globalmoto_duben_nolan




2x Vespa do města: Dokáže elektrika porazit benzín?

Vypadají stejně, ale jedna má výfuk a druhá nabíjecí kabel. A také se jinak jmenují. Červená Primavera S je naprostá vespí klasika, poháněná benzínovým jednoválcem, v našem případě o objemu 125 kubíků. Když se řekne Vespa, představíte si tohle. Stříbrná je Elettrica a co pohání ji, je řečeno jménem. Pro letošek ji Italové porychlili na 70 km/h a nás hodně zajímalo, jestli už se před ní Primavera musí mít na pozoru. Praho, začni dělat zácpy, vyrážíme!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Jméno Primavera patří k Vespě již více než půl století a není to jen to jméno, nýbrž i tvary, jejichž základní linky se dochovaly do dnešních dnů. Není divu, že si Vespa na toto pojmenování vzpomněla před sedmi lety, když přišla s novým „malým“ skútrem, nástupcem modelu LX, od něhož se však tvarově příliš neliší. I když ony se ty Vespy tak nějak od sebe neliší obecně, laik často nepozná „malou“ Primaveru od „velkého“ GTS. Že je v nabídce nějaký Sprint s hranatým světlem nebo Sei Giorni (dříve GTV) se světlem na blatníku, to už vědí jen zasvěcení. A i tak jde jasně poznat, že jde o Vespu. Jako Porsche 911, ať máte před sebou model ze 60. let, nebo ten letošní, pořád víte, co to je. Hm, když jsem si teď tak vymyslel to přirovnání s devětsetjedenáctkou, napadá mě, že v těch tvarech s Vespou je něco společného, nezdá se vám? Primaveru můžete pořídit s motory 50, 125 a 150, přičemž asi nemusíme zdůrazňovat, že osminky jsou u nás vzhledem k možnosti řízení s řidičákem B ty nejprodávanější. Jelikož jsou Italové prostě střelení, můžete mít Primaveru v asi milionu verzí. Jenom 125 se ve standardním provedení dělá v pěti barvách, pak je tady Primavera S vybavená TFT displejem ve třech barvách, následuje Primavera Touring s nosiči a plexi ve dvou barvách a speciálky Primavera Yacht Club v bílo-modré námořnické kombinaci a divoká barevná Primavera Sean Wotherspoon. Pokud někdo opravdu nerad vybírá, z tohohle dostane infarkt.

Nahoře Primavera 2014, dole Primavera 1968, pohled do muzea, model LX a Primavera s „velkým" GTS. Vespu prostě poznáte kdykoli

To u Elettricy je to mnohem jednodušší – ta je prostě stříbrná. Nicméně i u ní si můžete vybírat ze šestice barevných provedení, ale to jde jenom o barvy lemů na kapotáži (obvod a mřížka), sedle a ráfcích. Stejně jako u Primavery máte i u tady na výběr z motorizací, i když trochu jinak. Elettrica se konečně, po několika letech představování na veletrzích, začala pořádně prodávat teprve loni a od počátku byla stavěna jako skútr pro řidičák AM, tedy „padesátka“ s maximálkou 45 km/h. Ta je tady i letos a dáte za ni 165 900 Kč, o deset méně než loni (a dalších deset sundejte při aktuální podzimní akci), nicméně pořád je to dvojnásobek toho, co stojí Primavera 50. Zároveň s ní loni Vespa přišla ještě s verzí 52 km/h, kterou jsme testovali a která měla propojený brzdový systém (už patří do A1) a byla tenkrát o dalších pět tisíc dražší, letos ji už výrobce nenabízí, ale na českých stránkách je za stejnou cenu jako padesátka, zřejmě nějaký skladový kousek. Proč proboha byly dvě verze lišící se pouhými 7 km/h? Za prvé těch pouhých 7 km/h je ve městě sakra znát a zadruhé, důvodem byly dotace – v některých zemí dostanete prostě více peněz na A1 než na AM. Ach ta zelená lobby…

Verze 52 km/h loni byla fajn, ale ta maximálka fakt byla málo

Když jsme loni Elettricu testovali, vytýkali jsme jí vlastně jen dvě věci: zaprvé cenu a zadruhé tu rychlost. Dynamika byla překvapivě velmi dobrá, nemuseli jste se bát nacpat na semaforech před auta do první brázdy, ale kdyby jela aspoň šest, sedm pětek… A protože jsme důležité médium a Italové naše poznámky neberou na lehkou váhu (kdo nepochopil vtip, poskočí si), udělali pro letošní rok variantu 70 km/h. Ta vypadá nadále stejně jako 45 km/h, poznáte ji však podle červené přední pružiny, proužků na motoru a písmena E v nápisu Elettrica na boku. Nebylo to jen tak, že by v řídicí jednotce zaškrtli jiný údaj, je za tím docela dost práce – sahalo se do motoru, řídicích center i battery-packu, aby celá soustava byla schopna dodávat dlouhodobě vyšší výkon, což umožnilo prodloužit celkový převod a tím jsme se dostali na oněch 70 km/h. V techničáku se sice dočtete jenom 67 km/h, ale Vespa říká, že tohle je sedmdesátka, tak si nenechte zkazit radost. A to už je podstatně blíže Primaveře, jež má v TP napsaných 91 km/h a ani ten cenový rozdíl už není tak dramatický jako u obou AM. Na začátku sezóny ještě Elettrica 70 km/h stála dvě kila, potom ji dovozce zlevnil na sto devadesát a nyní v podzimní akci už je za 179 900 Kč, které loni stála ta verze 52 km/h. Jelikož stopětadvacítka Primavera S stojí 125 900 Kč, jsme tady už na tom obvyklém cenovém koeficientu 1,5 pro vztah elektriky a benzínu a vyvstává nám relevantní otázka – dokáže Elettrica 70 km/h být alternativou k Primaveře? Jasně, benzín je pořád silnější a rychlejší, ale bude to o tolik, aby to ve městě bylo důležité?

Jak už bylo řečeno, oba skútry jsou stejné. Ale fakt stejné. Zvenku je poznáte pouze podle barvy a výfuku. I sezení je naprosto stejné, prostě malý městský skútřík pro Italky a menší Italy, já to se svými 174 cm mám tak akorát. Příjemné sedlo, úzká řídítka, dost místa na nohy na plošinách vybavených gumovými proužky. Menší jezdci za sebe mohou vzít i spolujezdce, ten má k dispozici poměrně rozměrné sedátko a trubková madla, ovšem nohy musí napasovat na plošiny k řidičovi – vyklápěcí stupačky má až GTS.

Stejné jsou i přístrojovky, hezká barevná 4,3“ téeftéčka s chromovaným lemováním, i když jen při vypnutém zapalování. Standardní Primavera nabídne stylový ručičkový tachometr s malým LCD displejem, mně by to určitě stačilo a ušetřil bych desítku, neboť propojení s telefonem, jaké nabízí tohle TFT, k životu nepotřebuji, ale chápu, že v dnešní době je to trend. Elettrica má samozřejmě taky tohle TFT, akorát v jiném designu (i kontrolky kolem displeje jsou jiné) a je ještě hezčí. Po stranách má dvě stupnice, vlevo na to, jak ekonomicky jedete, a vpravo vidíte, kolik energie právě využíváte nebo rekuperujete, ale to jsou jen takové blbiny, vás stejně zajímají akorát dva údaje – kolik jedete a jak máte nabitou baterku. Jo a ještě dojezd, i když ten je, snad jako u každého elektrického potrhu, který jsme testovali, hodně proměnlivý. Nicméně při nějaké rozumné jízdě to těch avizovaných 70 km být může. Na režim Eco uvádí Vespa dokonce 100 km, ale i když to již neznamená 30, nýbrž podstatně lepších 45 km/h, pořád nám uniká důvod, proč tento režim dobrovolně používat…

Co rozhodně majitele elektrické verze musí potěšit, že po stránce praktičnosti dokáže s Primaverou držet krok. Což o to, že tu bude háček na tašku v sedle i pod velkým deklem schránka na mobil s USB nabíječkou před vašimi koleny, to se celkem dalo očekávat, ovšem že i pod sedlem to bude vypadat hodně podobně, tím Elettrica skutečně zabodovala. Protože jeden z (mnoha) problémů elektrických skútrů je, kam dát baterky. A většina výrobců je narve pod sedlo, takže se tam potom vejde tak leda sváča. Ne tak Vespa. Ano, ta její vyjímatelná plastová vanička je menší než u Primavery, ale jen o kousek a do obou těchto prostorů nemám problém ukrýt otevřenou helmu!

A to má Elettrica integrovanou nabíječku, což je další velké plus, protože u spousty elektrických skútrů a motorek vám ten zbytek úložného prostoru, který nezabírají baterky, zabere krabice a kabel nabíječky. Ale to jsme říkali už v testu loni, že je Elettrica opravdu skvěle vymyšlená. Na stejném místě, kde má Primavera víčko nádrže, je u Elettricy klobouček ukrývající kroucenou dobíjecí šňůru na 220 V. Vytáhnete ven, zapíchnete do zásuvky, sedlo má na šňůru vybrání, takže ho bez problémů zacvaknete, a jdete si po svých. Za čtyři hodiny máte dobito, což je v rámci elektrických městských skútrů další výjimečná hodnota, většinou to bývá tak šest a více.

Podle údajů v TP se oba skútry liší hmotností, a to dost výrazně. Primavera S má psáno 126 kg (zvláštní je, že loni jsme tam našli 140 kg) a Elettrica 105 kg. Jako fakt, elektrika o 20 kilo lehčí? Ne tak docela, ona je to totiž hmotnost bez baterií, které váží dalších 25 kg. Takže dohromady 130 kg. Teda co v tom Rakousku do techničáků dávají, to by mě zajímalo… Každopádně pocitově rozdíl mezi oběma skútry je a dokonce citelně větší, než co říká papír. Při manipulaci na místě působí Elettrica takovým těžším a nepoddajnějším dojmem a hodně to poznáte při stavění na centrální stojan – na jiný to ani dát nemůžete, ani jedna z Vesp navzdory svojí cenovce nemá boční stojan v základní výbavě. No, když už jsme u toho, za ty prachy bychom tady čekali kotouče na obou kolech a dvoukanálové ABS, přičemž oba skútry mají vzadu bubnovku a ABS má akorát Primavera, a to ještě pouze jednokanálové… Zpět k parkování. Primaveru vyhoupnete na stojan lehce jako pírko, Elettrica jde citelně hůře. Pořád to tedy zvládne i křehká dívčina, ale rozdíl proti Primaveře je značný. Ono to bude tím, že je Elettrica kvůli těm baterkám pod sedlem podstatně těžší na zadek. Stejně tak opačná činnost, sundávání ze stojanu, je odlišná. S Primaverou ladně seskočíte, Elettrica žuchne natvrdo jak starý čínský skútr. To nepotěší.

Pojďme jezdit. Nejprve podvozky – je tam nějaký rozdíl? Akorát v zadním kole, které má Elettrica jako staré Primavery pouze malé 11“, zatímco Primavera má dvanáctku vpředu i vzadu. A upřímně, ani jsem nepoznal, že by tam nějaký rozdíl byl, jsou to prostě malá kolečka. Snad jen že trn hlavního stojanu dře v levých zákrutách dříve než u Primavery. Ta je o trochu měkčeji, tedy komfortněji naladěná, Elettrica je tvrdší a drncavější. Ale není to až tak dramatický rozdíl, poznáte to jen při přesedání z jednoho skútru na druhý. Po stránce městské obratnosti jsou oba skútry skvělé, o Primaveře se to ví a Elettrica je vlastně skoro stejná, tak není důvod, proč by to mělo být jinak. Tomuhle není žádná zácpa moc těsná. Brzdy také fachčí přesně tak, jak čekáte, takže vás ta absence zadního kotouče a ABS u Elettricy může mrzet jenom kvůli egu.

Tak pojďme na to nejdůležitější, proč tenhle test vlastně vznikl – co motory? Dokáže být Elettrica Primaveře ve městě důstojným sokem? Bude to mít těžké, protože tříventilový i-Get v Primaveře je takový malý skútrový klenot. Jemný, tichý a navzdory papírovým hodnotám (jen něco přes 10 koní) i příjemně silný. Rozjezdová spojka zabírá okamžitě, starty jsou bleskové a skvěle naladěný je i variátor. Není to trhač asfaltu, nýbrž hrozně efektivní jádro. Chybí jakékoli kopance, nedá se říci, že by Primavera někde jela pozvolna a jinde zatáhla více – ne, jede pořád stejně lineárně od rozjezdu až někam k osmdesáti. Dokáže jet kilo, aniž by jí to vadilo, jenom sviští, při 105 km/h už je ale úplný konec. Papírová maximálka je již zmíněných 91 km/h, touhle rychlostí dokáže Primavera jet vlastně pořád. Mnohem lepší zážitek, než slibují papírové hodnoty. Tomuhle bude Elettrica konkurovat jen stěží.

Stoupáme si proto s Lukášem vedle sebe, odmávneme start a – jo, Primavera jde dopředu. Zkoušíme to několikrát, střídáme se a výsledek je vždycky stejný. Je to Primavera, kdo vítězí. Jenže je důležité říci, jakým způsobem. První metry dokáže lépe zužitkovat, tam cítíte, že Elettrica teprve nabíhá. Silnější motor, brisknější odlepení se z místa, žádný div, že Primavera svůj náskok postupně navyšuje. Ovšem není to rozdílem třídy, to rozhodně ne. Kdybyste vedle Primavery 125 postavili Primaveru 50, bude to deklasující. Elettrica je hodně statečná, a i když nemá schopnosti benzínové stopětadvacítky, její dynamika je na úrovni, jež je pro městské použití naprosto dostatečná. A rozhodně je o fous blíž té 125 než 50.

Nad 60 km/h je už znát, že se blíží strop, to ta loňská verze 52 km/h byla na svém maximu rychleji, ale tady je akcelerace pocitově stejná, jen rychlost jde ještě dál. Loni jsem se nebál stoupnout si do první brázdy ve městě, jen jsem se bál, že pak budu překážet. Teď ne. Teď si taky klidně stoupnu dopředu, za křižovatkou jsem první, a když nenarazím vyloženě na prase, co po městě jede osmdesát, tak mě už nic nedožene. Jedu s klidem něco pod tachometrových 60 km/h jako zbytek aut, nepřekážím, a když je někde 70 povolených, tak to taky dávám na pohodu. A nehlučím a nesmrdím ‑ u Primavery, tak smart skútru, bych čekal start-stop, v sedle Elettricy je průjezd centrem hodně příjemný i po stránce zvukové.

Kde se rozdíl mezi Primaverou a Elettricou projeví nejvíce, jsou prudké kopce. Do nich se elektrice dvakrát nechce a tady prostě neokecáte, že nominální, tedy stálý výkon je pouze 3,5 kW. Primavera vám prostě zmizí. Pokud se ale budete pohybovat spíše po rovině, bude to plichta tím víc, čím budou ulice utaženější a provoz hustší. A v úplném centru Prahy v těch křivolakých uličkách je vlastně Elettrica možná ještě příjemnější než Primavera. Mapování reakce na plyn (tedy spíše ampéry) je naprosto příkladné, za tohle mají vývojáři jedničku podtrž, jak se teď u nás doma často říká, dynamika příjemná, a to ticho…

Dokáže tedy nová rychlejší Elettrica ohrozit Primaveru? Pořád jí ještě není plnohodnotným soupeřem ve všech disciplínách, nicméně dává daleko větší smysl ne ta loňská. S tou jste byli odkázáni čistě na centrum velkoměst, nebo na odlehlejší místa, kde vaše nízká rychlost nebyla problémem. S verzí 70 km/h si bez problémů dokážu představit život v Praze (Brně, Ostravě, to je jedno) včetně dojíždění z periferií. Na meziměsto to pořád není, ale těch sedm pětek už je rychlost, při níž se nemusíte bát o holý život. Rozjezdy z křižovatek jsou svižné, a když vedle vás nebude stát Primavera, vůbec vás nebude trápit, že Elettrica nejede tolik – běžným autům totiž ujedete také. Jestli dát 180, nebo 126 tisíc za městský skútr, to je samozřejmě další otázka k řešení, ale to je prostě elektrika. Něco málo sice srazí provozní náklady, ale rozdíl v benzínu při spotřebě do tří litrů budete projíždět hodně dlouho a i když vás na nějakou tu stokorunu ročně vyjde i výměna oleje, pořád se bavíme o úplně jiných penězích. Jenže u Elettricy tohle nemusíte řešit, což je také pro určitou zákaznickou skupinu plus. U elektriky vás zajímá akorát to, jestli máte nabito.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Elettrica 70 km/h
- design
- hmotnost a úložné prostory srovnatelné s Primaverou
- rychlé a dobře řešené nabíjení
- dynamika i maximálka, s níž se nemusíte bát ve městě

Primavera S 125
- design
- obratnost
- skvělý motor
- ABS (aspoň na předním kole)


Elettrica 70 km/h
- pořád ještě nejede jako Primavera 125
- těžší a drncavější
- cena

Primavera S 125
- cena (Vespy prostě nejsou levné)
- buben vzadu
- čekali byste start-stop


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 9x
  2. Hlasováno: 63x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Capt.Orr přispěl 15 Kč
Dan66 přispěl 15 Kč
Kaabo přispěl 15 Kč
Zdenek54 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist