yamaha_kveten




Triumph Bonneville Speedmaster: Bobber na pohodu

Po loňském testu Bonneville Bobber by byl velký hřích odmítnout i derivát na stejném základu – model Speedmaster. Podobný záběr, ale přeci jen méně vyhraněný motocykl s širší paletou možností. Spousta výbavy a v základu možnost jízdy ve dvou v pohodlnějším usazení, tak to je v plné kráse tento stroj. Zkrátka elegán v klasickém anglickém střihu. Nezbývá než usednout do sedla a za širokými řídítky se trochu projet po sluncem ohřátých okreskách.

Kapitoly článku

Postavený na stejném základu jako Bobber, ale přesto jiný, pohodlnější a chcete-li praktický, tak to je tento Speedmaster. Má velké množství autenticky vyhlížejících detailů jak ze starých dob, podpořené poupraveným rámem pro jízdu se spolujezdcem a jako bonus potom jiné menší a širší přední kolo jako u Bobberu Black, které tak dotváří opticky mohutnější předek. Nový specifický vzhled se mu tak nedá upřít. Změnou prošel rovněž brzdový systém, který má vpředu u tohoto modelu dva kotouče, což je opět prvek z Bobberu Black.

Čím se však Speedmaster od obou Bobberů liší, je větší nádrž. To jen potvrzuje moji prvotní domněnku. Zde je, dámy a pánové, kladen větší důraz na cestovatelské zaměření a na jízdu se spolujezdcem. Motocykl se však nebrání ani delší sólo jízdě a stejně dobře tak lze naložit zavazadla, nebo v případě potřeby dovybavit motocykl o příplatkové brašny, opěrky či nosič. Zálusk na delší trati potvrzuje i komfortněji tvarované sedlo nebo zvětšená a pozměněná LED svítilna s denním svícením.

Usazení za širšími řídítky nabízí hodně podobné pocity jako v případě Bobberu. Je zde stejný budík, u kterého se však již nedá nastavovat sklon. Levou rukou volíte pod přepínačem denní počítadlo kilometrů, zobrazení průměrné spotřeby, dojezd, čas a otáčky. Jednorázově lze rovněž vypnout kontrolu trakce a systém ABS. Přes pravou ruku si potom ještě můžete zvolit palivovou mapu. Na výběr je Rain do zhoršených jízdních podmínek a jinak běžně nastavený Road. Ve výbavě nechybí ani tempomat na delší přesuny. Zrcátka zde nejsou jako na modelu Bobber na konci řídítek, nýbrž na obvyklých místech. Možná by mohla být přehlednější a větší, ale základní informaci o dění za vámi poskytnou.

Pozice za širokými řídítky je vzpřímenější a pohodlná. Při mé výšce 182 cm nemohu mít k ergonomii sebemenších výhrad a jistě se ani subtilnější jezdci nebudou cítit výrazně nekomfortně. Pro opravdové dlouhány to zřejmě nebude to pravé, ale jinak bych neměl větší obavu. Vyzdvihnout je třeba dobře polstrované sedlo, které nabídne dostatek pohodlí i na delší trati. Spínací skříňka našla své místo tradičně vpravo pod nádrží. Na první pohled bezchybný estetický dojem možná trochu kazí pásky, kterými je přichycena kabeláž k řídítkům, ale to je jen drobnost, kterou lehce odpustíte. Jinak je zde patrná prémiová kvalita zpracování s důrazem na detail podobně jako u soukmenovců z celé řady Classics. Při porovnání s konkurencí vypadá a koneckonců i jede jako z jiné planety. Jen málo se toho tady dá na první pohled vytknout. Nezbývá než otočit klíčkem, nastartovat a vyrazit.

Motocykl i v základu se sériovými koncovkami disponuje pěkně jadrným zvukem. Startování je zde se spojkou a přesto, že je lanková, jde pěkně zlehka. Motor podobně jako na modelu Bobber má výborný zátah a jde velice ochotně za plynem. Výkon 77 koní je na tento typ motocyklu ideální a dostatečná porce. Kapalinou chlazená dvanáctistovka dokáže rozhýbat tento stroj lehce přes 160 km/h, což je tak akorát. Nulovou ochranu jezdce lze na delší trati vylepšit příplatkovým plexi.

Nejlépe se Speedmaster cítí asi při jízdě „na kochačku“ krajinou, když si jedete na pohodu na čtyřku a lechtáte plyn. Na požádání ale dokáže velice svižně. Má sice skoro o 20 kilo víc než Bobber a o deset než Bobber Black, ale na dynamice to nepoznáte, velkému motoru je to jedno. Pokud je třeba, podřadíte rychle na dvojku a Speedmaster za mohutné zvukové kulisy vyrazí vpřed. Převodovka je velice přesná a dochvilná jako anglický čaj o páté, převody spíše kratší. Nemusíte se bát, že by vás velký motor při občasném „propláchnutí“ sežral, spotřeba se v redakčním testu ustálila na velice slušných 5,2 l/100 km, což při 12litrové nádrži zajišťuje s ohledem na tento typ motocyklu slušný dojezd.

Ačkoliv na to Speedmaster na první pohled nevypadá, jedná se o naprosto pohodový a dobře ovladatelný stroj. Právě snadné ovládání je jedna z hlavních předností tohoto stroje. Rozhodně se zde neskrývá žádné překvapení a jezdec tak nemá problém vše pochopit během několika prvních kilometrů. Jakmile se rozjede, působí pocitově velice lehkým dojmem, i když váží bezmála čtvrt tuny bez náplní. V zatáčkách je Speedmaster samozřejmě vzhledem k celkové stavbě pocitově delší, ale díky nižšímu těžišti a usazení máte stále vše pod kontrolou. Je také nižší na světlé výšce a v zatáčkách se tak dostanete rychle na limit, ale to ke stylu těchto motocyklů to zkrátka patří. Tlumiče jsou naladěné příjemně, velké díry jsou samozřejmě přes odpružení pod 705 mm vysokým sedlem znát, ale jinak motocykl vše zvládá s naprostým přehledem anglického gentlemana.

O vaši bezpečnost se zde starají vpředu dvoupístkové třmeny, které se zakusují do dvou 310mm kotoučů. Na tento typ motocyklu dostatečná záruka rychlého zastavení. Reakce je okamžitá a i v součinnosti s ABS není moc situací, které by vám nepomohly vyřešit. ABS nastupuje plynule a až v okamžiku, kdy přichází opravdu intenzivní brzdění, zbytečně tak nekazí dojem z jízdy na každém semaforu. Zadní jednopístek je zde potom spíše do počtu, tak aby v případě potřeby dokázal podpořit a korigovat jinak výbornou přední část. Při běžné pohodové jízdě budete ale stejně brzdit hlavně motorem, velký dvouválec zpomaluje po zavření plynu citelně.

Bonneville Speedmaster je bobber uzpůsobený na delší a pohodovější jízdy. Pokud bych si měl osobně vybrat, sáhl bych asi po více individualistickém pojetí Bobberu nebo Bobberu Black. Každý má ale trochu jiné osobní preference a důležité je, že je z čeho vybírat. Navíc i zde lze s širokou paletou příslušenství předělat motocykl k obrazu svému a především na Speedmasteru svezete i na kratší vzdálenost „batůžek“, což se taky počítá. Každopádně můžeme být jen rádi, že Triumph dělá tuhle moderní klasiku, protože ji opravdu umí tak, jak nikdo jiný na trhu. Oproti dříve představeným generacím od roku 2002 je zde posun ke klasičtějšímu vzhledu motocyklů s lepší motorizací a důrazem na jízdní vlastnosti, vzhled a zpracování se smyslem pro detail. Mezi největší konkurenty na trhu patří bez diskuze řada Sportster od Harley-Davidson s dvanáctistovkovými motory Evolution. Cena motocyklu je v základu stanovena na 358 000 Kč včetně DPH.

Krátké video z testování

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Klady a zápory

+ motor
+ kvalita zpracování
+ pohodlné sedlo
+ bezproblémový pohodový motocykl na každý den


- pásky, kterými je přichycena kabeláž k řídítkům, trochu kazí jinak
bezchybný vzhled
- menší charisma než u modelů Bobber a Bobber Black


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 18 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist