yamaha_tenere_duben




SYM GTS 250i

Na výstavě v Mnichově jsem před několika lety zaregistroval tchajwanskou značku SYM, která patří do stejného koncernu jako třeba Hyundayi. Její skútry se výrazně odlišovaly od záplavy „číny“ lepším zpracováním a dotaženými detaily. Pak jsem ji dlouho nikde nepotkal, až letos jsem na ni narazil a hned jsme domluvili nějaký ten testík. Protože se mi už od pohledu zdá, že právě s modelem GTS250 bude statečně šlapat na paty „čistokrevné“ Japonské produkci, domluvili jsme se právě na tomto stroji.

Kapitoly článku

Design, posaz

Prvně musím předeslat že právě GéTéSo je u nás prodávanou „vlajkovou lodí“ mezi skútry u značky SYM. Při pohledu zblízka mi nesedlo jen přední UFOnské světlo, ale je to aspoň dobrý rozlišovací znak mezi konkurencí. Po dobu třídenního testu jsem si na to zvyknul a ke konci mě při pohledu už nic nerušilo.
Přední kapoty jsou ladně střiženy a linky které tu probíhají, mají velmi pěkně tažené tvary. Žádné zbytečné okrasy, ale vzhledově to vůbec není chudé. Tahle část je s klidem srovnatelná s jakoukoli konkurencí. Jediný další přání bych měl k chybějícím blikačům v zrcátkách. Ty by tam opravdu pasovaly. Co mě překvapilo, byly v předu v kapotě pod blikači zasazená mlhová světla. Bohužel jsem nemohl jejich účinnost ověřit, jezdil jsem jen za dne. Za zadní partii s pěkným světlem by se myslím nemusela stydět žádná designérská škola. Vše pěkně pasuje a sbíhá se k centru zadní části, což je právě světlo. Pohled na rozsvícenou zadní „lucernu“ je moc pěkný a z daleka viditelný.
Středová část se zvýšeným tunelem je praktická díky černým plastům, takže si botama neodřete lakovanou část. Je v ní zakomponován zvláštní odkládací prostor a jeho krycí víko funguje na zatlačení otevřením. To ale při přehození nohy a lehké zavazení o tato dvířka způsobí jejich otevření.
Na vnitřní přední kapotě jsou opět černé plasty, dále je tu jedna velká schránka před koleny, která je uzamykatelná. Po otevření ale zjistíte, že se jedná jen o poloviční schránku, protože vlevo je baterie. I přesto je pravá část poměrně dost velká na cokoli, co potřebujete odložit a uzamknout během jízdy. Nad touto schránkou vlevo je další menší, u které opět funguje jen systém zacvaknutí dvířek. Sem se vejdou tak klíče nebo menší mobil, ovšem nedá se zamknout. Co se dá zamknout, a to hned dvakrát, je spínací skříňka. Je to 5-v-1. Aktivujete s ní startovací proces, dá se odtud otevřít sedlo, otvírá nádrž, jejíž víčko bleskově vyskočí do strany nalevo, zamkne řidítka a pak po otočení klíčku s šestihranem a vybráním aktivujete zásuvnou západku a tím zamknete i samotnou spínačku. Bohužel je tak na nešikovném místě, že jsem celou dobu do klíčku za jízdy tloukl kolenem.

Hodně sympatická mi byla palubní deska, která mi připomínala hlavu olympijského medvěda. A když se v přítmí bíle rozzářily postraní budíky jako uši, opravdu musel jsem uznat, že tohle jsem ještě neviděl. Jinak jsou budíky a ostatní ukazatele skoro standardní, nebýt prohnutých ukazatelů paliva a teploty na středovém panelu. Jen si neodpustím poznámku k ovládacím tlačítkům. Je jich tam až moc a blízko u sebe, v rukavicích se to špatně obsluhuje.
Řídítka jsou poměrně dost vysoko, ale po usednutí si na to skoro okamžitě zvyknete. Oproti konkurenci tu existuje na levé straně tlačítko pro automatické otevření sedla. Musí být ale klíček v pozici ON jinak to není funkční. Další ovládací prvky jsou standardní.
Dvojité stupňovité sedlo je bohatě dimenzované i pro postavy větší jak 190 cm, ale ty už musí mít problémy s koleny, které je třeba schovat za přední kapoty. Já jsem je při svých 183 cm měl kolena kousíček od nich. Spolujezdec je hýčkán jako řidič měkkým sedlem s opěrkou, kde navíc řidičova opěrka funguje i jako zábrana proti sklouznutí spolujezdce vpřed. Navíc má GTS i takovou fajnovost jako na pružinu aktivované stupačky spolujezdce, které se samy vyklopí po sešlápnutí chromového čepu.
Posaz je pro řidiče celkově uvolněný jen přední šikmé nášlapy jsou příliš vzpřímeny a v tvrdých botech skoro nešly použít. Skútr je vybaven vysokým plexi, bočním i hlavním stojanem. Má spoustu vychytávek a je velmi dobře zpracován.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist