globalmoto_duben_nolan




Yamaha FZ1N ABS 09 vs. 06

Když se Yamaha FZ1N objevila v roce 2006 na trhu okamžitě jsem jí propadl a musel jsem ji mít. Na svou dobu měla nádherný design a spousty výkonu v třídě Naked nevídaného. Vždyť 150 koní není málo a svádí Vás k nekalostem a lumpárnám. Za tu dobu co jsem s ní najezdil téměř 20 tis. kilometrů jí znám jak své boty a proto jsem přijal nabídku udělat srovnávací test o tři roky mladšího modelu s ABS. V hlavě se mi honilo několik otázek a zvědavostí jsem hořel zda se povedlo odstranit neduhy tohoto modelu mě dobře známy a vyladit jí k dokonalosti?!

Kapitoly článku

Design a barevné provedení

Myslím, že mohu s klidným svědomím říct, že se Yamaha trefila s předstihem do designu motorky a předběhla módní trendy (jak někdo říká futurebike), protože se nemusí stydět za své tvary ani v dnešní době kdy přišla na trh taková konkurentka jako je Ducati Streetfighter. Já vím tady se pohybuji skoro na hraně srovnatelnosti vždyť je to Italka, ale řekněte sami nemají tyto motorky tolik společného?! Ostatně o populárnosti motocyklu FZ1N napovídá fakt, že v roce 2006 byla vyhlášena motocyklem roku v kategorii NAKED BIKE viz. Test. Ať se totiž podíváte na jakýkoliv model Naked neuvidíte u konkurenci nic jiného než křivky FZ1N. Pro motocykl mluví i to, že si tento model vybral Pepa Šiler „Sršeň“ pro své exhibice a závody na okruhu v Brně, kdy jeden stroj má v sérii a druhý upravený.
Začneme palubkou tam kde řidičovo oko spočine nejčastěji. Nám dobře známá přístrojovka s multifunkčním LCD, kterou teď Yamaha dává i do jiných modelů v sobě skrývá všechny nezbytné kontrolky, u tohoto modelu navíc přidaná kontrolka s ABS. Přístrojovka je přehledná a údaje jsou čitelné i za přímého slunce. Jen mě mrzí, že sem Yamaha nepřidala i ukazatel zařazené rychlosti jak činí konkurence. Občas by se hodil hlavně ve městě.
Konečně změnily tolik pomlouvaná chromovaná zrcátka za černá a s hezkým tvarem co se hodí k této třídě. Byl jsem mile překvapen, že je v nich dokonce i o něco více vidět než v předešlých. Samozřejmě není nad kulatá, ale ty by se sem nehodila. Ostatní změny se tu neudály a vše je při starém.
Úložný prosto je u verze ABS tabu! Díky řídící jednotce ABS, která zabírá místo na nářadí, vyvstává otázka kam sním a případnou lékárničkou. Při vracení motocyklu v Čestlicích jsem se ptal techniků kde je nářadí, že jsem ho nenašel. Odpověděli, že ho mají na dílně a když jsem se tedy zeptal kam se vejde, když je tam řídící jednotka ABS, tak odpověděli – „tady si ho někde vysypeš“. Chvíli jsem nechápavě koukal a pak nad tím mávnul rukou. Prostě nechápu důvod proč Yamaha tu řídící jednotku nedala jinam a nenechala místo na nářadí jak původně bylo. Kam si ho dá majitel dnes i s povinnou výbavou nevím. 
Velké plus musím dát za packu zámku na otevření sedadla řidiče. Je nová přepracovaná a není už tak utopená. Člověk už nemusí šmátrat ukazováčkem a prostředníkem, aby jej odklopil a dostal se k baterce.
Verze ABS oproti klasice váží o 7 kilo víc. Tahle váha je zanedbatelná a není vůbec cítit při manipulaci na místě ani při jízdě. Jediné co mě bije do očí jsou hadice ABS přidané navíc, myslím ty kolem chladiče co vedou na přední vidlici. Celkově to na mě působí jak pracovní stroj (nakladač), kde není důležitý design, ale funkčnost. Když to srovnám s konkurencí tak ta se snaží všechny ty kabely a hadice schovat, aby to nenarušovalo celkový dojem designu. Proč tak neučinili u FZ1N nechápu. 
Okrasný klín pod motorem u verze ABS je automaticky ve standardní výbavě a už vím proč. Na pravé straně je totiž uchycený regulátor napětí. Při pádu se ale obávám, že dostane první ránu pokud si včas nepořídíte padáky. Je totiž před stupačkou a lehce na ráně.
Ladné křivky nebylo potřeba nijak upravovat došlo jen k barevným mutacím. A tady bych rád apeloval za zlepšení. S barevným provedením pro tento rok si nejsem tak jistý, protože žluté blesky kolem světla mi trošku připomínají jiné motorky, a celková barevná nabídka na tento rok je chudá a bez nápadu. Nepočítám-li barvy předchozích let černou, stříbrnou, modrou a tento rok grafitovou a opakující se žlutou a černou, tak nějak Yamaha pokulhává za nabídkou barev. A přitom by stačilo se inspirovat u exkluzivních modelů FZ1 co například představila firma Abarth v roce 2008, případně v UK uvedl dealer Yamaha tento rok omezenou sérii Fiat/Yamaha. Uvidíme tedy s jakou barevnou variací přijde Yamaha příští rok. 

Informace o redaktorovi

Jakub Janata - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):
Motokatalog.cz



TOPlist