yamaha_mt09




Testujeme Yamahu Ténéré 700 World Raid

Yamaha Ténéré 700 World Raid patří mezi nejočekávanější novinky letošní sezony a o to víc naši redakci těší, že může být u prvního představení ve Španělsku, kde si ji Vláďa vyzkouší. V čem je jiná oproti standardní verzi? Například má větší nádrž, lepší pérování, TFT displej, jiné sedlo a kupu dalších novinek. Jestli vás zajímají konkrétní věci, na které se Vláďa může zeptat lidí z Yamahy, ptejte se ve formuláři pod článkem.

Kapitoly článku

Od chvíle, kdy Yamaha představila novou Ténéré 700, si rychle začala získávat sympatie dobrodružně laděných jezdců po celém světě a dost možná proto, že se jedná o velice jednoduchou mašinu, která jim nekomplikuje život náloží elektroniky. Ano, Japonci dokázali, že takové cestovní enduro jde postavit a že o něj bude velký zájem. Kromě jednoduchosti se jim podařilo zaujmout také velice atraktivní cenou. Ovšem čím více té-sedmiček se dostalo mezi lidi, tím více se objevovaly nadstandardní úpravy a jednalo se především o vylepšení pérování.

V únoru Yamaha představila další verzi modelu Ténéré 700 a jmenuje se World Raid. Stačí se podívat na první fotografie a není potřeba se ponořit do specifikací a technických tabulek, aby každého trklo, že tu máme novou 23 litrů velkou nádrž, které zajistí mnohem věší nájezd, než menší šestnáctilitrová u základního modelu. Její tvar i uložení se má podílet na níže položeném těžišti. Nové je také dvoudílné sedlo ležící ve výšce 890 mm, které je o poznání plošší a podle fabriky je inspirováno světem rallye mašin, takže by mělo zaručit lepší pohyb jezdce dopředu i dozadu.

 Ani displej nezůstal stejný a nové pětipalcové téeftéčko nabízí tři různá zobrazení, tedy klasiku, analogový vzhled a také zobrazení ve stylu roadbooku, který k rallye neodmyslitelně patří. Ptáte se na konektivitu? Jasně, o tu vás Yamaha nechce připravit, takže pokud se bez propojení s mobilem nedokážete obejít, máte šanci pomocí apky MyRide telefon spárovat. Ténéré 700 vždycky dokázala deaktivovat ABS a u modelu World Raid tomu je stejně, ovšem máme tu tři možnosti, tedy ABS na obou kolech stále ve hře, vypnutí pouze zadku, anebo vypnutí kompletní na předním i zadním kole. Je otázka, jestli se ABS aktivuje i při vypnutí motorky kolébkou, což mně vždycky vadilo, a jak složité bude režim ABS nastavit.

Už jsem naťukl jiný podvozek a pérování s vyššími zdvihy. Teď doplním, že tu máme stavitelné pérování Kayaba se zdvihy 230/220 mm. Skvělou zprávou je to, že Yamaha dává Ténérce štelovatelný tlumič řízení a jde si ho nastavit v osmnácti stupních. Jisté úpravy zaznamenal airbox, který dostal nový vzduchový kanál směřující dopředu a cílí na důsledné zamezení vnikání prachu a nečistot. Světlá výška je 255 mm a kompletně natankovaná Yamaha Ténéré 700 World Raid váží 220 kg.

Po stránce motoru se nic nezměnilo, a proto stále jede s povedeným řadovým dvouválcem s přesazením ojničních čepů o 270°, jenž má objem 689 cm3 a maximální výkon 73 koní. Cenovka byla stanovena na 334 990 Kč. A jak bude Ténéré 700 World Raid působit naživo a jaký udělá dojem? Na to odpoví mezinárodní prezentace na jihu Španělka. Pokud vás něco zajímá, klidně využijte možnost on-line dotazů pod článkem, jak tomu na našem motorkářském portálu bývá.

Na kompletní test, včetně videa, se můžete tešit začátkem června na webu Motorkáři.cz

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

yeuop
Dotaz od yeuop položen 14.05.2022 11:20

Mne zajima, jestli je to určené pouze k off roadu nebo da se na tom cestovat i tisíce km po asfaltu?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:37

Yeuop, díky za dotaz. No jasně, jednou je to cestovní enduro a má k cestování po asfaltu i po nezpevněném povrchu ty nejlepší předpoklady. Já bych na to klidně na delší cestu vyrazil. Záleží, jaké kdo má o cestovní motorce představy a co od ní očekává. Stačí se na ni podívat, mrknout do tabulek technických údajů, a hned je jasné, co se dá od motorky na kolech 21"/18" očekávat a v jakém.

Sylver
Dotaz od Sylver položen 14.05.2022 13:06

Dokázali posunout těžiště níž než bylo, alespoň pocitově, u staré verze? Co šířka řidítek, nějaká změna k lepšímu? Díky a užij si prezentaci!

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:40

Ahoj Sylver, dík za dotaz. Na to odpoví až přímé srovnání, budou tam lehké rozdíly, už kvůli větší nádrži, pérování s vyššími zdvihy, výš položenému sedlu... Každopádně mě překvapilo, že motorka s větší nádrží a vyšší stavbou je skvěle ovladatelná a v terénu i na sinici se vodí jedna radost. Je to hravá kočička, která poslouchá na slovo. Řídítka jsou stejná, jako u standardní verze. Já bych širší bral.

Slávek-TDM
Dotaz od Slávek-TDM položen 14.05.2022 13:10

Ahoj, podle fotek se mi zda, ze ma sirsi riditka nez standardni Tenere. Je to tak nebo se mylim?
A jedna otazka mimo T7, neprosakuji nejake informace o nove velke SuperTenere nebo je to uz uplne ukoncena kapitola?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:41

Slávku-TDM, není to tak, po stránce řídítek je to stejný. Na velkou SuperTénéré jsem se ptal, ale pochopitelně nedostal jednoznačnou odpověď, to lidi z továrny nikdy neudělají... Podle slov produktového manažera se nic nechystá a Yamaha s velkým cesťákem kategorie adventure v nejbližší době nepočítá. Všechny karty teď sází na sedmistovku. Díky za dotaz.

pete_xtz
Dotaz od pete_xtz položen 14.05.2022 13:41

Ahoj Vláďo, je ta větší nádrž kompatibilní se standardním modelem a dá se pripadne koupit samostatně a za kolik? Díky Petr

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:42

Ahoj pete_xtz, děkuju za dotaz. Určitě ne, velkou nádrž na standardní Ténérku nenamontuješ. Je tam víc zásadních rozdílů v uspořádání stavby kolem a pod nádrží.

bukic
Dotaz od bukic položen 14.05.2022 14:41

Všetci túto motorku skloňujú spojmamy rely, Dakar a podobne. Pochybujem že niekto na svojej diaľkovej dovolenke sa čo i len priblíži k dakarským výkonom, keďže ako píšete, je to cestovné enduro. Preto ma zaujíma že ako si polepšil podvozok s naloženými kuframi, vo dvojici a ľahkom teréne (šutoliny) Ďakujem. -:)

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:43

Bukic, dík za dotaz. Jasně, ale dost lidí si tuhle motorku pořídí jednak za účelem cestování, ale taky za účelem, aby si na ni občas pustili žilou v terénu, kde se slušně vyblbnou. Prezentace mě přesvědčila, že je mega zábavná a dá se na ní v terénu pořádně valit. Pérování Kayaba udělalo dobrej dojem a rozhodně působí o dost lépe, než pérování u standardní verze, takže věřím, že mašina bude fungovat lépe i v náročných podmínkách se spolujezdcem a bagáží.

ScottRussell
Dotaz od ScottRussell položen 14.05.2022 18:30

Nová Aprilia Tuareg 660 nedovolí na dvojku jet po zadním kole (například v terénu při přejezdu nerovností atd..) a dokonce ani výrazně na chvíli kolo přizvednout, okamžitě stáhne výkon a rozbliká varovná světla. Je to případ i nové Tenere World Raid nebo to elektronika pustí? Na jinak zajímavé Aprilii je to vlastnost k posr... Díky.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:44

Ahoj ScottRussell, zdravím do Jablonce. Ténéré 700 World Raid nemá kromě ABS žádné elektronické asistenty, ani elektronický plyn, takže nic nebliká, nic nekecá do dávkování výkonu a ani jinak nekomplikuje život. Jednoduchost je jedním z důvodů, proč lidi Ténéré chtějí, takže ostatní výrobci by si z toho mohli vzít příklad a poslat na trh něco menšího a jednoduššího. Dík za dotaz.

Brumbaal
Dotaz od Brumbaal položen 14.05.2022 21:59

Fakt nádherná

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:45

Je krásná, souhlas!

Destroyer
Dotaz od Destroyer položen 15.05.2022 09:51

Vláďo, hele KTM 890 Adv R nebo Yamaha T7 WR ?? Co bys vybral?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:46

Ahoj Destroyer, no tohle by byl oříšek a rozhodoval bych se dlouho. Mimochodem, myslím si, že srovnávat a rozmýšlet se kterou, bude spíš otázkou přímé konkurence, tedy Ténéré vs. Tuareg. KTM je už kvůli většímu motoru trošku jinde. Tam to bude spíš souboj 890, DesertX, Norden… ale zpátky k dotazu. Pokud bych neřešil peníze, tak oranžádu, která je ovšem o kus dražší. Ténéré World Raid je skvěle vyváženou motorkou, která působí velice sebevědomě a samozřejmě. Poměr cena výkon je u ní v hodně dobrém poměru a patří mezi nejlepší kousky, na kterých jsem se za poslední dobu svezl. Dík za záludnou otázku :)

PetrAT
Dotaz od PetrAT položen 15.05.2022 22:31

Ahoj. Stále je problém , že víko motoru vytlačuje pravou nohu ze stupačky ? Jinak podle foto pěkná motorka

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:47

PetrAT, coveče, na to jsem byl zvědavej taky a rozhodně mi to u verze World Raid nijak nevadilo. Ptal jsem se, jestli s tím něco udělali, ale prý ne. Je to prý možná díky jiné nádrži a trošku jinému sedlu, což při jízdě ve stoje i sedě pustí nohy na stupačkách více od sebe… Když je řeč o ergonomii, snažili se při vývoji zachovat co nejpodobnější se standardní verzí. Trojúhelník řídítka, sedlo a stupačky je víceméně stejný.

MaraVFR
Dotaz od MaraVFR položen 16.05.2022 08:41

Co se tyce podvozku, je to stale nevyvazene a na zadku moc mekke? Nebo uz maji pruziny dostatecnou silu, aby upruzili i 100kg jezdce?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.05.2022 09:47

Ahoj MaraVFR, podvozek je jiný a po první ochutnávce je z mého pohledu o kus dále. Myslím, že i 100 kg těžký jezdec si Ténérku dokáže nastavit… ptal jsem se těžších kluků na prezentaci a prej cajk. Dík.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist