižní spojkou prolétl jak nůž máslem.


Výborný je výhled ze zrcátek. Vzad vidíte skoro vše, co byste chtěli. Jen si musíte dát pozor na dodávky, které mají zrcátka stejně vysoko a pokud se sejdou dvě vedle sebe, musíte prostě počkat než se hnou a nebo zariskovat a cuknout ve správný čas.
Spotřeba se po celou dobu testu pohybovala kolem 5 litrů, jen pokud jsem dělal přesun po dálnici ve dvou a skoro stále naplno, vyšplhala se na 6,5 litru. Ale jinak se dá na nádrž ujet slušivých 250 km a stále nemáte potřebu tankovat, protože rezerva nebliká.


Zhodnocení

Kdo uvažuje nad koupí tohohle stroje, určitě neudělá chybu. Jde o kultivovaného společníka na krátkých i delších cestách. Tmax není tak obrovský jako konkurence. Má skvělý podvozek, silný a celkem úsporný motor. Jde s ním jezdit i v kolonách a nemáte pocit, že za sebou vláčíte další „dva metry motorky“. Pohodlí je jak pro řidiče tak spolujezdce na velmi slušné úrovni a ochrana posádky před nepřízní počasí je také hodně dobrá. Je pro něj dost doplňků. Třeba i dva boční plastové kufry. Z mého pohledu tomuto stroji chybí už jen zpátečka a MP3 přehrávač s rádiem.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist