Suzuki GSX 1300R Hayabusa
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 18.9.2008 | Zobrazeno: 84 014x
Máte představu o své ideální cestě na dovolenou? Chtěli byste pohodlně cestovat v komfortním prostředí, během jízdy pozřít domácí vepřový řízek, zajít si na toaletu, zahrát si partičku oblíbeného „prší“ a přitom se dívat na rychle ubíhající cestu do Vámi zvolené destinace? V tom případě nezbývá nic jiného, než kontaktovat cestovní kancelář, rezervovat si místo u okénka a pro jistotu si ještě vzít Kinedryl. Všem natěšeným motorkářům, kteří čekali cestovní motocykl s těmito parametry, se omlouvám. Ovšem jeden hodně rychlý a pohodlný autobus na dvou kolech bych Vám představit mohl - jeho jméno je Suzuki GSX 1300R Hayabusa.
Kapitoly článku

Původní přesný objem řadové, čtyřválcové, kapalinou chlazené šestnácti-ventilové jedna-trojky byl navýšen z 1298 ccm na 1340 ccm, tedy o celých 42 kubíků, které se podepsaly na zvýšení výkonu ze 175 na 197 koňských sil a kroutícího momentu na neuvěřitelnou hodnotu 155 Nm. Tato změna není zdaleka jediná, která se promítla ve zlepšení inovované „třináctky“.
Inženýři továrny Suzuki vdechli „Buse“ nový život všemi směry a sukces tohoto projektu můžu jen potvrdit. Například nový systém vstřikování paliva Suzuki Dual Throttle Valve, který užívá celá rodinka „géesxer“, byl namontován i zde. Nezapomnělo se ani na systém S-DMS, což umožňuje jezdci přepínat mezi jednotlivými charakteristikami motoru A,B,C. Především vnitřní prvky motoru prodělaly primární změny. Nové kované písty z hliníkové slitiny mají přepracovaný tvar a větší průměr, stejně tak i válce dostaly novou povrchovou úpravu pro lepší odvod tepla. Pro dosažení maximálního výkonu v celém spektru otáček motoru byl zvýšen i kompresní poměr, který činí hodnotu 12,5:1.
Ani všech 16 ventilů nepřišlo zkrátka a tak použitý materiál nemohl být nic jiného, než v současnosti nejpoužívanější titan. Velikost ventilů zůstala nezměněna, ovšem volbou titanu se docílil významný úbytek hmotnosti, přesně o 14,1g u sacího a 11,7g u výfukového ventilu.

Poslední významnou novinkou motoru je spojka. „Busa“ oplývá inovačními systémy, a tak i hydraulická spojka má jeden k dispozici. Suzuki Clutch Assist System zvyšuje množství síly na spojkové lamely bez použití tvrdších pružin. Samotné lamely mají nový třecí materiál pro lepší odezvu v bodě sepnutí a to ocení každý jezdec při razantnějším brzdění. Kromě toho byla upravena i šířka převodového soukolí a na poslední tři rychlostní stupně je rozprašován olej pro snížení hlučnosti a naopak zvýšení životnosti při delších dálničních štrekách.
Co se podvozku týče, zde zásadní změny nečekejte. Rám z hliníkové slitiny snížil svou hmotnost při zachování torzní pevnosti, stejně jako zadní kyvná vidlice vyrobená ze totožného materiálu. Křížový profil zajišťuje zvýšenou tuhost, která se odrazí v lepší přilnavosti zadního kola. Přední i zadní odpružení je plně stavitelné, takže standardně měkce nastavený podvozek si můžete přitvrdit, bohužel u zadku budete muset, kvůli špatnému přístupu k
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)