globalmoto_duben_nolan




Yamaha FZ1N ABS 09 vs. 06

Kapitoly článku

Jízdní vlastnosti

Po nezbytném focení jsme motorky dovezly do garáže já se připravil, "přesedl si" a vyrazil směr Orlické hory testovat. Nový model FZ1N ABS padnul steně okamžitě do ruky, aby taky ne, vždyť sedíte relativně nízko a vše je vzdáleno tak akorát, jako předešlý. Otočíte klíčkem zapalování a hned víte, že pod Vámi dusá slušné stádo koní z R1 pro třídu Naked víc než dostačující! Výfuk už v originálu dává o sobě vědět a není potřeba jej vyměňovat. Snad jen kvůli hmotnosti a někomu nelahodícímu designu. 
Jízdní vlastnosti jsou už z fabriky perfektně nastavené a stačí pro běžné ježdění. Kdo si chce hrát „a ví jak na to“ může si nepatrně doladit odpružení ke své potřebě. Při sportovní jízdě se totiž automaticky jen posunete k nádrži a svou váhu přidáte na přední kolo. Teprve v tomto okamžiku pocítíte tu pravou chuť užívat si zatáčky, dávat kolínka a blbnout. V příjemně akorát vysokých a širokých řidítkách cítíte totiž každý její pohyb, odezvu a sílu na rozdávání. 
Brzdy Vás ve štychu určitě nenechají, jsou perfekně dávkovatelný a nevadnou, Nastavení systému ABS musím pochválit, začíná fungovat opravdu jen v kritických mezich a jeho citlivost je akorát. Jen pro pocit je pumpování od ruky divné. Při brždění přední brzdou jsem ABS v běžném provozu ani jednou neaktivoval a málokdy se spustilo i při plném brždění na suchém asfaltu. U zadní brzdy jsem už tak nadšený nebyl. Na běžném asfaltu při plném brždění interval mezi blokováním a odblokováním kola probíhal dlouho. Až se mi zdálo, že to ani nebrzdí. Zajel jsem si i na polní cestu a zkoušel varianty brždění. Nejvíce mě zajímalo sjíždění prudkého kopce na štěrku. Tady musím dát jedničku ABS fungovalo opravdu citlivě a když bylo potřeba při malých rychlostech kolo zůstalo zablokováno a já jsem si zabrzdil jak potřeboval. 
Mile mě potěšily aerodynamicky tvarované budíky, které jsou chytře vymyšlené a do rychlosti 130 km/h není potřeba ani větrný štítek. Ostatně tak to známe u konkurence kde mají podobné hodnoty. Při vyšší rychlosti pak nezbývá než zalehnout a to i se štítkem. Šítek není proto nutné kupovat. Jedinou výtku mám k chybějícímu tlumiči řízení a fakt, že ani taková renomovaná firma jako je Öhlins stále nenabízí tlumič k dodatečnému namontování. Maximální rychlost, kterou se mi podařilo dostat z FZ1N byla něco kolem 230 km/h, nad tuto rychlost je to už šílenství, protože řidítka začínají kmitat. Zkoušel jsem to několikrát na rovném úseku s kvalitním povrchem, ale pokaždé jsem raději zpomalil a tuto hranici už nepokoušel. 
Snad z důvodu těžší klikovky FZ1N při konstantní rychlosti v rozmezí otáček 3000-4000 ot./min. neznatelně jemně cuká, jako kdyby se dusila a chybělo jí několik doušků vzduchu, nebo benzínu. Stejný pocit jsem měl i na dálnici kdy při stabilní rychlosti 137 km/h tedy cca. 5500 ot./min. opět cukala. Slyšel jsem, že páni inženýři sedli k rýsovacím prknům a snažili se vyřešit „tzv. cukající FZ1" výměnou řídící jednotky, ale tohle jsem nečekal. Nevím zda to byla náhoda vyrobeného kusu nebo všech nových modelů. Když to srovnám s modelem 06 kde jen tak mezi námi neznám žádné cukání mohu s klidným svědomím říci, že k žádnému zlepšení nedošlo. Ono totiž to cukání, na které poukazovali všichni majitelé je jen citem ruky. Musíme si uvědomit, že pod sebou máte 150 koní a vrchol točivého momentu je v 8000 ot./min. tedy v otáčkách v kterých se nejčastěji pohybujete, pak stačí jen neznatelně pohnout plynem a cítíte hned odezvu. Osobně toto „cukání“ přijímám jako její vlastnost a neřeším to.
Několikrát za cestu jsem zkoušel nastavit páčku spojky, která mě pořád trápila s dávkováním výkonu při rozjezdech. Bohužel nenašel jsem místo nastevní kde by spojka jemně zabrala bez cuknutí.

Zadní blatníček je asi opět jen pro okrasu. Jakmile začne pršet, řidič není vůbec chráněn a dostává plnou sprchu od zadní široké gumy. Bohužel tuhle vlastnost velice dobře znám a je hodně nepříjemná, obzvlášť při delší jízdě v dešti. Kromě zad totiž máte za chvíli mokré i nohy. U polokapotáže Fazer se tohle neděje, proč to neupravili i u Naked nerozumím. Model FZ1N je tak nepřímo odsunut jen na blnutí do města.
Stupačky řidiče jsou celkem i vysoko a při delší jízdě se začínají ozývat bolavé nohy (klouby). Dokonce i dřív než bolavý zadek. Je to daň vzpřímeného posazu a zahnutých nohou. Motorka tak dává jasně najevo, že není na cestování, ale hraní na okruhu nebo ve městě. Dá se to eliminovat výměnou přepákování, kdy máte možnost stupačky posunout dopředu a dolu, ale rozdíl není velký. Nezbývá než si zvyknout a jezdit. To stejné je se sedačkou. Sedačka je tvrdá a při delší jízdě pociťujete potřebu odpočinku. Tady pomůže jedině přečalounění. Spolujezdec na tom není o nic lépe, já to osobně vidím jen na nějakou "kost" a tu provézt pouze po promenádě nebo na pobřeží u moře. Kdo ji odveze tam i zpět nevím. Pokud na tom budute i přesto trvat doporučuji polštářek "kruh" pod zadeček - přítelkyně se Vám pak jistě večer odvděčí.

Výfuk s přívěrou Exup má v originálu nabroušený zvuk a příjemně duní. Bohužel při turistické jízdě po dálnici kdy si člověk uleví, se pravá pata opírá o kryt výfuku. Po delší době je to nepříjemné a začínáte hledat jinou pozici nohy. Nabízí se jen jediná varianta vrátit se na okresky a jet sportovně tedy na špičkách.
Průměrná spotřeba se mi vyšplhala na 7,9 l/km při jízdě po dálnici kdy jsem nedodržoval úplně předpisy. Naopak na silnici 1. třídy a nižší se dá lehce dostat na spotřebu 5,5 l/km, což je na objem litra a výkonu 150 koní krásná hodnota. 
Dnes dávají na FZ1N pneumatiky Dunlop Sportmax - jejich kvalitu nemůžu posoudit přeci jenom za krátký test toho člověk moc nepozná, ale u předešlých Micheline Pilot Road jsem byl naprosto spokojen. Celkově jsem na nich měl ujeto 19 tis. km a v zatáčkách si nestěžoval a lehce stíhal i ostatní se sportovnějšíma pneumatika.

Závěr

Veliké změny se od uvedení FZ1 na trh neudály. FZ1 je pořád příjemná motorka, k dennímu užívání, dnes už za rozumnou cenu a to i s ABS. Máte-li chuť mít doma nabroušený Naked motocykl není důvod o čem přemýšlet. Pokud máte dostatek financí kupte si nový motocykl s ABS, který můžu jen doporučit. Dlouho se ale nerozmýšlejte, protože podle posledních informací dojde od 20.7.2009 ke zdražení všech modelů Yamaha. Jestli vám ale něco chybí, kupte si starší ročník a nebude taky litovat. 
Ostaně za ušetřené peníze si můžete FZ1N doladit ke svému jak chcete. Nabídka příslušenství a doplňku na tento model co se již vyrábí několik let je nekonečná a vybere si opravdu každý. Vybírat můžete jak od lacinějších výrobců až po luxusní Italské.
Inspirovat se můžete u firmy Abarth nebo „Sršně“ kam až můžete s úpravou dojít. Celkově si myslím, že kdyby nabídla Yamaha na trh upravenou FZ1 s lepšími komponenty, jako to činí např. konkurence Ducati určitě by se po tomto modelu zaprášilo. 
Škoda je, že začínající jezdci si nemůžou dopřát "malou" modelovou řadu FZ150, bohužel pro nás do Evropy nedovážená.

Informace o redaktorovi

Jakub Janata - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ líbivý a nadčasový design
+ výborné brzdy a podvozek
+ ABS dobře nastaveno
+ silný a plynulý záběr motoru


- od zadního kola střikající voda až na jezdce
- brzdové hadice (ABS) kazí vzhled
- pata se opírá o výfuk při delší odpočinkové jízdě
- při stabilní rychlosti cca 3500-5000 ot/min. motor slabounce cuká
- díky jednotce ABS není kam dát nářadí


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):
Motokatalog.cz



TOPlist