yamaha_mt09




Suzuki GSX 1300R Hayabusa

Máte představu o své ideální cestě na dovolenou? Chtěli byste pohodlně cestovat v komfortním prostředí, během jízdy pozřít domácí vepřový řízek, zajít si na toaletu, zahrát si partičku oblíbeného „prší“ a přitom se dívat na rychle ubíhající cestu do Vámi zvolené destinace? V tom případě nezbývá nic jiného, než kontaktovat cestovní kancelář, rezervovat si místo u okénka a pro jistotu si ještě vzít Kinedryl. Všem natěšeným motorkářům, kteří čekali cestovní motocykl s těmito parametry, se omlouvám. Ovšem jeden hodně rychlý a pohodlný autobus na dvou kolech bych Vám představit mohl - jeho jméno je Suzuki GSX 1300R Hayabusa.

Kapitoly článku

Falco Peregrinus – podle tohoto nejrychlejšího sokola japonských ostrovů, který dokáže vyvinout střemhlavým letem rychlost převyšující 300km/h, je pojmenována právě Hayabusa. Úplně první model „Busy“ spatřil světlo světa v roce 1999 a byl to motocykl s největším sportovním motorem, který továrna Suzuki vyrobila. Po téměř deseti letech působení tohoto „autoBusu“ na světovém trhu jsme se dočkali zásadních změn až pro tento rok.

Původní přesný objem řadové, čtyřválcové, kapalinou chlazené šestnácti-ventilové jedna-trojky byl navýšen z 1298 ccm na 1340 ccm, tedy o celých 42 kubíků, které se podepsaly na zvýšení výkonu ze 175 na 197 koňských sil a kroutícího momentu na neuvěřitelnou hodnotu 155 Nm. Tato změna není zdaleka jediná, která se promítla ve zlepšení inovované „třináctky“.
Inženýři továrny Suzuki vdechli „Buse“ nový život všemi směry a sukces tohoto projektu můžu jen potvrdit. Například nový systém vstřikování paliva Suzuki Dual Throttle Valve, který užívá celá rodinka „géesxer“, byl namontován i zde. Nezapomnělo se ani na systém S-DMS, což umožňuje jezdci přepínat mezi jednotlivými charakteristikami motoru A,B,C. Především vnitřní prvky motoru prodělaly primární změny. Nové kované písty z hliníkové slitiny mají přepracovaný tvar a větší průměr, stejně tak i válce dostaly novou povrchovou úpravu pro lepší odvod tepla. Pro dosažení maximálního výkonu v celém spektru otáček motoru byl zvýšen i kompresní poměr, který činí hodnotu 12,5:1.
Ani všech 16 ventilů nepřišlo zkrátka a tak použitý materiál nemohl být nic jiného, než v současnosti nejpoužívanější titan. Velikost ventilů zůstala nezměněna, ovšem volbou titanu se docílil významný úbytek hmotnosti, přesně o 14,1g u sacího a 11,7g u výfukového ventilu. Tento fakt umožňuje nahrazení dvojitých ventilových pružin za jednu lehčí. Většímu kompresnímu poměru i výkonu motoru musí jednoznačně korespondovat i chladící soustava. Proto byl zakřivený chladič doplněn dvojicí ventilátorů a zvětšil se olejový chladič, takže nyní disponuje 10ti chladícími řádky. Také homologace E3 se samozřejmě promítla i do Hayabusy. Její výfukové potrubí má strukturu 4-2-1-2 a přidán je i katalyzátor s větším objemem.
Poslední významnou novinkou motoru je spojka. „Busa“ oplývá inovačními systémy, a tak i hydraulická spojka má jeden k dispozici. Suzuki Clutch Assist System zvyšuje množství síly na spojkové lamely bez použití tvrdších pružin. Samotné lamely mají nový třecí materiál pro lepší odezvu v bodě sepnutí a to ocení každý jezdec při razantnějším brzdění. Kromě toho byla upravena i šířka převodového soukolí a na poslední tři rychlostní stupně je rozprašován olej pro snížení hlučnosti a naopak zvýšení životnosti při delších dálničních štrekách.

Co se podvozku týče, zde zásadní změny nečekejte. Rám z hliníkové slitiny snížil svou hmotnost při zachování torzní pevnosti, stejně jako zadní kyvná vidlice vyrobená ze totožného materiálu. Křížový profil zajišťuje zvýšenou tuhost, která se odrazí v lepší přilnavosti zadního kola. Přední i zadní odpružení je plně stavitelné, takže standardně měkce nastavený podvozek si můžete přitvrdit, bohužel u zadku budete muset, kvůli špatnému přístupu k regulaci, odmontovat boční kryt podsedlové konstrukce nebo celý trojúhelník se stupačkou. Novinkou letošního modelu jsou radiální čtyřpístkové brzdy s menšími brzdovými kotouči o průměru 310 mm, které mají nahradit a zlepšit brzdný účinek předešlých šesti-pístkových třmenů značky Tokico. Zadní jednopístkový třmen pracuje ve spojení s novým a větším kotoučem o průměru 260 milimetrů. Novým designem prošla i 17ti palcová kola, které od výrobce obouvají pneumatiky Bridgestone o rozměrech 120/70 a 190/50.

Nový agresivnější aerodynamický design je vyvinut především ke snížení odporu vzduchu a většímu pohodlí jezdce. Štítek přední kapoty je malinko širší a o 15 mm vyšší, což zaručuje dostatečnou ochranu před nepříznivými turbulencemi ve vysokých rychlostech. Zásluhu na aerodynamické účinnosti má i vykrojená palivová nádrž, kde se vaše přilba zaklesne bez velkých problémů. Propracovaná je i nová dvojice vertikálních světlometů, která zvyšuje intenzitu světla a jeho rozložení. Také soustava zadních blikačů byla integrována do „kachní“ prdelky, kterou zakončuje koncová LED svítilna.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist