yamaha_mt09




Shineray XY250 MX

Asi většina z nás má Čínskou značku Shineray zafixovanou jako výrobce čtyřkolek a pitbiků. Kromě nich však vyrábí i „dospělé“ mašiny jak na silnici, tak do terénu. Z offroaďáckejch modelů máme na vybranou mezi motokrosovou a enduro verzí se čtyřtaktním dvěstěpadesátkovým motorem. Právě té motokrosové jsme se zajeli podívat na kobylku.

Kapitoly článku

Znáte to, brouzdáte si takhle po té geniální počítačové síti zvané internet a narážíte na věci, o kterých nemáte sebemenší potuchu. Při jednom ze svých surfingů narážím na video, ve kterým se po cross-country trati prohání mašina, jakou jsem ještě nikdy předtím neviděl. Polepy Shineray na nádrži mi nijak nepomohly a tak začínám netrpělivě hledat… dostávám až do Klatov, kde sídlí firma dovážející offroadové motocykly Shineray do České republiky. Zvědavost mě nenechává chvilku v klidu, a tak po pár prohozenejch mejlech vyrážím do Klatov zjistit, jak si motokrosová dvěpade bez stokoruny za šedesát tisíc korun poradí s drsnějším lítáním po motokrosové tratí.
V Lubech u Klatov na mě čeká motokrosová dvěstěpadesátka Shineray XY250, kterou vodí v rámci závodů JBR cross coutry průběžně třetí Lukáš Kroupa. Mimo cross coutry jezdí Shineray také pražský přebor VVL Lorenc Logistic, kde dojíždí Jaroslav Kolman okolo šestého místa.
Podle informací má připravená dvěpade nakrouceno zhruba 80 motohodin. Svou koncepcí má XY250 blízko k rakouské KTM. Je to především díky zadnímu pérování bez přepákování a ocelovému rámu s hliníkovou podsedlovkou. Přední stavitelná USD vidlice disponuje 290mm zdvihy a zadní stavitelný centrál o 30 milimetrů méně, což není na motokrosovou mašinu zrovna hodně. Přední jednadvacítkové kolo obouvá pneumatiku 80/100 21 a to zadní pro motokros netradiční osmnáctkovou pneumatiku rozměrů 80/100 18. Devaténáctku v nabídce motokrosových modelů Shineray vůbec nenajdete. Co se brzd týče, rozměrově je vše podobně jako u ostatních offroaďáků, tedy na předku dvoupístek s plovoucím zubatým kotoučem o průměru 260mm a na zadku jednopístek se zubatým kotoučem o průměru 250 mm. Podtrženo sečteno, technické hodnoty podvozku se spíš podobají třídě enduro, než ostrým motokrosům.
Pohonou jednotkou XY250 je čtyřtaktní kapalinou chlazený  jednoválec se čtveřicí ventilů a rozvodem DOHC. Vrtání a zdvih reprezentuje hodnota 70x65mm a maximální výkon 22 kW dosahuje jednoválcové dvěpade při 8500 ot./min. Po prohlídnutí motoru zjišťuji, že si Shineray XY250 musí vystačit pouze s elektrickým startérem. Nicméně podle informací by měl být v budoucnu vybaven vedle elektrického startéru také kick startem. Převodovka motokrosového modelu dostala šestici rychlostních stupňů a ke vzduchovému filtru je přístup z levé stany pod sedlem.
Ještě než XY osedlám, zjišťuji, jaké díly jsou na tomto kousku oproti sérii jiné. Jsou to pochopitelně řidítka, které si stejně většinou každý montuje podle svého gusta. Podobně je na tom i stavitelná spojková páčka, startovací „červík“ a blastry Acerbis. Originální nezůstala ani koncovka výfuku, která byla nahrazena otevřenou delší. Svody jsou ovšem standard.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist