yamaha_demo_tour




Yamaha BW's 125

Nároky na svižný přesun přes město se v posledních letech zvyšují, všude přibývají rychlé obchvaty a dvouproudovky. Proto Yamaha nasadila svoji osvědčenou zbraň a oblíbenou padesátkovou řadu BW posunula i do silnější kategorie stopětadvacítek. I nadále zůstává charakteristická silueta tlustých pneumatik a krátký rozvor, kombinace, kterou zvláště oceníte v rozbitých ulicích českých velkoměst.

Kapitoly článku

Osobně jsem si tenhle skútr okamžitě překřtil na „kulaťák“, protože po stránce designu se výrobci podařilo všechny světla, budíky i doplňky vyšvihnout v dokonalém kulatém tvaru. Dva kulaté světlomety nad sebou, kulaté členění budíků, kulatá zrcátka i dokonalá dvojice kulatých koncových světel, to vše prozrazuje, že sázka na utilitarismus se návrhářům vyplatila. Tahle stopětadváca svým vzhledem opravdu zdatně vystupuje z davu a umí nadchnout široké spektrum zájemců, o čemž ostatně svědčí i slušné prodejní úspěchy. Všechny doplňky jsou přitom účelné a podřízené svojí funkci - maximální jednoduchost, žádné ozdůbky a slušná odolnost proti nástrahám města - a přes to všechno je BW´s jako celek krásná věc.
Na místě řidiče vás uvítá jednoduchý budík - jak jinak než kulatý - doplněný trojicí hlavních kontrolek a palivoměrem zasazenými do černého plastu. Hodně ovšem zamrzí absence aspoň malinkého displeje s hodinami - to by u vyloženě městského skútru nemělo chybět. Při dojíždění na schůzky, do práce či rozvozu zásilek, při tom všem přeci jde o to mít možnost se jednoduše ujistit, zda jedu na čas a vyhnout se složitému dolování hodinek na ruce zpod bundy. Narozdíl od padesátky je tato silnější verze plně dvoumístná, takže stačí uložit druhou přilbu pod sedlo, kde je na ni přesně to správné místo, a vyrazit na druhý konec města třeba vyzvednout slečnu ze školy.
Přiznám se, že s padesátkou jsem se svojí téměř dvoumetrovou postavou kdysi trochu bojoval, takže jsem měl i ze stopětadvácy trochu obavy. O to příjemnější bylo překvapení nad tím, že nemám problém poskládat před řídítka kolena a na skútr se v pohodě vejdu! Ochrana kolen je sice nulová a také náznak štítku vás před deštěm nijak moc neochrání, ale to prostě patří k tomuto minimalistickému nekapotovanému stylu. Na druhou stranu, když skútrem třeba při stavění na stojánek praštíte na bok, téměř nic se nestane, při větší ráně to odnese maximálně zrcátko. Potěší i dvoudílné přední světlo, které umožňuje bliknutím druhého světlometu třeba upozornit auta v koloně před vámi, aby se kousek šoupla na stranu.
I přes drobet přerostlý černý výfuk vydává vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec se vstřikováním docela sympatický zvučný projev a ihned po nastartování se ochotně sbírá a od semaforů vždy vyráží jako první a rychle se rozjede na 70 km/h. Na magistrále pak lze vytlačit ručičku tachometru až ke stovce, takže vás budou jen minimálně ohrožovat předjíždějící auta. Spotřebu se mi tentokrát nepodařilo změřit, ale vzhledem k podobnosti agregátu s modelem Cygnus není důvodu pochybovat o údaji pod 3 litry na sto.
Jak se za jízdy projevují ty nejzajímavější charakteristické rysy BW - macaté široké pneumatiky 120/70-12 51L a 130/70-12 56L v kombinaci s krátkým rozvorem 129 cm? Můžu potvrdit, že v tom nejlepším světle. Tlustá kola sympaticky pohlcují menší díry, ty ostatně dobře pobírá i odolné odpružení, jen větší díry dostane řidič naservírované kvůli kratšímu rozvoru do řídítek. Jízdní vlastnosti ovšem zůstávají překvapivě stabilní a ve větší rychlosti ani v zatáčce se nedostavuje nejisté řízení, jaké bych od takovéto kombinace jinak čekal. Svižné proplétání kolonou i jistá stopa v táhlých zatáčkách, to je opravdu dobrá vizitka pro konstruktéry! Poměrně široká řídítka sice občas v koloně můžou být na překážku, ale o to víc dodají na jistém ovládání. Při jízdě ve dvou už je ovladatelnost kvůli kratšímu rozvoru o dost horší, ale na druhou stranu robustní odpružení stíhá skoro stejně jako při sólové jízdě.
Tlusté pneumatiky dávají pořádnou porci jistoty navíc, ať už jde třeba o přejezdy kolejí nebo brzdění na kostkách. A občasný výlet na polňačku nebo kamenitou cestu na nich nebude působit tak nepatřičným dojmem jako na ryze asfaltovém stroji. Nemůžu než pokračovat ve chvále i po stránce brzd - předek je pocitově trochu tupější, bubnem opatřený zadek zase ostřejší, ale dohromady nabízejí přesně tu správnou kombinaci. Když přijde do tuhého, můžete za brzdy pořádně vzít a dostanete z nich přesně takový účinek, který ještě unesou pneumatiky. To vše se ještě umocní za mokra, kdy je jistota pořádných širokých gum hodně příjemná.
Yamaha BW's 125 je povedený skútr, který úspěšně vybočuje z řady jak designem, tak praktickými vlastnostmi. Vyhoví skoro každému stylu i požadavkům na cestování po městě či dojíždění do práce, ale i na ryby či na chatu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist