yamaha_demo_tour




Yamaha Aerox R 50

Aerox patří v kategorii malých skútrů už dlouhé roky mezi ty největší stálice. Za šestnáct let, co je na světě, si tenhle výkonný dvoutaktní dravec získal srdce milionů skútrařů po celém světě. Jeho úspěch ještě podtrhuje sportovně laděná verze Aerox R, která se letos představila v nově střiženém kabátě. S tímhle skútrem v supersportovním stylu určitě nebude nuda!

Kapitoly článku

Kompaktní rozměry padesátky, výkonný vodou chlazený dvoutakt, malá kola, ostře řezaný sportovní design a v neposlední řadě množství doplňků a tuningových dílů, to jsou hlavní atributy Yamahy Aerox, díky nimž se stala synonymem pro lehký, kompaktní a hbitý skútr. Tyto vlastnosti navíc podtrhla „supersportovní“ verze R, která se vždy mohla chlubit akčním barevným provedením, a tak budila ještě dravější dojem. Právě letos se osvědčený Aerox R dočkal modernizace v podobě přepracovaného designu. Padesátka je navíc legislativně omezena na rychlost 45 km/h, takže představuje opravdu velké lákadlo pro úplně nejmladší sortu motorkářů.
Nenechte se oklamat prvním pohledem, že vše snad zůstalo při starém. Jistě, výrazná přední kapota s dvěma typickými vzduchovými otvory krytými mřížkou a nepřehlédnutelný rozeklaný světlomet jsou tu pořád, stejně tak zaoblený kryt řidítek nebo linie bočních kapot přecházejících v podlahu s nízkým středovým tunelem a vrcholící šikmou podsedlovou částí zakončenou špičatým krytem koncového světla. To všechno tu je pořád, ale dohromady to dává ještě sportovnější vizáž než dosud. Může za to totiž větší množství hran, kterými designéři rozdělili veškerou vnější plochu Aeroxu. Aerox R je tak hranatější, vizuálně členitější a působí modernějším a dynamičtějším dojmem než jeho předchůdce.
Změny se projevily jak na přední kapotě, kolem reflektoru, vzduchových mřížek a na krytu řidítek, tak v oblasti bočních kapot, podlahy, podsedlových plastů a třeba i krytu výfuku. Všude prostě designéři přidali nějakou tu novou hranu, což se asi nejvýrazněji projevilo v zakončení podsedlové části s koncovým světlem a hranatými blinkry. Kde že jsme to jenom viděli? No jasně, malý Aerox se hlásí ke svému velkému supersportovnímu sourozenci! Zadní část Aeroxe R totiž záměrně odkazuje na Yamahu YZF-R1. To vše v náramně slušivé červenobílé kombinaci "Absolute White". Co víc si přát?
Po usednutí na skútr se před vámi zjeví ještě jedna designová novinka – přístrojovka s LCD panelem, který přehledně zobrazuje dosaženou rychlost, stav paliva v sedmilitrové nádrži, denní a celkové počítadlo a hodiny.
Významnou novinkou, a to nejen designovou, je koneckonců i samotné sedlo. Pokud jste se snad dříve mohli sem tam dočíst výtky ohledně jeho rozměru a pohodlnosti, letos to ani v nejmenším neplatí. Ačkoliv se Aerox zdá na pohled dost malý (a on takový skutečně je), poskytne nové dělené sedlo dostatek pohodlí i větším postavám. Zásluhu na tom má nejen ergonomicky tvarované a dostatečně vysoké sedlo (815 mm), jehož zvýšená zadní část s drsnějším potahem (semiš?) a malá madla umožní svezení spolujezdce aspoň tak, aniž by za vaším zadkem bojoval o holé přežití. Po odemknutí sedla se nejprve odklopí pasažérova část, pod níž se ukrývají víčka olejové a benzínové nádrže. Pod přední částí sedla najdete na padesátku velkorysý prostor, kam dáte i menší integrální přilbu.
Podlaha skýtá i přes obvyklý středový tunel na padesátku poměrně slušný prostor, takže nohy lze podél tunelu posouvat. Přední část skútru před řidičem je zešikmená - designéři se tu snažili ušetřit co nejvíc prostoru, aby ani vyšší jezdci nenaráželi koleny, a to se povedlo. Úzká řidítka odpovídají sportovnímu ladění Aeroxe, položena jsou však docela vysoko, což zaručuje pohodlný a vzpřímený posez. Znovu musíme ocenit, že ani vyšší řidič si nebude na malém Aeroxovi připadat jako skrčenec.
Přes jeho malé vnější rozměry (rozvor 1 256 mm) si tak v jeho sedle budete připadat spíš jako na stopětadváce, než na čistokrevné padesátce. Ani podle ovladatelnosti byste možná nehádali kubaturu 50 ccm, Aerox je totiž při svých 97 kg díky krátkému rozvoru, krátké stopě řízení a malým kolům a hbitý a poddajný jako koloběžka a s jeho vedením nebude mít problém snad ani drobná dívka s čerstvým řidičákem. Díky váze skútru není problémem ani absence bočního stojanu, zhoupnutí Aeroxe na centrál totiž nestojí skoro žádnou sílu.
Spojení 13“ kol, pevného podvozku a komfortních tlumičů (přední odpružená vidlici se zdvihem 80 mm, zadním tlumič jednostranné kyvky se zdvihem 63 mm) poskytuje jistotu řízení, kterou oceníte hlavně při rychlých průjezdech zatáčkami městských ulic, na které je tento skútr jako ušitý. Aerox z vás ale ani na méně kvalitním povrchu při výletě za město nevytřese duši, a ačkoliv jistá ztráta pohodlí na rozbitých okreskách je i díky malým kolům pochopitelná.
Na dynamickém jízdním projevu má však kromě povedeného podvozku zásluhu především agilní motor, který maká v rytmu dvou taktů, což je ostatně poznat z charakteristického brblání okamžitě po nastartování, jež můžete provést elektrickým startérem i nakopávačkou.  Kapalinou chlazený jednoválec, jehož spotřeba se po záběhu pohybuje okolo 3,5 l/100 km, potřebuje krátkou chvíli, aby se zahřál na provozní teplotu. Pak s vámi za doprovodu tlumeného, přesto nezaměnitelného dvoutaktního štěkotu vyrazí okamžitě kupředu. Motoru je sice legislativně omezen rychlostí 45 km/h na pouhé 3 koně (2 kW), ale až do této hranice podává výkon zcela standardním způsobem. První, co vás překvapí, je reakce na přidání plynu. Ta je totiž skutečně blesková.
Točivý dvoutakt má i díky naladění variátoru solidní akceleraci, aspoň co se kategorie padesátek týká, takže na křižovatkách se můžete bez obavy z převálcování autobusem řadit na první místo před semafory. Aerox akceleruje plynule a svižně až do oné nešťastné hranice 45 km/h. Nešťastné, protože je jasné, že nebýt restrikce, tenhle živý motor by rozpohyboval lehký skútr na mnohem víc. Městským obchvatům je tedy lépe se vyhnout, ovšem toto omezení vám dynamický Aerox beze zbytku vynahradí v ulicích. Nehledě na hustotu provozu se totiž všude bez potíží protáhnete, stačí si vyhlédnout místečko, otočit plynem – a šup, jste tam!
Městské přesuny jsou s Aeroxem prostě rychlé, lehké a zábavné. A taky bezpečné, to díky dvojici kotoučových brzd (průměr 190 mm), které poskytují v daných rychlostech přebytek brzdné síly. Přední brzda je citlivě a plynule dávkovatelná, zadní kotouč za ní svou účinností vůbec nezaostává, nemá přitom jakékoliv sklony ke kousavosti. I na brzdách je zkrátka znát, že by v pohodě dokázaly krotit mnohem větší výkon.
Ačkoliv se pětašedesát tisíc za padesátku zdá jako přemrštěná cena, je třeba mít na paměti, že Aerox R 50 tvoří špičkově zpracovaný a do detailu vyladěný skútr, který kromě opravdu velké porce zábavy z jízdy nabízí navíc i svou osobitou image tvořenou agresivním sportovním designem a slušivým barevným provedením. Jako přidanou hodnotu pak lze započítat nepřebernou kupu tuningových doplňků, jimiž lze Aeroxe vyšperkovat. Yamaha Aerox R 50 je tak i přes svůj limitovaný výkon strojem, který dokáže v záplavě malých skútrů zaujmout a okouzlit. Letošní faceliftovaný model je tak jasným důkazem, proč se právě Aerox už léta drží na špici svojí kategorie. Na prestiži tomuto skútru přidává i fakt, že díky smlouvě Yamahy a Dorny je právě Aerox R 50 ve speciálním barevném provedení oficiálním paddockovým skútrem letošní sezóny MotoGP.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist