yamaha_demo_tour




Vespa GTS 300 Touring

Vespu asi není třeba obsáhle představovat. Vzhledově nezaměnitelné skútry jsou ozdobou silničního provozu po celém světě už více než šedesát let. Po celé ty roky je tato italská značka synonymem pohodlného, svižného a stylového cestování hlavně po městě. Nový model GTS 300 Touring ale dokazuje, že s Vespou se můžete bez obav vydat i opravdu daleko za brány měst.

Kapitoly článku

Silné cestovní skútry zažívají v posledních letech velkou popularitu, o čemž svědčí i neustálý nárůst modelů v kubaturách 300 ccm a výš. Tento trend nemohla přehlédnout ani Vespa, která po desetiletí bodovala spíše v nižších objemových kategoriích 50-200 ccm, kde díky převážně dvoutaktním pohonům nabízela vždy solidní výkon, levný provoz a jednoduchou údržbu. Současný trend však velí výrobě ekologičtějších čtyřtaktů, což je i jeden z důvodů, proč právě u skútrů dochází k navyšování objemů. Pro letošní sezónu se proto představuje nová Vespa GTS 300 Touring. Spojení nejobjemnějšího motoru v portfoliu Vespy a přívlastku Touring, pod nímž se ukrývá spousta výbavy a praktických doplňků, zní opravdu slibně, takže se pojďme podívat, jak na tom tenhle skútr opravdu je.
Nablýskaná Vespa v hnědé barvě „Marrone terra di Toscana“ na první pohled zaujme klasickým „retro“ vzhledem, díky kterému se Vespa za desetiletí své existence stala jednou z ikon moderního designu. Vzhled těchto italských skútrů je už dlouhé roky prakticky stejný, a tak nepřekvapí ani model GTS 300 Touring. Ačkoliv je posouzení designu vždy subjektivní záležitostí, typické zaoblené tvary, kterým vévodí vpředu mezi řidítky posazený velký kulatý světlomet a zadní hluboký blatník, jsou svou ladností naprosto okouzlující a troufám si říci, že musí zaujmout prostě každého. Tmavohnědý celek skvěle doplňují výrazné chromované díly, ať už jde o kulaté kryty zrcátek, boční lištu na přední části skútru nebo do boku vyklápěcí stupačky nebo madla, která se starají o pohodlí a bezpečí spolujezdce. Dostatečně výrazné (a tedy funkční) jsou i lichoběžníkové blinkry a velký kryt zadního světla. Cestovnímu charakteru modelu Touring odpovídá prostorné sedlo, decentní větrný štítek nebo dvojice praktických nosičů vpředu i vzadu. Při pohledu zprava se navíc díky levostrannému zavěšení odhalí pětipaprskové přední kolo a bachratý výfuk s chromovým krytem a koncovkou. Marně byste hledali elegantnější skútry, než jsou ty s nápisem Vespa…
A protože hnědý italský elegán už na pohled budí dojem luxusu a pohodlného cestování, vytáhli jsme Vespu GTS 300 Touring na dlouhou štreku po středních Čechách. Tamní široké asfaltky i rozbité okresky by měly cestovní schopnosti této třístovky dostatečně prověřit. První, čeho si po usednutí za řidítka všimnete, je široké dlouhé kožené sedlo, které je tak akorát měkké, abyste se v něm usadili pohodlně jako v křesle. Podobně luxusní prostředí nabízí Vespa i pro nohy - podlaha je dostatečně dlouhá a široká, takže nabídne optimální polohu dolním končetinám pro jezdce všech tělesných parametrů, bez ohledu na délku nohou. Výška sedla 790 mm dovolí vyšším postavám při zastavení bezpečně položit obě nohy na zem, menší skútraři zas díky nízkému těžišti nebudou mít potíž Vespu lehce naklonit na jednu nohu.
Přístrojovka, ostatně jako celý skútr, je kvalitně a přesně zpracovaná a potvrzuje, že v jednoduchosti je síla. Analogový ukazatel rychlosti, menší ukazatele teploty motoru a stavu paliva plní beze zbytku svůj účel a jsou dobře přehledné, stejně tak i kulaté různobarevně podsvícené kontrolky světel, blinkrů, tlaku oleje a další. Moderna je na bílém panelu mezi řidítky přítomna snad jen v podobě menšího, ale i za ostrého slunečního svitu dobře viditelného digitálního displeje, na kterém si pomocí dvou gumových tlačítek můžete přepínat hodiny a datum. Po zasunutí klíčku a odemčení skútru na vás přestane blikat červená dioda imobilizéru. Ovládací prvky jsou na řidítkách na svém obvyklém místě a palcem na ně pohodlně dosáhnete. Výtku bych měl snad jen k přepínači blinkrů, který šel posouvat dost ztuha a vzhledem k tomu, že malé „tlačítko“ uprostřed poskytuje palci jen slabou oporu, zpočátku jsem místo zablikání přes přepínač blinkrů jen bezcílně přejížděl prstem. Přepínač se však postupně trochu ochodil a já si našel (i za použití větší síly) grif, kterým jsem směrovky přinutil blikat…
Tak, a teď už jen chňapnout měkké široké rukojeti a vydat se do provozu, nejprve tedy do ulic naší metropole. Motor naskočí díky elektrickému startéru bez problémů, ohlásí se hlubším a tlumeným bubláním, které vás bude celou cestu provázet, a ačkoliv se na optimální provozní teplotu bude chvíli šplhat, bez kuckání můžete vyjet prakticky okamžitě. A nezapomeňte se pořádně usadit a pevně držet řidítek, tahle Vespa má totiž opravdu bleskový odpich! Díky čtyřtaktnímu jednoválci s objemem 278 ccm s elektronickým vstřikováním a také díky variátoru zabírajícímu už odspoda má GTS 300 Touring skutečně dravou akceleraci a při výjezdech z křižovatek dosáhnete povolený rychlostní limit 50 km/h během pár vteřin. Aby také ne, když motor koncepce Quasar (Quarter-liter Smooth Augmented Range) s výkonem 21,5 koní a krouticím momentem 22,3 Nm dynamicky a naprosto přesně reaguje na plyn a po městě je schopen z jakékoliv rychlosti plynule vystřelit ke kýžené padesátce. Při pojíždění ve městě tak není problém kdykoliv jen lehkým pootočením plynu hbitě vyrazit kupředu. Už po prvních kilometrech strávených s GTS 300 Touring nám ale bylo jasné, že právě díky charakteru motoru bude tomuto skútru mnohem lépe na otevřených rychlejších silnicích, než při trhaném poskakování v pražských kolonách. Díky přebytku výkonu nebudete v hustém provozu rozhodně nikoho brzdit, naopak si budete muset dávat pozor, abyste se skvěle akcelerující Vespou nevrazili do „ploužících se“ aut před vámi. Ale žádný strach, silnému zátahu motoru odpovídá také poměrně razantní účinek brzd. O rozložení účinku mezi dvojici kotoučů s průměrem 220 mm vpředu i vzadu se stará integrovaný brzdný systém. Přední brzda, respektive pravá páčka, zabírá plynule a s dostatečnou intenzitou, zadek vše spolehlivě jistí a brzdy mají i při lehkém zmáčknutí dostatečný účinek, aby kupředu pádící skútr bezpečně a kontrolovatelně zpomalily a zastavily.
Kombinaci silného pružného motoru a výkonných brzd dobře podporují i dvanáctipalcová kola, díky nimž je skútr na svou vyšší provozní hmotnost (158 kg) opravdu lehce a přesně ovladatelný i při nižších rychlostech po městě, kdy budete Vespu díky jejímu nízkému těžišti až nečekaně snadno proplétat mezi auty a silničními nerovnostmi. A pokud už nějakou tu díru trefíte, i přes malá kola z vás skútr nevytřese duši. Zásluhu na tom má nastavitelný podvozek, který při „městských“ rychlostech stíhá všechny nerovnosti a díry žehlit s poměrně přesnou jistotou. Zadní nastavitelné tlumiče nesou většinu váhy skútru, schroupnou toho opravdu hodně a jen díky jednoramennému zavěšení předního kola občas dostanete od řidítek upozornění, abyste přestali vymetat všechny díry, co na silnici jsou.
Z města se tedy svižně proplétáme a vydáváme se po dálnici do přilehlých koutů Prahy. Stejně jako jsme ocenili výrazné zrychlení v pásmu „městských“ rychlostí 0-50 km/h, stejně musíme pochválit hbitou třístovku i na dálnici. Po vyjetí z města totiž stačí opět jen lehce vzít za plyn a Vespa velice ochotně, plynule a ve vysokém tempu zrychluje. Okolo šedesátky totiž dostane variátor od motoru nový impuls a skútr předvádí podobně ostré zrychlení jako ve městě. I na dálnici tak bleskurychle splynete s okolním provozem, ze šedesátky se přes stovku vyhoupnete během několika sekund a brzdou provozu ani náhodou nebudete. S odstupem musím říct, že právě skvělou odezvou plynu a zrychlením mezi šedesátkou a stovkou ve mně zanechal motor ten nejlepší dojem. Nad stovku už nepociťujete tak markantní nárůst výkonu, i tak se ale skútr vcelku bez problémů a bez zadýchání vyškrábe na stočtyřicítku, kde leží nejen hranice výkonu motoru, ale i již neklidného podvozku a brzd. Brzdy sice nemají při vyšších rychlostech již tak razantní nástup jako ve městě, stále však vykazují dostatečně silný účinek, abyste rychle zpomalili, vypomoci si navíc můžete motorem, který na ubrání plynu reaguje plynulým zpomalováním skútru.
Sjíždíme z dálnice a vyrážíme na Benešovsko. Na kvalitním asfaltu, kterého je v okolí opravdu pomálu, není třeba z dálničního tempa kdovíjak slevovat. Že nejedete po rovné dálnici, nýbrž po klikatých státovkách, si ani při rychlostech atakujících povolenou devadesátku téměř nevšimnete. Podvozek drží na hladké silnici s jistotou a skútr na malých kolech se do zatáček ubírá jen s minimálním úsilím řidiče. Díky zmiňované pružnosti motoru ve vyšších rychlostech a solidním výkonu brzd je cestování na venkovských silnicích opravdu svižné, místy dokonce až lehce sportovního charakteru. Pozor si však musíte dávat na kvalitu povrchu, neboť letmo uložené přední kolo má občas ve zvlášť zvlněných zatáčkách tendenci odskakovat do strany, a proto už nemůžete projíždět všechny výmoly s takovou jistotou, jako při nižších rychlostech ve městě. Opět však musíme ocenit kvalitní brzdy, které vás bezpečně zpomalí na příjemnou rychlost odpovídající (ne)kvalitám středočeských silnic. Na hladkém asfaltu si však budete dravost motoru a lehkou ovladatelnost skútru náležitě užívat! Lehké ovládání a kvalitní podvozek neunaví vás ani spolujezdce. Ten sice nebude mít na zadní části širokého sedla díky úzkým stupačkám a madlům tolik pohodlí jako řidič, ale i přesto mu Vespa poskytne příjemné a bezpečné svezení.
No a když už vyzdvihujeme cestovní kvality Vespy GTS 300 Touring, nesmí ani zapomenout na její cestovní výbavu. Proti nepřízni povětří vás ochrání ač nevelký, tak výborně fungující větrný štítek, za kterým na vás nebude nepříjemně fičet ani pršet. Už při rychlostech kolem devadesátky ale štítek v poryvech větru občas zapiští, což není zrovna dvakrát příjemné, na vině jsou zřejmě ostřejší hrany plexiskla. Stejně dobře jako trup řidiče jsou schovány i nohy, na které díky širokému předku skútru nebude pršet ani fičet. Před koleny se skrývá klasická schránka na peněženku, rukavice a podobné drobnosti, nechybí zde ani základní nářadí pro nejnutnější opravy. Pohodlné sedlo se zvedne po stisknutí tlačítka umístěného vedle klasického háčku na pověšení tašky. V případě deště oceníte praktický návlek na sedlo, který se nachází v jeho útrobách. Pod sedlem je pak kromě palivové nádrže také hluboká plastová „vana“, po jejímž vyjmutí se ukáže motor.
Do podsedlového prostoru by se měl vejít rozměrný nákup nebo dvě otevřené přilby. Bohužel naše přilby byly zřejmě větších rozměrů než kompaktní „kokosáky“ italského stylu, a tak se nám nepodařilo pod sedlem schovat ani jednu samotnou přilbu, neboť byla prostě moc široká. Užitnou hodnotu ale zvyšují dva chromované sklopné nosiče vpředu a vzadu, na které lze připoutat prakticky cokoliv, jen bezpečnostní upozornění na bytelném nosiči deklaruje nosnost pouhé čtyři kilogramy… Největší cestovní Vespa má také dva stojany - na ten boční ji odstavíte naprosto lehce, použití hlavního už vyžaduje přece jen víc síly, ale možnost volby stojanu zajišťuje, že tento skútr stabilně postavíte opravdu kamkoliv.
GTS 300 Touring tedy nabízí kromě solidního výkonu a pohodlné a jízdy také slušnou užitnou hodnotu. Tato Vespa tak spojuje klasické a léty prověřené elegantní „retro“ linie italského střihu s moderním a velice dravým jízdním projevem. O ten se svou vynikající akcelerací stará skvěle pružný motor, díky němuž je cestovní Vespa na rychlých silnicích jako ryba ve vodě, díky kvalitnímu podvozku a malým kolům se zároveň hbitě protáhne i hustým provozem zacpaného města. Pokud tedy hledáte stylového a elegantního společníka, který vám v příměstském prostředí na delších trasách poskytne optimální kombinaci pohodlí a výkonu, právě pro vás je za 114 900 Kč určena Vespa GTS 300 Touring. Během našeho testování si sice ještě ne úplně zajetý motor řekl o zhruba 4 litry benzínu na 100 km, vyšší spotřeba je ale vykoupena oním pohodlím, kdy se stačí jen uvelebit v sedle, vzít pořádně za plyn a nechat se výkonným elegánem bleskově unášet kupředu…

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):
Motokatalog.cz



TOPlist